Vrei să îți faci programare la coafor? Nu mai trebuie să ridici un deget. Un robot Google poate face acest lucru pentru tine

NewMoney 01/06/2018 | 17:16 Digital
Vrei să îți faci programare la coafor? Nu mai trebuie să ridici un deget. Un robot Google poate face acest lucru pentru tine

Autor: Romulus Deac

 

Mmhmm, demonstrația supremă de teh­nologie de la recenta conferință I/O a Google a fost un apel telefonic pentru o programare la un salon de coafură! Ăăăă, parcă ceva nu sună totuși bine… 

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Inteligența Artificială (AI) a încetat să fie o tehnologie a unui viitor atât de îndepărtat încât să poată exista doar pe ecranele cine­matografelor sau în laboratoarele specia­liș­tilor în calculatoare super-rapide. Gân­diți-vă numai la Alexa, Cortana, Google As­sis­tant sau Siri. O grămadă dintre smartphone-urile momentului folosesc inteli­gen­ța artificială pentru a face traduceri sau a răspunde întrebărilor noastre, în vre­me ce jocurile video instalate pe ele re­curg la AI pentru a genera în timp real scenarii complexe și imprevizibile. Și ar mai fi de-acum și Duplex.

În prezentarea oficială a Google a noului său asistent AI, Duplex, acesta a împrumutat o voce feminină și a sunat „în numele unui client“ la un salon de coafură pentru a face o programare la un tuns. Totul a mers șnur și a durat mai puțin de un mi­nut. Con­ver­sația a fost absolut naturală, la fel și rit­mul vorbirii și inflexiunile vocii, iar interlocutorul uman nu a avut în nicio clipă vreun indiciu că ar vorbi de fapt cu un chatbot. Dimpotrivă. Duplex și-a făcut perfect treaba: a pus întrebările potrivite, a făcut pauze de gândire când a fost cazul și le-a marcat prin „mmhm-uri“ și „ăăă-uri“.

Pe scurt, a lăsat audiența cu gura căs­cată și pentru mulți pare să fie următoarea „chestie tare“ din AI. Sundar Pichai, CEO-ul Google, a explicat că Duplex e încă în faza de dezvoltare și că ar putea fi testat în lunile următoare ca parte integrată a Assistant. „Uimitor este că Duplex poate înțe­lege de fapt contextul și nuanțele unei con­versații. (…) Făcut cum trebuie, poate economisi timp pentru oameni și genera valoare adăugată pentru afaceri“, a mai spus Pichai. Totuși, Duplex (încă) nu este un chatbot futuristic, capabil să poarte o discuție deschisă, fără niciun fel de limi­tări. După cum spun cei de la Google, poate conversa doar în „domenii închise“, limitând schimbul de replici la aspecte func­ționale. Altfel spus, răspunsuri la între­bări de genul „Vreți să rezervați o masă?“, „Pentru câte persoane?“, „În ce dată?“, „La ce oră?“. Concis, simplu și la obiect.

Mark Riedl, profesor asociat la Georgia Tech, specializat în AI și narațiuni informatice, crede că Google Assistant va func­ționa cel mai probabil „în mod rezonabil“, dar numai în situații formale. „Manipularea dialogului lingvistic în afara contextului este o problemă foarte dificilă. Dar există și o mulțime de trucuri pentru a ascunde când AI nu înțelege sau pentru a aduce con­versația pe drumul cel bun“, explica el pentru The Verge. O altă demonstrație Google – o rezervare telefonică la un restaurant chinezesc – a ilustrat din plin cum funcționează aceste trucuri. Duplex a reu­șit să gestioneze o serie de neînțelegeri, prin reformularea și repetarea întrebărilor interlocutorului uman. Ceea ce este o ca­rac­teristică uzuală, comună, a progra­melor proiectate să vorbească cu oamenii. Luată per ansamblu, conversația lasă impresia de inteligență reală, naturală, dar o analiză atentă poate releva anumite tipare pre-programate, nuanța Riedl. Și ar mai fi ceva: dacă lucrurile scapă de sub control, un operator uman va interveni în discuție. „Duplex are o funcție de auto-monitori­zare, care îi permite să realizeze când o conversație îi depășește nivelul de pregă­tire. Într-un astfel de caz, va alerta un ope­rator uman, care va finaliza sarcina“, se arată pe blogul Google.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close