Vopseaua din România, la mare căutare: Două companii din acest domeniu au fost cumpărate cu peste 100 de milioane de euro
Pensulele și bidinelele românești au lucrat la foc continuu în ultimii ani, astfel că piața vopselelor și a tencuielilor decorative se pregătește să spargă pragul de 400 de milioane de euro în 2018. Un motiv suficient de puternic pentru a atrage atenția investitorilor.
Acest articol a apărut în numărul 44 (9 – 22 iulie) al revistei NewMoney
În decurs de mai puțin de doi ani, povestea pieței românești a vopselelor și tencuielilor decorative s-a tot scris și rescris. Poate mai mult decât oricare alt sector al industriei materialelor de construcții, „culorile“ fabricate în România au fost în ultima perioadă din ce în ce mai des ținta tranzacțiilor cu multe zerouri în coadă: dacă gigantul american PPG a preluat pe final de 2016 producătorul Deutek, grupul olandez AkzoNobel anunța la începutul acestei veri că va cumpăra Fabryo Corporation.
De menționat că fiecare dintre aceste tranzacții sunt estimate la cel puțin 50 de milioane de euro, mai ales că ambele companii se află în top trei producători locali din punct de vedere al afacerilor înregistrate anul trecut.
Consolidare. Efervescența din acest sector vine în contextul în care piața de vopsele și tencuieli decorative s-a ridicat anul trecut la 382 de milioane de euro, în creștere cu 22% față de 2013, iar în 2018 ar putea depăși un nou prag, ajungând la 411 milioane de euro, arată datele companiei de cercetare InterBiz. Practic, avântul din ultimii ani al pieței de vopsele vine pe fondul revirimentului sectorului construcțiilor de case și apartamente – numai în perioada 2013-2017, numărul locuințelor noi autorizate anual pentru construire a crescut cu 72%, de la 51.200 la 88.000 de unități, potrivit InterBiz. În paralel, românii au făcut și renovări în locuințelor lor.
În aceste condiții, într-o industrie în care cuvântul de ordine este creșterea și doar creșterea, apetitul unor noi investitori de a-și asigura o felie din această piață nu mai reprezintă o surpriză. Mai ales dacă producătorii vizați pot avea un impact și la nivel regional, nu doar național. „Vânzările solide și capacitățile de distribuție ale Fabryo ne vor ajuta să ne creștem businessul în regiune și să ne consolidăm poziția (…) în Europa“, a spus pentru NewMoney Joost Ruempol, senior reputation manager în cadrul AkzoNobel.
Raportate strict la nivel local, cele două tranzacții reprezintă primul pas către consolidarea sectorului, spune Adrian Iordache, partener în cadrul InterBiz, în opinia căruia în perioada următoare vor mai exista câteva tranzacții importante în piața de vopsele. „Cu toate acestea, piața va rămâne destul de fragmentată încă mulți ani, în acest sector activând mai mult de 150 de firme, din care peste 100 de producători (majoritatea foarte mici)“.
Afacerile celor mari. Concret, cei mai mari zece producători de vopsele au ajuns anul trecut la afaceri cumulate de 270 de milioane de euro, potrivit datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului.
În ierarhia locală a vopselelor, liderul pieței este Köber – producător controlat de omul de afaceri român Aurel Köber –, cu afaceri de aproape 70 de milioane de euro în 2017, sumă în care sunt însă incluse și vânzările de centrale termice sub brandul Motan. De altfel, mai multe companii din această piaţă au afaceri şi în alte segmente, astfel că rezultatele lor financiare nu reflectă exclusiv activitatea din sectorul de vopsele și tencuieli decorative.
Oricum, în topul celor mai mari zece jucători de pe piața de profil doar patru companii sunt controlate integral de antreprenori locali – Köber, Sentosa Impex (Ilarian Boca), AXM Prod 93 (Dumitru Toader) și Sarcom (Aurel și Marinică
Potop), arată datele de la Registrul Comerțului. Dincolo de astfel de companii, în piață există și alți antreprenori români cu afaceri de zeci de milioane de euro care produc nu doar vopsea, ci și alte materiale de construcții – de exemplu, Marcel Bărbuț, care controlează AdePlast, sau Daniel Guzu, proprietarul Duraziv.
Impact. Aceasta fiind piața, ce impact ar putea avea asupra consumatorilor finali tranzacțiile în care sunt implicați jucătorii de top? „Odată cu intrarea jucătorilor internaționali PPG și AkzoNobel în România, piața de lacuri și vopsele a devenit cu adevărat matură. Clienții trebuie să se aștepte la prețuri mai bune pe paliere de calitate și segmente de nișă, soluții cu o diversitate mai mare de produse. În ceea ce privește companiile, ne așteptăm la o competitivitate mai mare, accent pe inovație și tehnologie, focus pe puterea brandului“, răspunde Ion Florescu, acționar majoritar al fondului de investiții RC2, care controlează producătorul Policolor (o companie care ar putea fi, la rândul ei, obiectul unei viitoare tranzacții).
La începutul anului, RC2 anunța că mai cumpără un pachet de acțiuni în cadrul jucătorului, astfel încât să „fie decident în implementarea strategiilor de dezvoltare ale companiei într-un eventual proces de exit“. În acest moment, însă, vânzarea Policolor nu este pe agenda RC2, spune Florescu, adăugând că prioritară este construirea unei noi fabrici de vopsele în cartierul bucureștean Militari, precum și dezvoltarea unui sistem propriu de distribuție și diversificarea categoriilor de produse.
Dar, până la urmă, orice poate fi de vânzare. Iar consolidarea unei piețe ce crește de la an la an nu mai trebuie să mire pe nimeni.
FOTO: Guliver / Getty Images