Anamaria Ștefan Georgescu a pornit povestea brandului Sophia inspirată de cultura indiană, iar acum manageriază un business de peste trei milioane de euro

Florel Manu 16/05/2023 | 10:24 Oameni
Anamaria Ștefan Georgescu a pornit povestea brandului Sophia inspirată de cultura indiană, iar acum manageriază un business de peste trei milioane de euro

Cu o creștere accelerată în pandemie, afa­cerile din decorațiunile interioare intră acum într-o fază de consolidare. În stil propriu.

În a doua jumătate a lui martie, compania Sophia Home Decoration, specializată în colecții de perdele, draperii și decorațiuni interioare, a deschis cel mai mare showroom al său, în Pipera, în zona de nord a Bu­cureștiului, zonă despre care fondatoa­rea companiei, Anamaria Ștefan Georgescu (44 de ani), spune că reprezintă principalul pol de business din zona metropolitană a Capitalei. Investiția în magazinul cu o su­pra­față de circa 300 de metri pătrați, dispus pe trei niveluri, fiecare cu o tematică proprie, s-a ridicat la 100.000 de euro.

Parterul, care se evidențiază printr-o ex­plozie de culori, este destinat decorurilor pentru segmentul rezidențial. La primul etaj sunt produse care se adresează în special industriei HoReCa. Iar la cel de-al doilea etaj sunt țesături pentru copii. „Sophia se adresează celor care doresc să deco­reze o casă high-end sau un apartament, dar și industriei HoReCa și instituțiilor de cultură“, explică Anamaria Ștefan Geor­gescu modelul de business al companiei sale.

Între India și Marea Britanie

Anamaria Ștefan Georgescu face business de când se știe. A prins gustul antreprenoriatului din familie, după ce părinții săi au des­chis în anii ’90 un magazin specializat în vânzarea de materiale de construcții, unde a învățat cum să negociezi, cum să lu­crezi cu furnizorii, cum să te comporți cu clienții și cum să te promovezi. La doar 20 de ani și-a pierdut tatăl, de la care a moș­tenit 4.000 de dolari, bani pe care i-a investit mai târziu într-o afacere cu telefoane mobile, alături de alți parteneri.

După ce a stat patru ani în această afacere, a decis să iasă din business, fiind atrasă de zona de decorațiuni interioare. Aventura antrepre­no­rială a purtat-o în India. În 2004, când fost fondat businessul, acesta s-a numit „Sophia Incredible India“, compania promovând produse 100% indiene.

Între timp însă, prin 2011, a schimbat fi­lo­zofia de business, iar odată cu aceasta, și numele companiei, în „Sophia Home De­coration“. Și asta, după ce, între 2010 și 2013, s-a mutat în Marea Britanie, unde a des­chis un magazin de perdele și draperii în co­mitatul Devon. „În Anglia am învățat ce înseamnă atenția la detaliu“, spune antreprenoarea, a cărei lecție de atunci a fost că, dacă vrei să te asiguri că faci un lucru de calitate, trebuie să lucrezi cu spe­cialiști, cum ar fi arhitecți și designeri.

După ce s-a întors definitiv în România, a început să pună în practică tot ce a în­vățat în Marea Britanie, cu accent pe produse de calitate. Îi plăcea foarte mult con­cepția britanicilor care spuneau că ceea ce pui la ferestre trebuie să se vadă frumos din exterior. A învățat ce înseamnă consul­tanță la domiciliul clientului, lucru pentru care britanicii percepeau 60 de lire sterline (la cursul de la începutul lunii, 68 de euro) pe oră. A preluat și ea acest model de business, însă con­sultanța este gratuită în interiorul Bu­cureștiului, pentru deplasările în afara orașului percepând un tarif de doi lei pe kilometru.

Strategii de creștere

Când afacerea a început să crească, Anamaria Ștefan Georgescu a decis să facă și producție. În 2009, la începutul crizei economice, afacerea a fost afectată, dar și-a revenit relativ repede. Apoi, Sophia a început să crească prin dezvoltarea în franciză. În acest moment, din cele 30 de magazine ale companiei, 25 sunt francize.

Între 2014 și 2019, Sophia a participat la nu mai puțin de 17 târguri internaționale, unde Anamaria Ștefan Georgescu a avut po­sibilitatea să vadă cum se mișcă lucrurile pe nișa sa de business în Europa. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a de­pășit ușor trei milioane de euro. Pentru anul acesta, antreprenoarea estimează o creștere de circa 25%. „Suntem într-o pe­ri­oadă de consolidare a businessului. Deocamdată nu ne mai gândim la o creștere ra­pidă“, spune an­treprenoarea.

În cei doi ani de pandemie, businessul Sophia s-a schimbat. Exportul, care acum este între 5% și 8% din cifra de afaceri, a scăzut, pentru că cele mai multe țări din vestul Europei au avut o politică de res­tric­ții sanitare mai dură decât la noi.

În acea perioadă, antreprenoarea s-a orientat mai mult către design, dar a căutat și să-și per­fecționeze relațiile cu producătorii. „Am eliminat mulți distribuitori. Înainte eram în relație de 60% în contact direct cu producătorii, iar acum suntem aproape de 100%“, detaliază aceasta.

Compania are în portofoliu peste 1.700 de modele de țesături și lucrează cu circa 80 de producători externi, atât din Asia, cât și din Europa. Anul trecut, Sophia a făcut și un pas important în afara țării. A des­chis un magazin de perdele și draperii la Miami, în SUA, cu ajutorul unui român stabilit peste ocean.

„Este o lume nouă, dar putem manageria businessul. Am făcut inclusiv cata­loa­ge în engleză“, explică ea. Iar ideile de con­solidare a businessului nu se opresc aici. A cooptat și un consultant pentru a începe demersurile în vederea unei eventuale listări pe bursă. Însă, până atunci, mai spune antreprenoa­rea, va face tot ce știe mai bine. Să combine culorile și să ofere produse pe pla­cul clienților.

În câteva cifre

Potrivit marilor jucători din piața de bricolaj și decora­țiuni interioare, acest sector a crescut și cu 100% în anul pandemic 2020, pe fondul numărului mare de renovări și reamenajări de apartamente.

  • RECORD. Piața de bricolaj și decorațiuni interioare a atins în 2022 valoarea-record de 3,6 miliarde de euro, potrivit unui studiu Frames, companie de consultanță pentru mediul de afaceri.
  • COMPARAȚIE. În 2010, în domeniul bricolajului și al amenajărilor interioare activau 1.729 de firme. În 2020, pe fondul creșterii pieței, erau înregistrate 2.587 de companii.
  • RESURSE UMANE. În secto­rul de bricolaj și decorațiuni interioare lucrează în prezent circa 24.000 de persoane, cele mai multe în București-Ilfov, urmate de județele Timiș, Bihor, Cluj și Arad.
  • TENDINȚE. Potrivit unui studiu realizat anul trecut de compania de consultanță iSense Solutions, decorațiu­nile online se aflau în 2022 pe locul al treilea în ceea ce privește achiziția online, cu o medie de 930 de lei.

Acest articol a apărut în numărul 163 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.