Câte sute de milioane de euro aduc voucherele de vacanță ale bugetarilor în industria turismului

Florel Manu 29/01/2018 | 11:55 Companii
Câte sute de milioane de euro aduc voucherele de vacanță ale bugetarilor în industria turismului

După ani și ani, se vor întoarce. Anun­țate și așteptate, răsanunțate și răsaștep­tate, voucherele de vacanță ar urma să ajungă în sfârșit și în sectorul bugetar. Dar ce impact vor avea asupra unei piețe (cel puțin) la fel de nerăbdătoare? 

În 1906, apăreau primele „așezăminte de băi“ de pe malul românesc al Mării Negre, la Mamaia. Românii cu stare, în special apropiați ai Casei Regale, au fost primii turiști care au început să populeze plajele Litoralului românesc. Treptat, apetitul de călătorie al românilor cu bani crește și devin tentante și stațiunile de la munte sau cele din zonele balneare. După 1947, „cutumele“ se schimbă, iar statul începe să-i premieze pe muncitorii fruntași cu va­canțe finanțate în mare parte prin intermediul organizațiilor sindicale, beneficiind de reduceri de până la 90% din valoa­rea concediilor.

După 1990, sindicatele și-au pierdut treptat din popularitate și din puterea financiară și au încetat să mai finanțeze vacanțele bugetarilor. Pe acest fond, or­ga­nizațiile din turism și touroperatorii au început să se gândească la măsuri pe care statul le-ar poate lua pentru susținerea unei industrii a ospitalității care își pierduse nu doar clienții, ci și resursele de finanțare. Încă de la începutul anilor 2000 s-a ridicat problema emiterii unor tichete de vacanță, după modelul bonurilor de masă. Într-o primă fază, acestea nu s-au bucurat de mare succes, în special în ceea ce privește sectorul bugetar, pentru că puține instituții de stat își permiteau să le includă în bugete.

Din vara lui 2015 însă, aceste instrumente de plată sunt reglementate prin lege și sunt valabile doar pentru destina­țiile din România. Până anul acesta, de vouchere de vacanță au beneficiat anga­jații din sectorul privat care au negociat acest lucru în pachetul salarial. Bugetarii au avut de așteptat până la sfârșitul anului trecut, când Guvernul a decis ca vou­cherele pentru angajații din sistemul de stat să fie distribuite până în noiembrie 2018.

Vacanță pe banii statului

Voucherele de va­canță, în valoare individuală de 1.450 de lei, acordate celor 1,2 milioane de bugetari, ar urma să aducă în piața locală a tu­rismului aproape 380 de milioane de euro (peste 1,7 miliarde de lei), potrivit cal­culelor NewMoney. Și asta în condițiile în care volumele de vânzări ale agențiilor de turism din România sunt estimate la peste un miliard de euro anual. „Toți ju­că­torii din industria turismului vor beneficia de volume mai mari“, spune, pentru NewMoney, Dragoș Anastasiu, președinte Eurolines Group România.

„Este cel mai important sprijin acordat în ultimii ani turismului românesc“, îl com­pletează Lucia Morariu, președinte fondator Eximtur, companie care anul trecut a avut venituri totale de peste 55 de milioane de euro. În condițiile în care vou­cherele de vacanță s-au acordat până acum doar în sectorul privat, acestea au generat valori mai degrabă modeste – aproximativ 10 milioane de euro în 2016 și puțin peste 10 milioane de euro în pri­ma jumătate a anului trecut.

În noile condiții, operatorii din turismul balnear, sectorul cu cea mai mare creș­tere din ultimii cinci ani, dar și cu inve­s­tiții de circa 100 de milioane de euro anual, estimează că voucherele de va­canță acordate bugetarilor ar putea duce la o creștere cu 30% a cererii pentru va­canțe în zonele care oferă și tratament. „Dacă acești bani vin în industria bal­neară, vom avea șansa să investim mai mult“, spune Nicu Rădulescu, preșe­din­tele Organizației Patronatelor din Turismul Balnear (OPTBR), care precizează că programele derulate în prezent prin Mi­nis­terul Muncii nu aduc venituri care să susțină investiții în modernizarea condi­țiilor de cazare și de tratament.

Albirea pieței?

Deficitul de spații de cazare din turismul românesc a dus în ultimii ani la o creștere a numărului de pensiuni. Numai că multe dintre acestea lucrează la negru, iar acest lucru este cunoscut în piață. La începutul sezonului de anul trecut, Federația Patronatelor din Tu­rismul Românesc și Agenția Națională a Agențiilor de Turism estimau că doar pe litoral 50% din activitate se desfășoară la negru. O altfel de dimensiune a acestui fenomen vine de la președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, care în primăvara lui 2017 declara că „am avea 5% din PIB provenit din turism“, dacă s-ar impozita piața subte­rană. Și asta în condițiile în care turismul reprezintă aproape 2% din Produsul Intern Brut.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close