Virgil Stănescu, de la baschet la leadership: GO Scholarship, primul proiect de anvergură din România a cărui misiune este să uneas­că educația și sportul

Mimi Noel 21/02/2022 | 16:28 Oameni
Virgil Stănescu, de la baschet la leadership: GO Scholarship, primul proiect de anvergură din România a cărui misiune este să uneas­că educația și sportul

Singurul român prezent într-un Hall of Fame american, Virgil Stănescu, a strâns echipa cu care lansează, la jumătatea lunii februarie, primul proiect de anvergură din România a cărui misiune este să uneas­că educația și sportul.

Perfecțiunea, putem alerga după ea, dar este imposibil de atins. Putem atinge ex­celența însă în cursa spre perfecțiune, spunea, la un antrenament în anii ’60, Vincent Lombardi, creditat aproape la unison drept unul dintre cei mai remarcabili antrenori și lideri din istoria sportului american. Filosofia sa privind performanța (nu doar în sport) avea în centru ideea aristoteliană că succesul trebuie să devină un obicei. Și poate deveni doar după multe ore de efort – o teorie cunoscută spune că peste 10.000. Doar că nici volumul nu este suficient, ci și modul în care exersăm.

„În sport vorbim și de talentul fizic, motric, felul în care ești construit pentru un sport anume. Am 2,08 m, sunt construit pentru baschet, și nu pentru gimnastică, oricât m-aș antrena pentru asta“, punctează Virgil Stănescu, fost sportiv de performanță și antreprenor, actualmente CEO Sports HUB și cofondator ReThink Romania alături de Dragoș Anastasiu (Eurolines) și Felix Pătrășcanu (Fan Courier).

Fostul căpitan al echipei naționale și cel mai bun baschetbalist din România de cinci ori la rând, Stănescu a coagulat în ultimii doi ani resursele necesare pentru lansarea GO Scholarship, un proiect menit să pună bazele unui ecosistem de performanță pentru tineri sportivi din România cu vârste între 14 și 18 ani.

Noutatea absolută a proiectului, care a atras deja pentru anul în curs o primă fi­nan­țare de peste 300.000 de euro din partea Su­per United (brand al Fundației Superbet), constă în ambiția de a adresa ruptura dintre sport și educație. Oriunde în lume, cea mai mare provocare pentru un tânăr care vrea să facă sport de performanță este cum jonglează între educația full time și sportul de elită (și adesea renunță la una dintre cele două).

Cariera duală

GO Scholarship este gân­dit să împace această disjuncție (edu­cație sau sport) și să o transforme într-o carieră duală. Ambiția este, așa­dar, de a crea un eco­sistem de per­for­manță care să transforme un tânăr sportiv într-un elev de 10 și într-un viitor adult de succes, capabil să înceapă oricând o carieră în alt domeniu.

Nu există multe proiecte de acest gen nici în lume, dar Stănescu a găsit totuși câteva surse de inspirație în SUA (unde și-a și definitivat studiile postuniversitare) și în UK. Se oprește mai mult asupra proiectului TASS (Talented Athlete Scholarship Scheme), un proiect guvernamental de succes din Ma­rea Britanie, orientat pe educație, cari­era duală și sistem suport pentru sportivi. Lansat în 2004, TASS a susținut până la acest moment 6.000 de atleți din 73 de discipline sportive printr-o investiție de 40 de mili­oane de lire. Rezultatul pentru atleții incluși în programul TASS – 144 de me­dalii doar luând ca referință ultimele două Jocuri Olimpice de vară (Rio 2016 și Tokio 2020).

Ca și cei de la TASS, care în ultimii ani au început să exporte modelul de succes în Europa și în lume, formând specialiști și antrenori din diverse țări, Stănescu vrea ca GO Scholarship să devină în timp o plat­formă open source cu cele mai bune practici pe care să o folosească oricine își do­rește să susțină performanța sportivă și umană a tinerilor din România.

Nu înseamnă că talentele selectate vor trece printr-un șablon de performanță. „Vom construi în funcție de nevoile și abili­tățile fiecăruia, astfel încât să contribuim alături de părinți și de cluburi sportive la modelarea unor performeri atât în sport, cât și în viața de zi cu zi“, a detaliat Stă­nescu, care face echipă pe partea executivă a proiectului cu Ana Luca, în calitate de operations manager. Cei doi colaborează și la Sports HUB, unde, printre altele, au contribuit la succesul brandingului mai multor campioni naționali – Cristina Neagu, Ana-Maria Po­pescu (Brânză), Mihai Leu, Camelia Potec sau Marian Dră­gulescu.

Managementul talentelor

Lansat oficial pe 17 februarie, proiectul pornește cu un prim lot de 20 de tineri sportivi selec­tați de-a lungul lui 2021. În funcție de nevoile pe care le au, tinerii vor primi în ca­­drul programului pregătire fizică, servicii me­dicale (consiliere în nutriție, în perfor­manță mentală, prevenție medicală), dar și medi­tații la diverse discipline școlare, astfel încât performanța academică să nu fie ne­gli­jată.

În acest moment, costul lunar pentru fiecare copil este în medie de 600 de euro, sumă în care intră atât costurile fixe ale proiectului, cât și din cele specifice ale serviciilor oferite și acoperite în totalitate de GO Scholarship, proiect care nu are un scop comercial, subliniază Stănescu.

„GO Scholarship va fi precum acele roți ajutătoare de la bicicletă. Vom fi alături de ei în nevoile conti­nue pe care le au, alături de părinți în eforturile pe care le fac de a-i susține și alături de cluburile formatoare și de antrenorii lor pentru a le oferi un drum cât mai direct spre înalta performanță“, a mai explicat fostul bas­chetbalist în interviul exclusiv acordat chiar înainte de lansarea oficială a proiectului.

Scalare

Împreună cu Ana Luca și acest prim nucleu de antrenori specializați, Stă­nescu vrea să pună la punct procesele și procedurile de funcționare astfel încât, în câțiva ani, să poată scala național proiectul. „Nu putem continua să ne așteptăm la miracole precum Cristina Neagu, Ana Maria Brânză, Simona Halep sau alți sportivi cu care ne mândrim, dar care nu reprezintă re­gula, ci excepția. Trebuie construite mecanismele necesare producerii continue a acestor performeri“.

Pentru a fi un succes, GO Scolarship are nevoie de robustețe financiară (are un prim partener strategic solid, dar nu va fi suficient pentru scalarea națională), dar și de competențele fiecărui specialist angrenat.

Întrebat dacă și-ar dori cuplarea progra­mului său la curricula școlară, Stănescu crede că, într-o formă sau alta, sistemul edu­cațional trebuie să devină partener. „Parte din curriculă putem fi numai în cazul școlilor și liceelor sportive. Focusul nostru este sportul de performanță, nu educația fizică în general, deși, până la 14 ani, aceasta este fundația performanței“, explică Stă­nescu, convins că poate cataliza formarea viitorilor campioni la Go Scholarship.

„Fundația sportului, adică acele atribute fără de care excelența rămâne doar un ideal, precum plasticitatea comportamen­tală, determinarea, abilitatea de a învăța să înveți și multe altele pot fi căpătate din diverse exemple și practici, prin educație, prin antrenament, aspecte susținute și ofe­rite de sisteme coerente sportive“, a mai răspuns sportivul, referindu-se la clasica dezbatere cât este talent și cât muncă.

De foarte multă muncă va avea nevoie și proiectul Go Scholarship, în ambiția artizanilor săi de a deveni un game changer care să facă predictibilă (nu doar sporadică) performanța sportivă și în România.

Vocații

Virgil Stănescu este cel mai bun exemplu de carieră duală – a trecut de la baschet profesionist de nivel mondial la antreprenoriat și leadership.

  • CARIERA. ­­Virgil Stănescu a jucat baschet la cel mai înalt nivel din Europa – în Euroligă, Euro Cup şi Euro Challenge. După încheierea carierei sportive, a devenit preşedintele echipei Steaua CSM EximBank și vicepreşedinte al Federaţiei Române de Baschet. În prezent, este și executivul ONG-ului CEO Clubs România, o platformă ce reunește antrepre­nori şi executivi de top.
  • FORMAREA. ­­Absolvent al Facultăţii de Management a Universităţii din Alabama de Sud, SUA, Virgil Stănescu a urmat ulterior și două programe de master – unul în România (Integrare Eco­nomică Europeană) şi al doilea în Marea Britanie, la Northumbria University (Management şi Leadership).
Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.