Multe businessuri românești sunt construite în jurul familiei și tradițiilor ei. Secretul Bunicii e unul dintre ele.
Doar în primele trei luni ale anului, jucătorii care activează în industria dulciurilor au investit aproximativ 87,8 de milioane de euro în campanii publicitare, arată un studiu recent al mediaTRUST, companie de monitorizare a mass-mediei. Un semn că piața de profil este în creștere, fapt confirmat și de Claudia Nacu (48 de ani), cofondatoare a brandului Secretul Bunicii, sub care sunt produse mai multe sortimente de dulciuri.
Compania sa, Tual Fast Chance ’98, care deține brandurile Secretul Bunicii și Doctor Fursec, a avut anul trecut o cifră de afaceri de patru milioane de euro, pentru 2023 estimându-se o creștere de cel puțin 20%.
Claudia Nacu spune că afacerea este una de familie și că așa va rămâne pentru mult timp. Businessul a fost fondat de antreprenoare în 1998, alături de soțul său. „Aveam un prieten din Polonia și am început cu importul de produse poloneze, atât dulciuri, cât și alimente, în general“, povestește aceasta. În scurt timp, soții Nacu au deschis mai multe magazine și depozite, pentru a-și putea distribui produsele în toată țară.
Cu o rețea de distribuție odată creată, Claudia Nacu a intrat și pe segmentul de producție, în 2006, cu o fabrică deschisă în cartierul bucureștean Militari, unde a început să facă dulciuri, în cea mai mare parte, după rețetele din familie, mama sa fiind bucătar. „Inclusiv eu găteam acasă și am adus experiența din familie în business“, spune antreprenoarea. Primul brand propriu lansat a fost Doctor Fursec, urmat în 2013 de Secretul Bunicii. Sub cele două branduri, fabrica familiei Nacu produce circa 105 tipuri de prăjituri, fursecuri, biscuiți și diverse dulciuri.
Secretul Bunicii a devenit în scurt timp brandul dominant, el fiind inspirat din rețetele din familie. De altfel, inclusiv pe ambalaje sunt restilizate poze cu membrii familiei Nacu în diferite ipostaze, cum ar fi la picnic sau în timp ce își beau ceaiul. Designul și conceptul vizual al acestora a fost realizat chiar de Claudia Nacu. Absolventă de Arhitectură, aceasta a cochetat inițial cu Medicina. „Am început cu Medicina, m-am oprit după trei ani și am luat o diplomă de asistent medical, după care am făcut Arhitectura, care mă ajută foarte mult la concept, la design“, spune aceasta.
La început, prepararea dulciurilor s-a bazat în special pe munca fizică, în timp investindu-se în echipamente care au permis industrializarea întregului proces. Odată cu creșterea și diversificarea producției, fabrica a fost mutată în incinta platformei industriale Faur, din București, unde dispunea de mai mult spațiu. Vorbind despre investiții, Claudia Nacu spune că acestea au fost făcute atât cu fonduri proprii, cât și cu sprijin bancar.
Piață pentru desfacerea preparatelor a avut întotdeauna, antreprenoarea listându-și încă de la început produsele în principalele rețele de retail care intraseră până în acel moment în România. Mai mult, din 2009 a început să facă pentru marii retaileri și produse sub marcă proprie.
Din 2015 a început să se concentreze și asupra producției pentru alte piețe. Pentru a-și face cunoscute produsele și în afara țării, a început să participe la cât mai multe târguri internaționale. „În 2019 am avut un an foarte bun, începusem și în Irak, și în Germania, în Cipru, inclusiv în China“, povestește Nacu.
Însă exporturile s-au prăbușit odată cu începutul pandemiei de COVID-19. Restricțiile de circulație au făcut ca livrările în afara țării să stagneze. Ele au fost reluate anul trecut, dar familia Nacu trebuie să găsească acum noi canale de distribuție. Pentru a se concentra pe export, Claudia Nacu a adus-o în business pe fiica sa, Ramona (20 de ani), care este studentă în anul doi la ASE. „Eu mă ocup mai mult pe partea de marketing internațional, de relații internaționale și de târguri“, spune Ramona Nacu. Revenirea pe piețele externe este însă destul de dificilă, mărturisește Claudia Nacu.
Ea spune că, până când un contract devine operațional și încep și livrările, poate dura chiar și cinci luni. În momentul de față, antreprenoarea este interesată de țări precum Spania, Italia și Marea Britanie, unde se află comunități importante de români.
De altfel, mulți producători locali de dulciuri sunt atrași de potențialul acestor piețe. „În diaspora sunt destul de mulți români care vor să guste din produsele tradiționale, gustul pe care îl știau de acasă“, spune David Alb, proprietarul unei companii producătoare de prăjituri din Timișoara.
Claudia Nacu spune că este dispusă să adapteze producția pentru fiecare piață pe care vrea să intre și că poate să producă fără probleme atât pentru intern, cât și pentru extern. Date fiind problemele de aprovizionare cu materia primă, a început să lucreze cu stocuri mai mari. Și asta, chiar dacă și costurile de aprovizionare sunt mai mari, unele materii prime scumpindu-se chiar cu 25-30%, atât din cauza problemelor din perioada pandemiei, cât și a celor generate de războiul din Ucraina.
Spune însă că nu va ceda și că va continua să-și adapteze producția la noile vremuri, respectând și pe viitor tradiția și rețetele din familie.
Un studiu al agenției de media Starcom arată că nouă din zece români consumă dulciuri foarte des, nu doar ocazional.
Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Sectorul de e-commerce din România este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul…
Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a anunţat că programul Start Up Nation, va beneficia din…
Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat vineri că rezultatele investigaţiei sectoriale privind sectorul bancar…
Adâncirea dezechilibrelor fiscale prin solicitarea de facilităţi ar putea avea la bază o speranţă deşartă…
Compania Meta Platforms este vizată de o investigaţie majoră din partea Uniunii Europene legată de…
Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…
Acest website folosește cookies