Oameni

Anamaria Ștefan Georgescu a pornit povestea brandului Sophia inspirată de cultura indiană, iar acum manageriază un business de peste trei milioane de euro

Cu o creștere accelerată în pandemie, afa­cerile din decorațiunile interioare intră acum într-o fază de consolidare. În stil propriu.

În a doua jumătate a lui martie, compania Sophia Home Decoration, specializată în colecții de perdele, draperii și decorațiuni interioare, a deschis cel mai mare showroom al său, în Pipera, în zona de nord a Bu­cureștiului, zonă despre care fondatoa­rea companiei, Anamaria Ștefan Georgescu (44 de ani), spune că reprezintă principalul pol de business din zona metropolitană a Capitalei. Investiția în magazinul cu o su­pra­față de circa 300 de metri pătrați, dispus pe trei niveluri, fiecare cu o tematică proprie, s-a ridicat la 100.000 de euro.

Parterul, care se evidențiază printr-o ex­plozie de culori, este destinat decorurilor pentru segmentul rezidențial. La primul etaj sunt produse care se adresează în special industriei HoReCa. Iar la cel de-al doilea etaj sunt țesături pentru copii. „Sophia se adresează celor care doresc să deco­reze o casă high-end sau un apartament, dar și industriei HoReCa și instituțiilor de cultură“, explică Anamaria Ștefan Geor­gescu modelul de business al companiei sale.

Între India și Marea Britanie

Anamaria Ștefan Georgescu face business de când se știe. A prins gustul antreprenoriatului din familie, după ce părinții săi au des­chis în anii ’90 un magazin specializat în vânzarea de materiale de construcții, unde a învățat cum să negociezi, cum să lu­crezi cu furnizorii, cum să te comporți cu clienții și cum să te promovezi. La doar 20 de ani și-a pierdut tatăl, de la care a moș­tenit 4.000 de dolari, bani pe care i-a investit mai târziu într-o afacere cu telefoane mobile, alături de alți parteneri.

După ce a stat patru ani în această afacere, a decis să iasă din business, fiind atrasă de zona de decorațiuni interioare. Aventura antrepre­no­rială a purtat-o în India. În 2004, când fost fondat businessul, acesta s-a numit „Sophia Incredible India“, compania promovând produse 100% indiene.

Între timp însă, prin 2011, a schimbat fi­lo­zofia de business, iar odată cu aceasta, și numele companiei, în „Sophia Home De­coration“. Și asta, după ce, între 2010 și 2013, s-a mutat în Marea Britanie, unde a des­chis un magazin de perdele și draperii în co­mitatul Devon. „În Anglia am învățat ce înseamnă atenția la detaliu“, spune antreprenoarea, a cărei lecție de atunci a fost că, dacă vrei să te asiguri că faci un lucru de calitate, trebuie să lucrezi cu spe­cialiști, cum ar fi arhitecți și designeri.

După ce s-a întors definitiv în România, a început să pună în practică tot ce a în­vățat în Marea Britanie, cu accent pe produse de calitate. Îi plăcea foarte mult con­cepția britanicilor care spuneau că ceea ce pui la ferestre trebuie să se vadă frumos din exterior. A învățat ce înseamnă consul­tanță la domiciliul clientului, lucru pentru care britanicii percepeau 60 de lire sterline (la cursul de la începutul lunii, 68 de euro) pe oră. A preluat și ea acest model de business, însă con­sultanța este gratuită în interiorul Bu­cureștiului, pentru deplasările în afara orașului percepând un tarif de doi lei pe kilometru.

Strategii de creștere

Când afacerea a început să crească, Anamaria Ștefan Georgescu a decis să facă și producție. În 2009, la începutul crizei economice, afacerea a fost afectată, dar și-a revenit relativ repede. Apoi, Sophia a început să crească prin dezvoltarea în franciză. În acest moment, din cele 30 de magazine ale companiei, 25 sunt francize.

Între 2014 și 2019, Sophia a participat la nu mai puțin de 17 târguri internaționale, unde Anamaria Ștefan Georgescu a avut po­sibilitatea să vadă cum se mișcă lucrurile pe nișa sa de business în Europa. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a de­pășit ușor trei milioane de euro. Pentru anul acesta, antreprenoarea estimează o creștere de circa 25%. „Suntem într-o pe­ri­oadă de consolidare a businessului. Deocamdată nu ne mai gândim la o creștere ra­pidă“, spune an­treprenoarea.

În cei doi ani de pandemie, businessul Sophia s-a schimbat. Exportul, care acum este între 5% și 8% din cifra de afaceri, a scăzut, pentru că cele mai multe țări din vestul Europei au avut o politică de res­tric­ții sanitare mai dură decât la noi.

În acea perioadă, antreprenoarea s-a orientat mai mult către design, dar a căutat și să-și per­fecționeze relațiile cu producătorii. „Am eliminat mulți distribuitori. Înainte eram în relație de 60% în contact direct cu producătorii, iar acum suntem aproape de 100%“, detaliază aceasta.

Compania are în portofoliu peste 1.700 de modele de țesături și lucrează cu circa 80 de producători externi, atât din Asia, cât și din Europa. Anul trecut, Sophia a făcut și un pas important în afara țării. A des­chis un magazin de perdele și draperii la Miami, în SUA, cu ajutorul unui român stabilit peste ocean.

„Este o lume nouă, dar putem manageria businessul. Am făcut inclusiv cata­loa­ge în engleză“, explică ea. Iar ideile de con­solidare a businessului nu se opresc aici. A cooptat și un consultant pentru a începe demersurile în vederea unei eventuale listări pe bursă. Însă, până atunci, mai spune antreprenoa­rea, va face tot ce știe mai bine. Să combine culorile și să ofere produse pe pla­cul clienților.

În câteva cifre

Potrivit marilor jucători din piața de bricolaj și decora­țiuni interioare, acest sector a crescut și cu 100% în anul pandemic 2020, pe fondul numărului mare de renovări și reamenajări de apartamente.

  • RECORD. Piața de bricolaj și decorațiuni interioare a atins în 2022 valoarea-record de 3,6 miliarde de euro, potrivit unui studiu Frames, companie de consultanță pentru mediul de afaceri.
  • COMPARAȚIE. În 2010, în domeniul bricolajului și al amenajărilor interioare activau 1.729 de firme. În 2020, pe fondul creșterii pieței, erau înregistrate 2.587 de companii.
  • RESURSE UMANE. În secto­rul de bricolaj și decorațiuni interioare lucrează în prezent circa 24.000 de persoane, cele mai multe în București-Ilfov, urmate de județele Timiș, Bihor, Cluj și Arad.
  • TENDINȚE. Potrivit unui studiu realizat anul trecut de compania de consultanță iSense Solutions, decorațiu­nile online se aflau în 2022 pe locul al treilea în ceea ce privește achiziția online, cu o medie de 930 de lei.

Acest articol a apărut în numărul 163 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Florel Manu

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.

Recent Posts

Noi obligaţii pentru transportatorii rutieri. Ce prevede Ghidul privind Sistemul national e-Transport

Ministerul Finanţelor şi ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, prin care se urmăreşte…

2 zile ago

Se extind parcurile eoliene din România. Aviz al Ministerul Mediului pentru 81 de turbine

Ministerul Mediului a emis acorduri de mediu pentru patru parcuri eoliene, cu un total de…

2 zile ago

ANRE explică de ce este obligatorie montarea contoarelor de măsurare a energiei electrice la prosumatori

Necesitatea ca prosumatorii să îşi instaleze un contor care să măsoare electricitatea consumată din producţia…

2 zile ago

Adrian Câciu: Valoarea investiţiilor publice a crescut cu 70% în primul trimestru din 2024

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat că în primul trimestru al acestui…

2 zile ago

Deficitul bugetar a crescut la 2,06% din PIB în primele trei luni ale anului

Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un…

2 zile ago

Câți bani cheltuie românii pentru masa de Paște – Sondaj

Aproape jumătate (49%) dintre participaţii la un studiu derulat de EY intenţionează că cheltuiască pentru…

2 zile ago

Acest website folosește cookies