Viața romanțată a pornografiei afective

Răzvan Țupa 10/02/2017 | 17:03 Timp Liber
Viața romanțată a pornografiei afective

Un film de succes disprețuit de critică face o nouă încercare la public.

Romancierul Salman Rushdie exclama în The Daily Telegraph: „N-am citit ni­cio­dată ceva atât de prost scris care să fi ajuns să fie publicat. A făcut din «Amurg» (Twilight) un fel de «Război și Pace»“. „Cincizeci de umbre ale lui Grey“ (Fifty Shades of Grey), romanul semnat de scriitoarea E.L. James, tocmai vânduse 40 de milioane de exemplare și se pre­gătea prima ecranizare. Tot 40 de mili­oane, dar, de data aceasta, de dolari, a fost bugetul pentru pro­duc­ția filmului care a demarat trilogia pe marele ecran. Luna aceasta intră în cinematografe „Cinci­zeci de umbre întunecate“ (Fifty Shades Darker), partea a doua din serie.

Când Rushdie își declara vexarea față de calitatea literară a cărții publicate pe internet de o cititoare a poveștii cu vampiri „Amurg“ era abia 2012. În anii care au urmat, cifrele de vânzări pentru romanul care a pus o aură melo­dra­matică pe tot ce înseamnă relație abu­zivă au ajuns la 125 de milioane de exemplare vândute. Și, când vorbim de rela­ție abuzivă, nu este numai o formulă de pe site-urile de dezvoltare personală. Deo­potrivă, voci din organizații femi­niste, dar și din comunități BDSM (po­vestea se învârte în jurul atracției pentru nuan­­­țe sado-maso într-o relație) au re­clamat prezentarea în termeni romantici a abuzului. Și sexualitatea are puțin de-a face cu motivele protestelor: „O urmă­rește, îi monitorizează telefonul, găsește unde lucrează, îi limitează inde­pen­den­ța. Aces­­te lucruri sunt mult mai îngrijo­ră­­toare“, declara pentru Vice o protes­ta­­tară. Cu toate invitațiile la boicot, pri­mul film din serie a încasat 571 de mili­oane de dolari, de vreo 14 ori mai mult decât bugetul de producție. Filmul i-a de­­zamăgit pe cei care se aș­teptau la o trans­­punere provocatoare și au găsit doar melodramă cu poze triste. Dar în­ca­­­sările au adus în pro­ducție încă două filme din aceeași serie.

Cronici proaste. „Ai parte de limbaj mai decoltat în orice alt film, cât despre părți delicate, vezi mai multe într-o con­fe­rin­­­ță TED despre sculptura renascen­tistă“, scria un cronicar pentru The New York Times, imediat după lansarea pri­mului film din serie. Nici The Times nu s-a ară­­tat mai îngăduitor cu ceea ce se întâmpla pe ecran în povestea hârjoneli­lor abu­­zive emoțional între tânăra Anastasia Steele și Christian Grey: „Gândiți-vă că o revistă de design interior se com­bi­­nă cu o publicație măruntă de popula­ri­­za­­re a practicii bondage și aveți o ima­gi­­ne: începe caraghios, continuă ridicol și se încheie îndoielnic“. În mo­mentul lan­să­rii, regizoarea primei producții, Sam Taylor-Johnson, se obișnuise cu cro­­ni­cile negative. Și v-ați fi gândit că succesul financiar ar fi putut să o convingă să con­ti­nue. Și a convins-o pentru o vreme.

Cearta. În 2015, cineasta anunța că a părăsit proiectul care continua adapta­rea poveștii Anastasiei și a lui Christian pe ecran. Principalul motiv a fost o serie de neînțelegeri cu autoarea cărților de la care au pornit producțiile cinema­tografice: „Să regizez «Fifty Shades Of Grey» a fost o călătorie intensă și incre­dibilă pentru care mă simt recunoscă­toare“, spunea regizoarea mulțumind casei de producție și actorilor care au jucat rolurile principale. „A fost greu – de ce să mint?! – explica ea ulterior, ne-am certat, dar erau certuri creative.“ Treptat, Taylor Johnson a recunoscut că felul în care a trebuit să lucreze la film „a scos-o din minți“ și a „stors-o“, „parcă mergeam pe o lamă de cuțit… când ie­șeam din întâlniri, mă sim­țeam ca atunci când cobori dintr-un tren de mare viteză. Trebuia să-mi revin, să respir și să mă gândesc la altceva“, povestea într-un interviu din revista Red.

Înlocuirea. În locul regizoarei a fost adus James Foley. Ceva mai bine obiș­nuit cu producțiile care pun accent pe tensiune psihologică (a realizat „Glengarry Glen Ross“, cu Al Pacino, Kevin Spacey și Alec Baldwin, după piesa lui David Mamet, dar și ecranizarea „The Chamber“, cu Gene Hackman, pornind de la un roman de John Grisham), Foley s-a arătat încântat să lucreze cu Dakota Johnson și Jamie Dornan care își reluau rolurile din prima producție. Ultima sa experiență pe marele ecran nu a ieșit tocmai bine, acum un deceniu, filmul său „Perfect Stranger“ fiind demontat de critică.

Este adevărat că, de atunci, Foley s-a simțit perfect în lumea televiziunii. A regizat episoade din seriale ca „Hannibal“, „Wayward Pines“ sau „Billions“. Așa că întoarcerea cu o serie de filme care au dezamăgit deja nu pare să fie prea ris­cantă. Dar și mai mult pare să-l fi atras jocul pe marginea tehnologiilor de realitate virtuală folosite la filmări: „Sunt niște materiale de promovare filmate în culise. După ce terminam ziua de filmare, actorii mai rămâneau să reia scenele pentru a păstra o copie perfectă a momentelor filmate în varianta Virtual Reality“. Din una într-alta, „Cincizeci de umbre întu­ne­cate“ intră acum pe ecrane.

Durere. „Doare… și nu în sensul bun“, nota cronicarul de la pojiba.com după ce a văzut primele imagini promoționale din „Cincizeci de umbre întunecate“.

Este foarte greu să faci o listă cu fil­me­le cele mai proaste pe care le-ai văzut din cauză că, de obicei, acelea sunt peliculele pe care le uiți. Dar, să spunem că necazurile amoroase ale personajelor imaginate de E.L. James par mai mereu împrumutate. Până și fascinația pentru durere ori control îți dă impresia că sunt doar ceva împrumutat dintr-o carte de popularizare sau din reviste glossy.

Dezamăgire. Primele de­­za­­măgite au fost cititoarele care au descoperit că în spatele pseudonimului E.L. James se află o femeie care nu voia neapărat să se afle că este femeie. Apoi au oftat ne­con­­so­­lați cei care sperau să găsească în po­­ves­­te scene mai îndrăznețe. Au ră­mas cu buza umflată și spectatorii care do­­reau o poveste și au primit o serie de momente în care se oftează de duioșie. La fel s-au dezumflat și cei care au vrut să lanseze în 2012 o adaptare porno­gra­fică a poveștii. Studiourile Universal i-au urmărit în justiție și i-au făcut să re­nun­­țe la planul lor pe producătorii care spu­neau că opera lor ar fi tot o adap­ta­re ad­mirativă, în același raport în care ar fi povestea Anastasiei față de istoria personajului principal din „Amurg“.

 


FOTO: Jamie Dornan și Dakota Johnson reiau melodrama erotică. Sursa foto: Cinemagia

Și-a împărțit timpul între poezie și presă. A doua, culturală, prima... mai degrabă relațională. Scrie și pe poetic.ro. Este membru Pen Club Romania, iar la NewMoney Răzvan Țupa acoperă subiectele de cultură și timp liber.