Ştiri

Falimentul personal, colacul de salvare pentru tot mai mulţi români

În primele trei luni ale acestui an, aproape 60 de români și-au declarat falimentul personal, un număr dublu față de aceeași perioadă a anului trecut.

Ratele la bancă sau la instituțiile non-bancare i-au făcut pe mulți dintre ei să fie depășiți de datorii și să apeleze la instrumentul juridic pus la dispoziție de stat. Potrivit statisticilor, în ultimii 3 ani, viaţa românilor s-a scumpit cu 40%. Oamenii plătesc acum mai mult pentru orice, fie că este vorba despre mâncare, facturi sau rate. Din acest motiv, mulți dintre ei au ajuns la capătul puterilor și au apelat la procedura de faliment personal sau de insolvență.

Doar în primele 3 luni ale acestui an, 57 de persoane au depus cereri, un număr dublu față de aceeași perioadă a anului trecut, iar față de 2021 este o creștere de 8 ori. Doar o singură persoană a strâns datorii în valoare de 1,2 milioane de lei, fiind cea mai mare sumă restantă din acest an, arată datele de la ANPC.

„Printre principalele motive pe care le invocă debitorii ar fi acelea că nu mai fac față cheltuielilor cu traiul zilnic și nu mai fac față cu plata datoriilor către creditor către instituțiile bancare, în mare parte că trebuie IFN-uri.”, a declarat la Antena 3 CNN Ruxandra Badea, director la Direcţia de Insolvenţă ANPC.

Care sunt condițiile pentru declararea falimentului personal

Pot să își ceară falimentul sau insolvența cei care au datorii la instituții publice, la alte persoane sau la furnizori de servicii, iar plățile restante să fie de cel puțin 15 salarii minime pe economie nete.

Solicitarile se depun la Protecția Consumatorului, iar procedura în sine ar trebui să dureze 30 de zile, timp în care se analizează dosarul de către o comisie. Odată declanșat falimentul personal, orice executare silita este suspendată și nu se mai adaugă penalități la datorii.

Sunt mai multe tipuri de proceduri care au loc după declanşarea falimentului, în funcţie de caz. Prima o reprezintă un plan de rambursare a datoriilor pe o perioadă de 5 ani, a doua lichidarea unor active care se derulează doar prin instanţa de judecată, şi ultima care este dedicată pensionarilor.

Numărul de dosare depuse în primele trei luni ale ultimilor ani:

2021 – 7 dosare depuse
2022 – 26 de dosare depuse
2023 – 26 de dosare depuse
2024 – 57 de dosare depuse

Elena Marinescu

Recent Posts

STUDIU. Comerţul online din România va crește în 2024 cu aproximativ 10%

Sectorul de e-commerce din România este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul…

2 zile ago

Ministerul Economiei crește plafonul finanțării nerambursabile în cadrul programului Start Up Nation

Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a anunţat că programul Start Up Nation, va beneficia din…

2 zile ago

Consiliul Concurenței dă verdictul privind evoluţia sectorului bancar

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat vineri că rezultatele investigaţiei sectoriale privind sectorul bancar…

2 zile ago

Lazea (BNR): Cei care solicită noi facilităţi fiscale, salarii, ştiind bine că anul viitor va urma o corecţie, la ce se aşteaptă?

Adâncirea dezechilibrelor fiscale prin solicitarea de facilităţi ar putea avea la bază o speranţă deşartă…

2 zile ago

Meta Platforms, sub lupa anchetatorilor UE pentru conţinutul online

Compania Meta Platforms este vizată de o investigaţie majoră din partea Uniunii Europene legată de…

2 zile ago

Undă verde pentru referendumul de aderare a Republicii Moldova la UE

Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…

3 zile ago

Acest website folosește cookies