Pandemia de COVID-19 ne-a închis în case și, implicit, ne-a schimbat și obiceiurile de consum. Ceea ce până anul trecut era alternativa acum pare să fi devenit normalitatea: cumpărăturile online.
„Creșterea comerțului online de anul trecut am fi realizat-o în mod normal în circa trei-cinci ani“, face un bilanț, pe cât de sumar, pe atât de exhaustiv, Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Cu toate că nu au fost încă centralizate toate cifrele de afaceri din 2020 ale jucătorilor din domeniu, Florinel Chiș estimează că nivelul pieței de comerț online a ajuns la aproximativ 5,5 miliarde de euro, în creștere de la 4,9 miliarde de euro în 2019.
Și asta pentru că foarte multe businessuri care se desfășurau în mod normal în offline s-au adaptat noilor condiții de izolare și au migrat către mediul online. Cel mai vizibil exemplu este cel legat de HoReCa, unde multe restaurante și-au schimbat rapid filozofia de business și s-au listat pe platformele de livrări ori și-au făcut propriile pagini de internet pentru comenzi la domiciliu. Iar din câte spune Chiș, tendința de creștere a pieței se va menține și în 2021. „Au fost clienți noi, care au avut experiențe plăcute online și vor continua să plaseze comenzi pe platformele de e-commerce“, consideră acesta.
Proprietarii de platforme de marketing digital au sesizat că anul trecut a crescut interesul pentru anumite categorii de produse. O analiză făcută de platforma Optimized în a doua jumătate a lui decembrie 2020 arată că s-au înregistrat creșteri considerabile la comenzile de alimente și produse de igienă personală sau de casă.
Un avans vizibil a fost și la cererea de echipamente, accesorii și cursuri în zona de fitness și cooking. Același studiu mai remarcă un interes tot mai accentuat pentru produsele din segmentul home & deco, interes care se va menține la cote însemnate și în 2021.
„Clienții au devenit din ce în ce mai interesați de sănătatea individuală, mai ales că s-a prelungit timpul petrecut acasă“, rezumă una dintre tendințele anului care tocmai s-a încheiat Robert Manea, chief operating officer (COO) al alecoair.ro, unul dintre principalele magazine locale online de produse pentru tratarea calității aerului. Potrivit acestuia, businessul s-a pliat rapid pe cerințele pieței pentru aparate care să înglobeze cât mai multe funcții, de la purificarea și dezumidificarea aerului la dezinfectarea spațiilor și a suprafețelor.
Pe de altă parte, 2020 a adus și costuri mai mari pentru operațiunile logistice. „Toate produsele care intră în companie, precum și cele care pleacă spre client trec printr-un proces de carantinare sau dezinfectare suplimentară, ceea ce înseamnă investiție în spații, consumabile, procese și efort uman“, explică Robert Manea.
Cei care au intrat de nevoie în zona online, în plină pandemie, s-au adaptat repede la piață, listându-se pe platformele de marketplace. Potrivit lui Florinel Chiș, aceasta este una dintre cele mai rapide modalități de a avea rezultate imediate și a accesa o bază cât mai mare de clienți, până ce noii jucători își pun la punct propriile site-uri și se fac atractivi pentru cumpărătorii online. „Pentru a face o platformă de e-commerce funcțională, este nevoie de investiții și ia timp“, explică Florinel Chiș.
Pandemia nu a adus schimbări doar în comportamentul cumpărătorilor, ci și în cel al businessurilor. Pentru a atrage cât mai mulți noi clienți, obișnuiți inițial cu mediul offline, jucătorii din online au dezvoltat și mijloacele de comunicare cu aceștia. Astfel, platformele de e-commerce au început să pună accentul pe apelul video pentru ca utilizatorii magazinelor online să poată interacționa cu un reprezentant al magazinului sau pentru a verifica vizual produsul.
„Scalarea comunicării prin text și voce către video are un aport major în îmbunătățirea experienței clientului“, detaliază Mădălina Stănescu, fondatoarea agenției de marketing digital pentru e-commerce Optimized. Aceasta nu exclude faptul ca o parte dintre proprietarii de magazine virtuale să ia în calcul inclusiv evenimente online de tip livestream pentru a-și face cunoscute gamele de produse. Interacțiunea video cu clientul este vizibilă inclusiv în domeniul restaurantelor, diferite localuri postând pe rețelele sociale videoclipuri cu procesul de pregătire a unor feluri de mâncare din meniu.
Pe acest fond al digitalizării HoReCa, s-a mai dezvoltat un business care era deja în creștere, livrările de mâncare la domiciliu. „Aceste servicii s-au extins foarte mult și chiar au avut provocarea de a găsi resursa umană“, mai spune Florinel Chiș. Din calculele sale, livrările de produse alimentare – categorie în care intră atât mâncarea gătită, cât și produsele agroalimentare – au crescut anul trecut cu circa 400%.
În cazul produselor nealimentare, creșterea – care a fost mai mică în comparație cu cele alimentare – a fost generată și de livrările programate, la punct fix, la easybox. Și asta pentru că, în perioada restricțiilor medicale, foarte mulți clienți ai magazinelor online au preferat să-și ridice personal comenzile. Tot anul trecut, mai spun proprietarii de platforme de e-commerce, peste jumătate din comenzile online au fost plătite cu cardul. Iar trendul va continua și în 2021, când coșurile din online vor fi cel puțin la fel de pline ca anul trecut.
Pandemia de COVID-19 a accelerat dezvoltarea pieței de e-commerce pe toate segmentele ei, iar mulți cumpărători au migrat din zona magazinelor fizice către cea a platformelor de vânzări online.
Acest articol a aparut în numărul 107 al revistei NewMoney
FOTO: Getty
Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…
România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…
Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…
Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…
Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…
Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…
Acest website folosește cookies