Când viața îți dă limonadă, înființezi o agenție de marketing digital, rulezi bugete de milioane de euro și apoi te extinzi la nivel internațional.
Acest articol a apărut în numărul 60 (4 – 17 martie 2019) al revistei NewMoney
În fiecare an, fără excepție, Anabela Luca (35 de ani) și echipa sa de la adLemonade merg o săptămână să-și schițeze planurile de business într-un spațiu neconvențional, pe litoralul românesc sau pe un alt litoral, în străinătate. „Anul acesta, mergem în Cipru“, spune ea, ca o paranteză, când vine vorba de strategia de dezvoltare a companiei, care vizează, între altele, dublarea numărului de angajați în 2019.
În cei aproape șapte ani de când a înființat agenția de marketing digital adLemonade, specializată în Google Ads, antreprenoarea a crescut businessul de aproape 17 ori, ajungând astăzi să negocieze ieșirea cu birouri proprii și pe piața internațională.
DE LA ANGAJAT LA ANTREPRENOR. În 2009, o companie de telecom din Statele Unite își deschidea un birou în România, la Sibiu. Primul său angajat a fost Anabela Luca. „Am lucrat la această companie trei ani, am fost marketing manager și coordonam o echipă de nouă oameni. Acopeream zona de digital, făceam campanii pe Facebook, pe Google. Era un domeniu nou, despre care am învățat foarte multe în perioada aceea“, detaliază ea. Lucrase în marketing direct și în vânzări, însă experiența pe care a avut-o la această companie americană i-a insuflat dorința de a se dezvolta și pe cont propriu, ca antreprenoare.
Intuind potențialul de dezvoltare al acestei nișe, Anabela Luca a înființat adLemonade, la acea vreme prima agenție de marketing digital din Sibiu. „Online-ul era foarte diferit ca peisaj, față de ce este astăzi. Se mergea mult pe vânzarea de click-uri și de afișări. Pentru că îmi doream să cresc, să fiu agenție în adevăratul sens al cuvântului, am făcut angajări chiar din prima zi“, povestește ea.
La început, a investit o sumă mică, aproximativ 5.000 de euro, în oameni și în tot ce înseamnă logistică. Ulterior, sumele bugetate anual pentru investiții au crescut, odată cu mărirea numărului de angajați (zece, în prezent) și cu extinderea, în anii care au urmat, în București și în Cluj-Napoca.
Tot în anul în care a lansat businessul, Anabela Luca a devenit trainer certificat Google, într-o piață care, atunci, era foarte săracă în specialiști pe segmentul acesta. „Reprezentanții Google aduceau traineri din afară în România, ei fiind, la început, pe piața locală. Am mers la ei și le-am povestit despre experiența mea și așa am început să țin cursuri. Sunt trainer certificat Google din 2012, iar de atunci am ținut peste 150 de traininguri pe zona de digital“, punctează ea.
Între timp, cifra de afaceri a agenției adLemonade a crescut de la 15.000 de euro în primul an la 250.000 de euro în 2018. Cu o precizare: la acest volum, bugetele rulate anul trecut au fost de aproximativ cinci milioane de euro, iar 40% din clienți au fost din străinătate. De asemenea, 60% din portofoliul companiei este acoperit de companii din e-commerce.
Privind lucrurile la nivelul pieței, și 2019 ar putea să urmeze trendurile din 2018, considerat „un an al automatizărilor în publicitatea online“. Pe de altă parte, mai spune Anabela Luca, au trecut mai bine de doi ani de când mobilul a depășit și în România desktopul ca volume de trafic. La nivel internațional, statisticile arată că aproximativ cinci miliarde de utilizatori de telefoane mobile și peste 72% din piața de publicitate din SUA „se vor întâlni“ în 2019.
„Un trend similar vedem și în piața locală, unde clienții agenției înregistrează 70%, uneori chiar 80% din traficul site-ului de pe dispozitivele mobile“, detaliază antreprenoarea. Potrivit unui studiu realizat de 2Checkout la nivel internațional, 66% din companiile din e-commerce iau în considerare o expansiune pe piețe noi, America de Nord fiind principala regiune vizată (49%), în vreme ce Europa de Est este atractivă doar pentru 33%. Pentru a atinge eficient noile piețe, 53% din companiile incluse în studiu sunt dispuse să investească în tehnologii de targetare și personalizare, în timp ce dezvoltarea de aplicații mobile și optimizarea pentru dispozitive mobile sunt prioritare pentru 46% din acestea.
PRIMA IEȘIRE. Cum una dintre țintele adLemonade este să ajute companiile românești să devină cunoscute și în străinătate, agenția se pregătește, la rândul său, de o nouă extindere, pe mai multe direcții. În primul rând, caută parteneri externi, în special din Viena, Londra, Barcelona, New York și din țările nordice. În paralel, pregătește deschiderea primului birou în Londra, anul acesta, în urma unei investiții de câteva zeci de mii de euro. Un al doilea birou pe plan extern ar urma să fie deschis la New York, în următorii trei ani. „În New York, este o competiție mare. Piața este foarte exigentă, exact ca în filme. Acolo, ritmul este extrem de alert, iar oamenii, foarte determinați și axați pe business, pe rezultate. Ei folosesc mult mai multe tool-uri de automatizare decât în Europa“, explică Anabela Luca.
Într-un fel sau altul, Google și Facebook vor continua să atragă cea mai mare parte a bugetelor online, indiferent de domeniul în care activează firmele care au bugete de promovare. Astfel, în calitate de client, cu multiplele opțiuni de targetare și datele inteligente furnizate de Facebook, orice companie va putea ajunge mult mai eficient la publicul-țintă.
În ceea ce privește agențiile de marketing, 2019 va continua să fie despre automatizări avansate și creare de conținut video într-un ritm accelerat, dar și despre „a fi la curent cu toate update-urile lansate de Google și Facebook“. Iar pentru utilizatori, la fel ca în anul trecut, va crește rata adopției de adblockere.
Privind lucrurile din acest unghi, în cazul adLemonade, care are peste 300 de clienți, cifra de afaceri este estimată să crească cu aproximativ 50% în 2019, după un avans de 70% în primele două luni, în timp ce numărul de angajați se va dubla, până la circa 20 de persoane. Loc de dezvoltare este. Atât în plan local, cât și internațional.
Trenduri
Câteva tendințe în marketing digital devin și mai vizibile în 2019.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney
Dogwifhat (WIF), moneda meme care continuă să stârnească un val de conversații în comunitatea crypto,…
Românii pot investi, începând de luni, 13 mai, în titlurile de stat TEZAUR, cu maturitãţi…
Peste 300 de tone de peşte şi produse din peşte au fost verificate de comisarii…
Grupul Mol a înregistrat în primul trimestru un profit înainte de impozitare de 382 milioane…
Pregătirile pentru Paște au fost făcute online, iar Freshful by eMAG, primul hypermarket 100% online,…
Strada Pajurei, între strada Presei şi strada Făurei, va fi liberă de maşini şi deschisă…
Acest website folosește cookies