Vreți o casă gratuită?

Periodic, în mass-media, apar știri despre case, locuințe, din diferite localități europene, cedate pe câțiva eurocenți sau pe unul sau doi euro. Practic, gratis. De fiecare dată, astfel de știri pot aprinde imaginația. Publicul larg ar putea crede că primește gratuit o vilă de lux, excelent amenajată, într-o zonă superbă din Italia sau Croația, pentru că, de obicei, astfel de oferte vin din cele două state.

De fapt, realitatea este complet diferită. Casele oferite practic gratuit de autoritățile locale sunt cu totul altfel decât și-ar putea imagina, la prima vedere, un amator de chilipiruri. Adică, fie casele au nevoie de renovări serioase, de adevărate investiții, fie se află în zone puternic depopulate, care ape­lează la astfel de metode pentru a reuși să aducă sau să păstreze locuitori în zonă. De altfel, în majoritatea ca­zurilor, primirea unei case este condiționată de o clauză importantă și anume noul proprietar să lo­cu­iască o perioadă lungă. Așadar, dacă punem în ba­lanță primirea unei case în mod gratuit cu obligațiile asumate (investiții, condiția de a locui timp de câțiva ani buni în noua casă), vom vedea că termenii tran­zacției nu sunt cei mai simpli sau, în unele situații, nu sunt chiar ușor de îndeplinit. În orice caz, nu se poate vorbi despre faptul că noul proprietar pri­mește cadou o casă fără nicio impunere contractuală. Dim­potrivă, există clauze clare pe care trebuie să le res­pecte proaspătul proprietar. Suntem în fața unei situații în care se potrivește foarte bine vorba care spune că „niciun prânz nu este gratuit“.

„Afacerea caselor gratuite“ poate fi corectă, cu condiția ca ambele părți să își asume termenii în care se face tranzacția și să fie în deplină cunoștință de cauză. Altfel, generozitatea unor autorități locale europene poate deveni un alt caz din multele situații în care credem că primim ceva gratuit, dar, de fapt, produsul sau serviciul ne costă scump.

EXISTĂ UN PREȚ. Economia de piață a inventat o sumedenie de astfel de oferte. De la un telefon mobil gratuit, care, însă, poate fi primit doar cu un abonament atașat, până la un bilet aproape gratuit de avion, în contul căruia, însă, consumatorul plătește pentru bagajele transportate sau pentru drumul pe care este obligat să îl facă de la un aeroport aflat la câțiva zeci de kilometri de oraș. Acestea și multe alte oferte au ceva în comun: par gratuite, dar nu sunt.

Metodele de marketing au ajuns să fie tot mai sofisticate. Companii din domenii extrem de diferite, de la industria alimentară la cea auto, de la serviciile de telecomunicații la cele bancare, încearcă să își atragă clienți folosind oferte speciale. Important este ca aceste oferte să nu fie false, pentru că legislația are prevederi care penalizează ceea ce este definit ca „oferte mincinoase“.

Dar într-o astfel de ofertă există doi „actori“, firma și consumatorul. Iar consumatorul trebuie să învețe și să știe să detecteze o ofertă care pare excepțio­nală, dar care, de fapt, include o serie de clauze bine ascunse. De aceea, este nevoie de un tip de educație economică, financiară, contractuală, după caz, care să îl facă pe consumator să vadă eventualele capcane cuprinse într-o ofertă sau într-un act juridic pe care trebuie să îl semneze.

CAZUL PRIVATIZĂRILOR PRIN MEBO. Lumea poate fi plină de chilipiruri. În perioada 1990-2015, România a vândut „la ofertă“ o parte din companiile de stat. Mai întâi, a fost folosită MEBO, o vari­antă de privatizare bazată pe schimba­rea certificatelor de proprietate cu acțiuni la companii. Metoda MEBO le-a oferit salariaților întreprinde­rile de stat din dife­rite industrii, pe bani puțini sau pe hârtii precum cer­tificatele.

Continua­rea firească a procesului de privatizare prin MEBO a fost concentrarea pro­prie­tății în special la directorii companii­lor. Aceștia au știut să acumuleze acțiunile salaria­ților și să devină rapid noii proprie­tari ai companiei. Metoda MEBO a dat rezultate diferite. Au fost com­panii care s-au dezvoltat, s-au modernizat și s-au adap­tat pieței. Dar au fost și firme care au sucombat, fie devenind irelevante, adică schimbân­du-și complet obiectul de activitate și transformân­du-se în companii imobiliare, fie fiind lovite de faliment.

Al doilea val de privatizări la preț redus a venit după ce companiile de stat au început să aibă difi­cul­tăți majore din punctul de vedere al indicatorilor financiari și al posibilității de a supraviețui pe piețe. În acel moment, statul a făcut privatizări directe (adică a vândut pachete majoritare de acțiuni unor investitori cu care a negociat direct), la prețuri reduse, dar cu clauze de investiții și păstrare a locurilor de muncă. Gândirea nu a fost totalmente greșită. În sensul că s-a mers pe ideea că investitorul își va folosi banii pentru a susține și moderniza fabrica. Rezultatele au fost, din nou, relative. A existat un amestec de companii salvate cu altele vândute la fier vechi sau tran­sformate în proiecte imobiliare.

Morala este clară: oricât de excepțională este oferta, oricât de mare este oportunitatea, priviți pentru mai multe clipe și spre ceea ce se vede mai pu­țin, către ceea ce stă în „umbră“. Veți putea vedea acolo oferta adevărată și nu doar jocul de marketing.

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.