Victor Miron, Book Truck: Sunt mult prea mulți copii din sate, de 9 sau chiar 10 ani, care nu știu să își scrie numele

Oana Borviz 19/05/2023 | 11:33 Oameni
Victor Miron, Book Truck: Sunt mult prea mulți copii din sate, de 9 sau chiar 10 ani, care nu știu să își scrie numele

Convins că ideile trebuie împărtășite, iar cărțile – citite, Victor Miron pro­mo­vează de nouă ani cititul prin asociația Cărțile pe Față. Book Truck, biblioteca mobilă care le duce cărți copiilor de la sate, este unul dintre proiectele prin care își continuă misiunea. Am stat de vorbă cu Victor Miron despre cărți, creativitate și antrepre­no­riat cultural.

A inițiat campanii originale, cum sunt „Citești în autobuz și călătorești gratuit“, „Intrare gratuită la grădina botanică dacă ai o carte la tine“ sau „Cabinet stomatologic anti-cariat“. A organizat masterclassuri online cu Oana Pellea despre vorbit în public, cu Irina-Margareta Nistor despre cinematografie, cu Vladimir Agachi despre mu­zică și cu Iv cel Naiv despre scris. Este motorul unor evenimente ca TEDx Zorilor și CreativeMornings Cluj.

Între timp a pus cărțile pe roți și le-a dus în zeci de sate românești ajutându-i pe copii să se bucure de ele. Primul Book Truck – o dubă obișnuită transfor­mată în bibliotecă mobilă – a ajuns la copii în 2021, al doilea cutreieră încă sa­te­le, iar pentru cel de-al treilea, Victor a inițiat deja mai multe campanii de strângere de fonduri.

NewMoney: De 9 ani, de când faci campania Cărțile pe Față, încerci să-i con­vingi pe oameni să citească măcar două cărți pe lună. Care sunt astăzi roadele acestei misiuni?

Victor Miron: Roadele pe care le simt cel mai direct sunt la nivel personal. Am crescut mult în acești nouă ani și mă bucur că mi-am găsit sensul în această activitate, că am un scop pentru care să trăiesc, să construiesc și să încerc să adaug lumii ceva, zilnic.

La nivelul campaniei și al asociației, în acești nouă ani am tot testat moduri de a promova lectura, iar pe acelea care vedem că au mai mare impact le tot replicăm.

– Ești unul dintre cei mai creativi antrepre­nori culturali de la noi. Sunt cărțile sursa principală a acestei creativități?

– Eu în continuare citesc două cărți în ace­lași timp. Dimineața citesc cărți de idei, de non-ficțiune, pentru a înțelege pe ce lume trăiesc, iar seara citesc roman sau poezie, pentru a uita pe ce lume trăiesc. Cred că acest mix mă ajută mult și pentru hrănirea și antrenarea creativității. Dar pentru sti­mu­larea imaginației, creativității și abili­tății de a inova sunt de mare ajutor și că­lătoriile, oamenii pe care îi întâlnesc, muzica, piesele de teatru și concertele, expozițiile.

– Cum vezi antreprenoriatul cultural din Ro­mânia? Ce antreprenori români te inspiră?

– Mă impresionează marile edituri care reu­șesc să se dezvolte an de an. Sunt fascinat și de amploarea unor evenimente cul­turale de la noi. În același timp, mi se pare chiar remarcabil ce au reușit să facă unii antreprenori și în alte zone de afaceri. Mă uit cu admirație la antreprenori ca Dan Ștefan de la Autonom sau la frații Pavăl de la Dedeman.

„Copii de 9 sau 10 ani care nu știu să își scrie numele“

– Ce impact are proiectul Book Truck asupra copiilor? Care au fost reacțiile lor concrete față de biblioteca mobilă?

– Biblioteca mobilă Book Truck are un impact foarte fain asupra copiilor, motiv pentru care am decis să dezvoltăm acest pro­iect. Noi mergem cu biblioteca pe roți în sate, de obicei în curtea școlii, unde copiii vin pe rând și împrumută câte o carte. Le mai ducem și invitați, fie persoane care le citesc, uneori chiar scriitori, teatru de păpuși sau proiecții de film.

Am început și să îi aducem pe ei la oraș la concerte de muzică clasică, meciuri de fotbal sau cinema. Există și victorii mult mai mici, dar foarte impresionante. Sunt mult prea mulți copii din sate, de 9 sau chiar 10 ani, care nu știu să își scrie numele. Și e un succes dacă la sfârșitul zilei pe care o petrecem în acel sat un copil a învățat să își scrie numele.

– Pentru cel de-al treilea Book Truck, pe care îl vrei electric, ai nevoie de 100.000 de euro. Cum vei face rost de acești bani și când crezi că va fi gata?

– Căutăm surse de finanțare din toate direcțiile, dar cea mai mare speranță mi-o pun în sponsorizările de la companii. Din fericire, tot mai multe firme susțin pro­iecte din zona de educație, au devenit tot mai conștiente că, dacă nu se vor implica în această direcție, pe viitor nu vor mai avea angajați suficient de bine calificați. Sper că al treilea Book Truck să fie gata anul acesta.

– Te gândești să dezvolți seria bibliotecilor mobile și dincolo de numărul 3? Nu extinzi acest proiect și în restul țării?

– Avem nevoie de 15 biblioteci mobile pentru județul Cluj. Cu acest număr de Book Truckuri am putea servi săptămânal toate cele 75 de comune din județ. Ulterior o să ne dorim să ne dezvoltăm și în alte județe. Mergem și acum și în alte ju­dețe, dar ca o vizită punctuală, și atunci oferim cadou câte o carte fiecărui copil.

„Mi-ar plăcea să nu mai fie nevoie să promovez lectura“

– Care crezi că va fi viitorul cărții tipărite, având în vedere viteza halucinantă cu care se dezvoltă tehnologia (vezi GPT de la OpenAI)?

– Sincer, nu știu, dar sunt foarte curios să văd ce urmează.

– Ți-ai asumat misiunea de a sprijini în mod public cititul pentru cel puțin 15 ani. Ce vei face după aceea? Aaa, și cum te ima­ginezi tu la 80 de ani?

– Încă nu știu ce voi face după cei 15 ani, mai sunt 6. Mi-ar plăcea să nu mai fie nevoie să promovez lectura. Atunci, foarte probabil, doar aș participa la cluburi de lectură, nici măcar nu le-aș organiza eu, dacă n-ar fi cazul. Și, da, aș participa la ele și la 80 de ani, când, poate, voi fi citit și trăit destul să pot scrie eu lucruri remarcabile.