Vopseaua din România, la mare căutare: Două companii din acest domeniu au fost cumpărate cu peste 100 de milioane de euro

Andreea Neferu 11/07/2018 | 16:14 Companii
Vopseaua din România, la mare căutare: Două companii din acest domeniu au fost cumpărate cu peste 100 de milioane de euro

Pensulele și bidinelele românești au lucrat la foc continuu în ultimii ani, astfel că piața vopselelor și a tencuielilor de­corative se pregătește să spargă pragul de 400 de milioane de euro în 2018. Un motiv suficient de puternic pentru a atrage atenția investitorilor.

Acest articol a apărut în numărul 44 (9 – 22 iulie) al revistei NewMoney

În decurs de mai puțin de doi ani, po­ves­tea pieței românești a vopselelor și tencuielilor decorative s-a tot scris și rescris. Poate mai mult decât oricare alt sec­tor al industriei materialelor de cons­trucții, „culorile“ fabricate în România au fost în ultima perioadă din ce în ce mai des ținta tran­zacțiilor cu multe zerouri în coadă: dacă gigantul american PPG a preluat pe final de 2016 producătorul Deutek, grupul olandez AkzoNobel anunța la începutul acestei veri că va cumpăra Fabryo Corporation.

De menționat că fiecare dintre aceste tranzacții sunt estimate la cel puțin 50 de milioane de euro, mai ales că ambele companii se află în top trei pro­ducători locali din punct de vedere al afacerilor înregistrate anul trecut.

Consolidare. Efervescența din acest sector vine în contextul în care piața de vopsele și tencuieli decorative s-a ridicat anul trecut la 382 de milioane de euro, în creștere cu 22% față de 2013, iar în 2018 ar putea depăși un nou prag, ajungând la 411 milioane de euro, arată datele companiei de cercetare InterBiz. Practic, avân­tul din ultimii ani al pieței de vop­sele vine pe fondul revirimentului sectorului construcțiilor de case și apartamente – numai în perioada 2013-2017, numărul locuințelor noi autorizate anual pentru construire a crescut cu 72%, de la 51.200 la 88.000 de unități, potrivit InterBiz. În paralel, românii au făcut și renovări în locuințelor lor.

În aceste condiții, într-o industrie în care cuvântul de ordine este creșterea și doar creșterea, apetitul unor noi investitori de a-și asigura o felie din această piață nu mai reprezintă o surpriză. Mai ales dacă producătorii vizați pot avea un impact și la nivel regional, nu doar națio­nal. „Vânzările solide și capacitățile de dis­tribuție ale Fabryo ne vor ajuta să ne creștem businessul în regiune și să ne con­solidăm poziția (…) în Europa“, a spus pentru NewMoney Joost Ruempol, senior reputation mana­ger în cadrul AkzoNobel.

Raportate strict la nivel local, cele două tranzacții reprezintă primul pas către consolidarea sectorului, spune Adrian Iordache, partener în cadrul InterBiz, în opinia căruia în perioada urmă­toare vor mai exista câteva tranzacții importante în piața de vopsele. „Cu toate acestea, piața va rămâne destul de fragmentată încă mulți ani, în acest sector acti­vând mai mult de 150 de firme, din care peste 100 de producători (majo­ritatea foarte mici)“.

Afacerile celor mari. Concret, cei mai mari zece producători de vopsele au ajuns anul trecut la afaceri cumulate de 270 de milioane de euro, potrivit datelor de la Oficiul Națio­nal al Re­gistrului Comerțului.

În ierarhia locală a vop­se­lelor, liderul pieței este Köber – pro­du­cător controlat de omul de afaceri român Aurel Köber –, cu afaceri de aproape 70 de milioane de euro în 2017, sumă în care sunt însă incluse și vân­zările de centrale termice sub brandul Motan. De altfel, mai multe companii din această piaţă au afaceri şi în alte segmente, astfel că rezultatele lor financiare nu reflectă exclusiv activitatea din sectorul de vop­sele și tencuieli decorative.

Oricum, în topul celor mai mari zece jucători de pe piața de profil doar patru companii sunt controlate integral de antreprenori locali – Köber, Sentosa Impex (Ilarian Boca), AXM Prod 93 (Dumitru Toader) și Sarcom (Aurel și Marinică

Potop), arată da­tele de la Registrul Comerțului. Dincolo de astfel de companii, în piață există și alți antreprenori români cu afaceri de zeci de mi­lioane de euro care produc nu doar vopsea, ci și alte materiale de cons­trucții – de exemplu, Marcel Bărbuț, care con­trolează AdePlast, sau Daniel Guzu, proprietarul Duraziv.

Impact. Aceasta fiind piața, ce impact ar putea avea asupra consumatorilor finali tran­zacțiile în care sunt implicați jucătorii de top? „Odată cu intrarea jucă­torilor inter­naționali PPG și AkzoNobel în România, piața de lacuri și vopsele a devenit cu adevărat matură. Clienții trebuie să se aștepte la prețuri mai bune pe paliere de calitate și segmente de nișă, soluții cu o diversitate mai mare de produse. În ceea ce privește companiile, ne aștep­tăm la o competitivitate mai mare, accent pe ino­vație și tehnologie, focus pe puterea bran­dului“, răspunde Ion Florescu, acțio­nar majoritar al fondului de investiții RC2, care controlează producă­torul Poli­color (o companie care ar pu­tea fi, la rân­dul ei, obiectul unei viitoare tran­zacții).

La începutul anului, RC2 anunța că mai cumpără un pachet de acțiuni în ca­drul jucătorului, astfel încât să „fie decident în implementarea strategiilor de dezvoltare ale companiei într-un eventual proces de exit“. În acest moment, însă, vânzarea Policolor nu este pe agen­da RC2, spune Florescu, adăugând că prioritară este construirea unei noi fabrici de vopsele în cartierul bucu­reș­tean Militari, precum și dezvoltarea unui sistem propriu de distribuție și diversificarea categoriilor de produse.

Dar, până la urmă, orice poate fi de vânzare. Iar con­solidarea unei piețe ce crește de la an la an nu mai trebuie să mire pe nimeni.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.