Criza medicală a arătat cât de vulnerabil este sistemul de sănătate dacă jucătorii de pe această piață nu au procedurile de business digitalizate. Furnizorii de aplicații pentru domeniul medical spun că acum e momentul ca antreprenorii implicați în acest sector să se gândească la automatizarea proceselor de business.
„Ne place sau nu, trebuie să ne adaptăm la noile condiții“, spune Marius Ciupercă (41 de ani), chief executive officer (CEO) și acționar minoritar la Setrio Soft, furnizor de software pentru farmacii și alte afaceri din zona de sănătate, dar și un business care nu a fost afectat de criza sanitară provocată de pandemie. De altfel, antreprenorul spune că a avut destul de mult de lucru în această perioadă, pentru că numeroase aplicații ale clienților companiei au necesitat mici ajustări, în condițiile în care în perioada de lockdown au fost modificate mai multe reguli, inclusiv pentru farmacii, cabinete medicale sau depozite de medicamente.
Setrio Soft estimează pentru anul acesta un avans de 15% al cifrei de afaceri, care a ajuns anul trecut la trei milioane de euro. Și are toate șansele să ajungă la creșterea pe care și-o propune, pentru că anul acesta are de gând să vândă programele sale software și în afara țării sau să creeze produse compatibile cu piața externă. Dar până atunci, în contextul pandemiei de coronavirus, continuă să își mențină ritmul de creștere pe piața locală.
„În industria de sănătate, atât în cazul farmaciilor, cât și în cel al medicilor, veniturile au scăzut cu circa 20%“, rezumă Marius Ciupercă impactul pandemiei asupra pieței. În aceste condiții, explică el, companiile din domeniu trebuie să fie mai atente la costuri. Și a decis să le ajute în acest sens, oferind gratuit implementarea aplicației „Eficiența 2020“, un instrument care le oferă antreprenorilor diferite informații despre businessul lor.
Concret, aplicația poate monitoriza activitatea angajaților, dar poate oferi informații și despre situația stocurilor, în cazul farmaciilor sau al depozitelor de medicamente. „Aplicația te poate avertiza când expiră un anumit medicament. Sunt produse care costă și 10.000 de euro, iar dacă au expirat poți să pierzi câștigurile pe o lună“, detaliază Marius Ciupercă.
În momentul de față, spune acesta, vânzările de softuri nu sunt spectaculoase, pentru că mulți antreprenori din industria de sănătate au fost mai atenți la supraviețuire și nu au făcut investiții în perioada de lockdown. Însă este convins că investițiile, în special cele în tehnologie, vor apărea în curând. Argumentează că, începând cu iunie, s-a observat un interes pentru achiziția de softuri pentru farmacii sau cabinete și clinici medicale.
În plus, spune Ciupercă, încă există destule farmacii care utilizează softuri mai vechi, de acum zece ani, iar în noile condiții de consum vor solicita programe mai performante care să le permită inclusiv reducerea costurilor.
Următoarea mare provocare pentru Setrio este ieșirea pe piețele externe. Se uită către țările din vestul Europei și către Statele Unite. „Am fost în Silicon Valley la începutul anului, dar a venit pandemia și a trebuit să ne concentrăm pe partea de suport pentru clienții noștri“, precizează antreprenorul. Spune că în Statele Unite, de exemplu, caută parteneri care să-l ajute să-și facă intrarea, adăugând că are produse mai ieftine și mai bune decât cele de pe piața americană.
Dar tot el menționează că este foarte dificilă intrarea cu produse proprii pe o piață care se așteaptă de la companii din România să lucreze în sistem outsourcing. A încercat să meargă și către Est, în Republica Moldova, de exemplu, dar a constatat că este o piață extrem de ieftină și „nu te poți poziționa așa încât să fii și sustenabil“.
Înainte de izbucnirea pandemiei, Setrio avea în dezvoltare un produs pe care să-l ofere și pieței externe. Este vorba despre Setrio Chain, o aplicație care să ajute pacientul să urmeze un tratament prescris de medic. „Potrivit studiilor noastre, undeva la 30-50% din pacienți nu urmează tratamentul corect“, spune Marius Ciupercă. În astfel de cazuri, aplicația Setrio nu doar că îi indică pacientului pașii corecți pe care trebuie să-i urmeze în perioada tratamentului, dar și înregistrează un istoric al bolilor acestuia și al modului în care le-a tratat. Spune că, în acest caz, are o problemă cu funcționalitatea softului, în sensul în care nici cei care dezvoltă aplicația nu ar trebui să aibă acces la informațiile despre problemele medicale ale unui pacient, dar că va lămuri și acest detaliu în scurt timp.
Setrio are o experiență de 16 ani pe piața aplicațiilor pentru industria de sănătate. Povestea companiei a început în 2004, când a pus la dispoziția medicilor BizMedica, o aplicație prin care cabinetele erau legate de sistemul informatic al Casei de Sănătate. Până în acel moment, Marius Ciupercă fusese angajat la distribuitorul de medicamente Farmexpert, unde a început ca programator, ajungând apoi director IT.
De altfel, a înființat Setrio împreună cu acționarul majoritar al companiei Farmexpert, Eugen Banciu – acesta din urmă este în momentul de față acționar majoritar, cu 60%, restul de 40% fiind controlat de Ciupercă. Farmexpert a fost și primul mare client al Setrio, care avea să dezvolte aplicațiile BizPharma și BizDepozit, destinate farmaciilor, respectiv distribuitorilor de medicamente. „Farmexpert ne-a ajutat inclusiv cu partea de distribuție a softului nostru prin farmaciile cu care lucra“, povestește Marius Ciupercă. Ulterior, Eugen Banciu a vândut Farmexpert și a devenit acționar majoritar al farmaciilor Dona.
În prezent, 50% din businessul Setrio este reprezentat de contractele cu farmaciile, 25% este acoperit de cabinetele și clinicile medicale, 15% din operațiuni sunt derulate cu depozitele de medicamente, iar restul de 10% merge către zona de servicii IT pentru clienții din industria de sănătate. Operațiunile Setrio sunt conduse de la București, dar are sedii secundare, la Ploiești, Brașov și Bacău, unde se dezvoltă produse ale companiei. Pentru o mai bună reprezentare în țară, Setrio dispune și de 20 de parteneri locali, cam unul la două județe. Aceștia au sarcina de a implementa aplicațiile companiei și de a asigura suport clienților din aria alocată.
În contextul pandemiei, aplicațiile Setrio sunt adaptate noilor condiții de criză medicală. Compania a dezvoltat un soft, GoPharma, prin care distribuitorii își pot promova medicamentele online, fără a mai trimite agenți la farmacii. În același context, Setrio a perfecționat și produsele destinate medicilor, care le pot oferi pacienților consulturi la distanță, fără a mai fi nevoie de o interacțiune fizică. De altfel, mai spune Marius Ciupercă, activitatea companiei va continua pe acest trend. Mai ales că succesul businessurilor din industria de sănătate va fi și el dependent de gradul lor de tehnologizare.
La fel ca în 2008, companiile din zona de tehnologie au dovedit că nu sunt foarte expuse unei crize majore, majoritatea acestora păstrându-și trendul crescător din anii precedenți.
Acest articol a aparut în numărul 98 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Ministerul Finanţelor şi ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, prin care se urmăreşte…
Ministerul Mediului a emis acorduri de mediu pentru patru parcuri eoliene, cu un total de…
Necesitatea ca prosumatorii să îşi instaleze un contor care să măsoare electricitatea consumată din producţia…
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat că în primul trimestru al acestui…
Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un…
Aproape jumătate (49%) dintre participaţii la un studiu derulat de EY intenţionează că cheltuiască pentru…
Acest website folosește cookies