Viața romanțată a pornografiei afective

Un film de succes disprețuit de critică face o nouă încercare la public.
Romancierul Salman Rushdie exclama în The Daily Telegraph: „N-am citit niciodată ceva atât de prost scris care să fi ajuns să fie publicat. A făcut din «Amurg» (Twilight) un fel de «Război și Pace»“. „Cincizeci de umbre ale lui Grey“ (Fifty Shades of Grey), romanul semnat de scriitoarea E.L. James, tocmai vânduse 40 de milioane de exemplare și se pregătea prima ecranizare. Tot 40 de milioane, dar, de data aceasta, de dolari, a fost bugetul pentru producția filmului care a demarat trilogia pe marele ecran. Luna aceasta intră în cinematografe „Cincizeci de umbre întunecate“ (Fifty Shades Darker), partea a doua din serie.
Când Rushdie își declara vexarea față de calitatea literară a cărții publicate pe internet de o cititoare a poveștii cu vampiri „Amurg“ era abia 2012. În anii care au urmat, cifrele de vânzări pentru romanul care a pus o aură melodramatică pe tot ce înseamnă relație abuzivă au ajuns la 125 de milioane de exemplare vândute. Și, când vorbim de relație abuzivă, nu este numai o formulă de pe site-urile de dezvoltare personală. Deopotrivă, voci din organizații feministe, dar și din comunități BDSM (povestea se învârte în jurul atracției pentru nuanțe sado-maso într-o relație) au reclamat prezentarea în termeni romantici a abuzului. Și sexualitatea are puțin de-a face cu motivele protestelor: „O urmărește, îi monitorizează telefonul, găsește unde lucrează, îi limitează independența. Aceste lucruri sunt mult mai îngrijorătoare“, declara pentru Vice o protestatară. Cu toate invitațiile la boicot, primul film din serie a încasat 571 de milioane de dolari, de vreo 14 ori mai mult decât bugetul de producție. Filmul i-a dezamăgit pe cei care se așteptau la o transpunere provocatoare și au găsit doar melodramă cu poze triste. Dar încasările au adus în producție încă două filme din aceeași serie.
Cronici proaste. „Ai parte de limbaj mai decoltat în orice alt film, cât despre părți delicate, vezi mai multe într-o conferință TED despre sculptura renascentistă“, scria un cronicar pentru The New York Times, imediat după lansarea primului film din serie. Nici The Times nu s-a arătat mai îngăduitor cu ceea ce se întâmpla pe ecran în povestea hârjonelilor abuzive emoțional între tânăra Anastasia Steele și Christian Grey: „Gândiți-vă că o revistă de design interior se combină cu o publicație măruntă de popularizare a practicii bondage și aveți o imagine: începe caraghios, continuă ridicol și se încheie îndoielnic“. În momentul lansării, regizoarea primei producții, Sam Taylor-Johnson, se obișnuise cu cronicile negative. Și v-ați fi gândit că succesul financiar ar fi putut să o convingă să continue. Și a convins-o pentru o vreme.
Cearta. În 2015, cineasta anunța că a părăsit proiectul care continua adaptarea poveștii Anastasiei și a lui Christian pe ecran. Principalul motiv a fost o serie de neînțelegeri cu autoarea cărților de la care au pornit producțiile cinematografice: „Să regizez «Fifty Shades Of Grey» a fost o călătorie intensă și incredibilă pentru care mă simt recunoscătoare“, spunea regizoarea mulțumind casei de producție și actorilor care au jucat rolurile principale. „A fost greu – de ce să mint?! – explica ea ulterior, ne-am certat, dar erau certuri creative.“ Treptat, Taylor Johnson a recunoscut că felul în care a trebuit să lucreze la film „a scos-o din minți“ și a „stors-o“, „parcă mergeam pe o lamă de cuțit… când ieșeam din întâlniri, mă simțeam ca atunci când cobori dintr-un tren de mare viteză. Trebuia să-mi revin, să respir și să mă gândesc la altceva“, povestea într-un interviu din revista Red.
Înlocuirea. În locul regizoarei a fost adus James Foley. Ceva mai bine obișnuit cu producțiile care pun accent pe tensiune psihologică (a realizat „Glengarry Glen Ross“, cu Al Pacino, Kevin Spacey și Alec Baldwin, după piesa lui David Mamet, dar și ecranizarea „The Chamber“, cu Gene Hackman, pornind de la un roman de John Grisham), Foley s-a arătat încântat să lucreze cu Dakota Johnson și Jamie Dornan care își reluau rolurile din prima producție. Ultima sa experiență pe marele ecran nu a ieșit tocmai bine, acum un deceniu, filmul său „Perfect Stranger“ fiind demontat de critică.
Este adevărat că, de atunci, Foley s-a simțit perfect în lumea televiziunii. A regizat episoade din seriale ca „Hannibal“, „Wayward Pines“ sau „Billions“. Așa că întoarcerea cu o serie de filme care au dezamăgit deja nu pare să fie prea riscantă. Dar și mai mult pare să-l fi atras jocul pe marginea tehnologiilor de realitate virtuală folosite la filmări: „Sunt niște materiale de promovare filmate în culise. După ce terminam ziua de filmare, actorii mai rămâneau să reia scenele pentru a păstra o copie perfectă a momentelor filmate în varianta Virtual Reality“. Din una într-alta, „Cincizeci de umbre întunecate“ intră acum pe ecrane.
Durere. „Doare… și nu în sensul bun“, nota cronicarul de la pojiba.com după ce a văzut primele imagini promoționale din „Cincizeci de umbre întunecate“.
Este foarte greu să faci o listă cu filmele cele mai proaste pe care le-ai văzut din cauză că, de obicei, acelea sunt peliculele pe care le uiți. Dar, să spunem că necazurile amoroase ale personajelor imaginate de E.L. James par mai mereu împrumutate. Până și fascinația pentru durere ori control îți dă impresia că sunt doar ceva împrumutat dintr-o carte de popularizare sau din reviste glossy.
Dezamăgire. Primele dezamăgite au fost cititoarele care au descoperit că în spatele pseudonimului E.L. James se află o femeie care nu voia neapărat să se afle că este femeie. Apoi au oftat neconsolați cei care sperau să găsească în poveste scene mai îndrăznețe. Au rămas cu buza umflată și spectatorii care doreau o poveste și au primit o serie de momente în care se oftează de duioșie. La fel s-au dezumflat și cei care au vrut să lanseze în 2012 o adaptare pornografică a poveștii. Studiourile Universal i-au urmărit în justiție și i-au făcut să renunțe la planul lor pe producătorii care spuneau că opera lor ar fi tot o adaptare admirativă, în același raport în care ar fi povestea Anastasiei față de istoria personajului principal din „Amurg“.
FOTO: Jamie Dornan și Dakota Johnson reiau melodrama erotică. Sursa foto: Cinemagia