La fel cum se întâmplă în cel mai nou blockbuster al Netflix „Don’t Look Up“, cerul s-ar putea prăbuși peste cea mai mare platformă de streaming video din lume. Prognozele pesimiste ar putea anula o mare parte din tot ce a câștigat pe perioada pandemiei.
Cel mai mare serviciu de streaming din lume a avut un parcurs de roller coaster în cei doi ani de pandemie – o creștere spectaculoasă la început de 2020, când aproape toată planeta a rămas în casă timp de mai bine de o lună, urmată de o creștere tot mai lentă în 2021.
Acțiunile Netflix s-au prăbușit cu 41% de la o evaluare-record atinsă cu doar două luni în urmă. Numărul abonaților noi crește într-un ritm extrem de lent, iar concurența este tot mai puternică. Reacția companiei cu sediul în Los Gatos (California)? A majorat prețul abonamentelor pe piața nord-americană, unde era oricum cel mai ridicat, comparativ cu alte piețe internaționale.
După ce a ajuns în Olimpul streaming-ului online, Netflix face acum eforturi să ajungă din nou pe culmi, ceea ce nu va fi deloc la îndemână, dat fiind că rivalii câștigă și ei tot mai mult teren.
„Pare că și-a atins maturitatea. Continuă să crească prețurile pentru a-și menține volumul abonaților pe care îi au și adaugă permanent conținut nou, numai că în privința conținutului volatilitatea e mai mare, cu urcușuri și coborâșuri“, comentează pentru CNN Business Michael Nathanson, analist media.
Sus sau, mai bine zis, în viitor. Nu a trecut mult de când Netflix era răsfățata pieței de capital și totuși acele zile par extrem de îndepărtate – în noiembrie anul trecut, cotația acțiunilor sale atingea un vârf de 700 de dolari, iar la momentul publicării articolului, 21 ianuarie, scăzuse până la 400 de dolari per acțiune. Anul trecut, Netflix l-a încheiat cu un volum de aproape 222 de milioane de abonați, ceea ce este semnificativ mai mult decât orice competitor pe segmentul streaming-ului, inclusiv Disney, cel mai redutabil dintre rivali (acesta din urmă avea circa 118 milioane de abonați în octombrie anul trecut). Diferența majoră și îngrijorătoare pentru Netflix este că, în timp ce rata de creștere a numărului de abonați a Disney a fost între octombrie 2020 și octombrie 2021 de 60% , a celor de la Netflix a fost de doar 9%.
Până la acest moment, Disney nu și-a raportat rezultatele financiare pentru ultimele trei luni din 2021, știm doar că Netflix a crescut extrem de lent în ultimul trimestru, cu doar 8 procente (doar că, de data aceasta, și creșterea celor de la Disney în ultimul trimestru i-a cam speriat pe analiștii de pe Wall Street).
Potrivit datelor Refinitiv IBES, citate de Reuters, cel mai mare serviciu de streaming din lume preconizează că va atrage 2,5 milioane de noi abonați până în martie (sub jumătate din cele 5,9 milioane anticipate de analiști). A pus creșterea mult mai lentă pe seama întârzierii lansării a două proiecte mult-așteptate – sezonul al doilea al „Bridgerton“ și filmul lui Ryan Reynolds, „The Adam Project“.
De spus că prognozele din toamna-iarna trecute au fost mai realiste – între octombrie și noiembrie, Netflix și-a crescut baza de abonați cu 8,3 milioane, odată cu lansarea mai multor pelicule așteptate (prin prisma distribuției de zile mari) printre care „Red Notice“ și „Don’t Look Up“, dar și a unui nou sezon din seria „The Witcher“ (analiștii industriei preconizaseră 8,4 milioane de noi abonați).
Mai ales în piețele în care activează de cel mai mult timp, cum este cea americană, cei de la Netflix se chinuie să convingă tot mai mulți oameni să se aboneze la serviciul său de streaming, remarcă și Nathanson. De asemenea, compania va trebui să facă tot posibilul să crească și pe piețele emergente, precum India și cele din Asia-Pacific, continuă același analist.
Problema cu modelul de business bazat pe abonament este că, după o vreme, nu prea mai rămâne nimeni neabonat. O veste proastă pentru investitorii de pe Wall Street, care sunt foarte atenți (și îngrijorați) cu privire la capacitatea de creștere a companiilor.
Zak Shaikh, vicepreședintele pentru programe în cadrul companiei de cercetare Magi, crede că picajul Netflix este mai degrabă o chestiune ce ține strict de piața de capital, deci o problemă a Wall Street-ului, decât ceva ce reflectă o disfuncționalitate de fond a modelului de business. „Continuă să atragă noi abonați și au în continuare cifre bune în privința ratei de engagement și retenție a audienței“, a adăugat Shaikh, precizând totuși că pe termen lung „Netflix va trebui să confrunte realitatea – nu poți atrage la nesfârșit noi abonați“.
O modalitate prin care compania a încercat să compenseze creșterea mai lentă a fost să investească în alte verticale – gaming-ul este una dintre ele. O alta a fost să crească prețurile, dar aici poate să se lovească de efectul de bumerang, în contextul în care concurența este tot mai acerbă.
Până la un punct, politica de majorare a prețurilor va contrabalansa cel mai probabil ritmul mai lent de creștere a numărului de abonați, dar pe termen mediu și pe termen lung este posibil să adâncească stagnarea afacerii. Pentru unii clienți, creșterea prețurilor – chiar și una nesemnificativă – poate avea un impact mai mare de fapt, împingându-i să evalueze mai atent și oferta rivalilor care suflă în ceafa celor de la Netflix – Disney+, Peacock și HBO Max. De altfel, chiar cei de la Netflix au admis la începutul anului că intensificarea concurenței „afectează creșterea oricum marginală a afacerii“.
În declarația făcută după anunțarea veniturilor anuale, co-executivul companiei, Reed Hastings, a ținut să explice că perspectivele financiare conservatoare au avut mai multe motive – printre ele, prelungirea contextului pandemic și criza economică post-COVID. A contrabalansat însă, exprimându-și încrederea în viitorul serviciilor de streaming, dar mai ales în cota de piață imensă acumulată de Netflix și livrarea constantă de conținut conform așteptărilor publicului. „Rămânem liniștiți, deocamdată“, a ținut să spună. Dar va mai fi oare liniștit la final de 2022? Dar investitorii? se întreabă cei de la CNN Business.
„Concurența se va adânci și mai tare în 2022. Sportul a intrat pe zona serviciilor de streaming. Amazon va lansa «Lord of the Rings», urmează fuziunea Discovery cu HBO Max, deci mai mult conținut din partea HBO“, mai comentează Nathanson. „Cred că 2022 va fi pentru Netflix un an al îngrijorării în privința modelului său de creștere, dar și în privința competiției“, a conchis acesta, citat de CNN Business.
Dacă în 2020, Netflix a atras 36 de milioane de noi abonați, în 2021, numărul a scăzut la doar 18,2 milioane.
Acest articol a apărut în numărul 134 al revistei NewMoney
FOTO: Getty
Ministerul Finanţelor şi ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, prin care se urmăreşte…
Ministerul Mediului a emis acorduri de mediu pentru patru parcuri eoliene, cu un total de…
Necesitatea ca prosumatorii să îşi instaleze un contor care să măsoare electricitatea consumată din producţia…
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat că în primul trimestru al acestui…
Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un…
Aproape jumătate (49%) dintre participaţii la un studiu derulat de EY intenţionează că cheltuiască pentru…
Acest website folosește cookies