Urzeala tronurilor, record la descărcări ilegale. Cât de piratată este noua serie a producției TV

NewMoney 10/05/2019 | 16:27 Digital
Urzeala tronurilor, record la descărcări ilegale. Cât de piratată este noua serie a producției TV

Autor: Romulus Deac

 

O nouă iarnă s-a abătut peste Winterfell și a făcut încă o dată din Game of Thro­­nes cel mai piratat titlu din istoria televiziunii.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

Regele Nopții a murit, trăiască Regele Nor­dului – oricare va fi cel rămas în viață la finalul celui de-al optulea sezon al me­ga­producției HBO „Urzeala Tronurilor“ („Game of Thrones“). După cum era de aș­teptat, debutul finalului în șase părți al po­veștii imaginate de George R.R. Martin a dat peste cap internetul, transformân­du-se într-un puhoi de tor(r)ente care a spulberat totul în cale.

„Winterfell“, primul episod din sezonul final al serialului „Game of Thrones“, a în­semnat noi recorduri de audiență pentru HBO, dar cifrele au explodat cu adevărat de cealaltă parte a Zidului, în zona torrentelor și a streaming-urilor ilegale. Potrivit datelor oficiale furnizate de HBO, pre­mi­era sezonului al optulea a avut 17,4 mili­oane de vizionări live (redifuzările ulteri­oare au mai adus un plus de 10 mili­oane), față de 16,1 milioane în cazul pri­mu­lui epi­sod al seriei a șaptea, valori de­pă­șite apoi de episodul al treilea, „The Long Night“, cu 17,8 milioane de vizionări.

La doar câteva ore de la difuzare, „Winterfell“ a fost descărcat de pe un singur tracker de peste 200.000 de persoane, pentru ca în decurs de 24 de ore să ajun­gă la nivel mondial la peste 54 de mi­li­oane de vizionări ilegale, arată datele companiei de cercetare MUSO. Dintre aces­tea, 76,5% au venit din stream-uri neo­ficiale, 12,2% din descărcări web și 11,3% din torrente. Valori fără precedent pentru statisticile urzite în zona întune­cată a internetului, valori fără precedent și pentru „Game of Thrones“, fenomenul TV al cărui sezon șapte a consemnat un miliard de vizionări ilegale, într-o estimare despre care analiștii spun că ar fi mai degrabă „conservatoare“. Ceea ce în­seamnă că fiecare episod al sezonului a fost piratat de 140 de milioane de ori, raportat la o medie de 32 de milioane de vizi­onări prin canale oficiale.

HBO FAȚĂ CU HBO. Există o mulțime de motive pentru care oamenii aleg să pira­teze un show TV în chiar ziua în care acesta a fost difuzat. În fond, câte PC-uri (Mac-urile sunt și ele incluse), atâtea obiceiuri. În cazul particular al serialului „Game of Thrones“, una dintre aceste cauze a fost identificată multă vreme în chiar strategia de promovare. HBO a pre­ferat mult timp o difuzare exclusivă, implicit și un acces limitat, refuzând sistematic acordarea de licențe de difuzare online unor giganți precum Netflix, companie ai cărei oficiali au declarat în repe­tate rânduri că au fost politicos trimiși la plimbare la fiecare tentativă de negociere, indiferent de sumele pe care au fost dis­puși să le pună pe masă.

La fel au procedat și cei de la Showtime cu al lor vas-amiral „Dexter“, serial pe care au preferat să-l difuzeze în regim închis, de teamă ca nu cumva să-şi piardă din clienţi odată ce acesta ar fi fost dispo­nibil pe Netflix – un serviciu mult mai ieftin pentru un potenţial abonat. Ulterior, HBO și-a schimbat strategia, iar „Game of Thrones“ a început să fie disponibil și prin intermediul Amazon Prime, Hulu, PlayStation Vue, Apple TV sau Roku. Numai că socoteala de acasă nu se potri­veşte întotdeauna cu realitatea din internet. E limpede că nu toată lumea este dis­pusă să plătească un abonament sau o taxă suplimentară doar pentru a vedea anumite filme sau seriale. Alții ar putea să o facă, dar sunt nemulțumiți de ofertă. Pentru alţii, ar putea fi o problemă orele de difuzare. Cu alte cuvinte, e greu spre im­posibil de făcut un portret-robot exhaustiv al criminalului cibernetic în serial (sic!), și asta indiferent de mediul în care o anumită producție e difuzată pentru prima oară.

Cei de la TorrentFreak au făcut o ana­liză a costurilor unui abonament HBO în statele în care s-a raportat cel mai mare număr de descărcări ilegale ale episoadelor „Game of Thrones“. Lista poate fi o sur­priză în sine, pentru că în fruntea ei apar țări precum Statele Unite ale Americii, Australia și Marea Britanie. (Şi nu, România nu e inclusă în acest top). Să mai spunem că aceleași țări apar și într-un clasament al descărcărilor ilegale ale unui alt favorit al piraților de pretutindeni, „Breaking Bad“, serial difuzat de rețeaua americană AMC.

În SUA, HBO înseamnă un abonament între 15 dolari și 25 de dolari pe lună (rezultă, un preţ mediu de 5 dolari pe episod), dar la acești bani se adaugă o sub­scripție de cablu/internet de până la 100 de dolari pe lună. În condițiile în care aceste abonamente vin cu un contract minim de 6 sau 12 luni, prețul real per epi­sod poate ajunge undeva între 40 şi 120 de dolari. Atenție la calcule: „Game of Thrones“ e difuzat doar zece săptămâni pe an! În Australia, cea mai ieftină ofertă HBO ar fi de 70 de dolari/lună, iar la un contract minim de 6 luni se ajunge la un preț plătit/episod de 50 de dolari. Cu 8 dolari peste media calculată în cazul Regatului Unit.

LA BANI (NU CHIAR) MĂRUNȚI. E limpede că „Game of Thrones“ nu e chiar ieftin, mai ales pentru cei care nu sunt interesați de restul conținutului pachetului în care le este livrat. Apoi, chiar și pentru un om dispus să plătească pentru divertismentul său online, faptul că un singur episod al unui serial TV e de câteva ori mai scump decât un bilet de cinema pentru un blockbuster de la Hollywood poate fi o idee greu de rumegat.

Să fie ăsta un contraargument valid? Bruce Meagher, corporate director al com­­­pa­niei Foxtel, providerul australian al HBO, spune că nu – „Vorbim aici de o di­fe­­rență de câțiva dolari. Și, cu toate astea, există o groază de oameni care cred că merită mai degrabă totul gratuit, decât să plătească un preț rezonabil pentru un pro­dus extraordinar“.

Pe de altă parte, nu trebuie ignorată, și cu atât mai puțin subestimată, puterea obișnuinței. Mai multe studii de piață au arătat și confirmat că mulți dintre cei care fac download ilegal de conținut original pro­dus și difuzat de platforme precum HBO, Netflix, Hulu etc. sunt de fapt plăti­tori de abonamente… să bată tobele… sur­priză!… HBO, Netflix, Hulu etc.! De altfel, cei în cauză au recunoscut că, dacă au de ales, preferă oricând download-ul neautorizat în detrimentul streaming-ului online cu actele în regulă aflate în chiar buzunarul lor.

Cei de la HBO știu toate astea. Redistribuitorii o știu, la rândul lor. De ce nu face nimeni mai mult? Pentru că, oricât de imperfect ar părea – și chiar este – sistemul funcționează. Și o face atât de bine, încât generează o grămadă de bani pentru HBO – 6,3 miliarde de dolari în 2017.

Paradoxal sau cel puțin aparent paradoxal, rata uriașă a descărcărilor prin rețelele peer2peer nu a afectat vânzările de DVD-uri „Game of Thrones“, după cum spunea Michael Lombardo, fost director de programe al HBO, acum producător de proiecte, care vede în cifrele din statisticile TorrentFreak un compliment mai mult decât flatant. „Într-o formă sau alta, ăsta este un mare compliment. Nu doar la adre­sa mea, ci și a întregului show“, îi îm­părtășea ideea și una dintre actrițele serialului, Rose Leslie, alias Ygritte.

Cireașa de pe marele tort al urzelei de difuzare a fost pusă însă de Jeff Bewkes – până la jumătatea anului trecut CEO al trustului Time Warner, proprietarul HBO, conglo­me­rat media preluat între timp de AT&T – și a venit sub forma unei mărturi­siri cel puțin șocante pentru o industrie obse­dată de calcularea și exagerarea paroxis­tică a pierderilor cauzate de pirateria on­line: „«Game of Thrones» este, într-adevăr, cel mai piratat show al momentului. Asta face mai mult decât un premiu Emmy“. Și tot el adăuga că, „din experiența noastră, așa ceva duce la mai multe abonamente noi“.

EFECTUL (DE) FINAL. În Statele Unite, de exemplu, numărul de abonamente noi la serviciul de streaming HBO Now a crescut cu 90% pe parcursul sezonului al șap­te­lea, creștere din care a pierdut aproape trei sferturi în următoarele șase luni. Mai mult, potrivit unei analize a companiei de cercetare Decision Data, 37% din americanii care au un abonament HBO spun că iau în calcul varianta de a renunța la acesta după finalul „Game of Thrones“. La nivel mondial, HBO are peste 130 de mi­lioane de abonați, mai puțin cu 20 de mi­lioane decât rivalul Netflix – care în primele trei luni ale anului a atras un nu­măr-record de 9,6 milioane de noi abonamente, având și cea mai mare rată de re­tenție la șase luni dintre toate serviciile video on demand, de aproximativ 75%.

Surprinzătoare sau nu, comentariile echi­pei „Game of Thrones“ certifică însă ceea ce mulți dintre observatorii feno­menului suspectau de mult timp. Dacă ai o producție de calitate, trebuie să te aș­tepți să fii piratat, dar în egală măsură poți conta pe mase mari de oameni care să-ți susțină, în cele din urmă, eforturile financiare.

De altfel, marii producători de conținut încep să recunoască faptul că pirateria este un rău necesar, care îi ajută să-și adapteze modelele de afaceri la semna­lele venite din piață. „Considerăm că pira­teria este o imagine a cererii consumatorilor“, spune David Kaplan, senior vice-pre­­sident în cadrul Warner Bros. Iar pi­ra­­teria digitală pare să fie mai populară ca nicio­dată. În 2017, arată cifrele MUSO, site-urile care oferă conținut piratat au în­re­gistrat peste 300 de miliarde de vizite, pirații renunțând treptat la torrente și des­cărcări directe pentru a se reorienta masiv către streaming-ul ilegal. Fiecare vizualizare – plătită sau nu, le­gală sau nu – este în fond un ambasador potențial al produsului și, prin urmare, o verigă valo­roasă a ciclului de marketing. Iar ultimele cifre oficiale disponibile con­firmă un astfel de scenariu. Lansată pe piață la sfâr­șitul lui 2017, colecția în format blu-ray a sezoanelor 1-7 s-a vândut în peste 270.000 de unități, generând 25 de milioane de dolari. După lansarea sezonului al șap­telea, descărcările aplicației HBO Now pentru iOS și Android au crescut cu 400%, ajungând în doar prima săptămână la 500.000.

Dar există și efecte colaterale surprin­zătoare. Cunoscut în „Game of Thrones“ drept Debarcaderul Regelui, orașul croat Dubrovnik a trecut în ultimii ani printr-o adevărată invazie de turiști. În 2011, anul debutului „Game of Thrones“, Dubrovnik a atras puțin peste 600.000 de turiști. În 2018, numărul lor a ajuns la 1,27 milioane, experții UNESCO avertizând asupra riscului ca orașul să fie inclus pe lista patrimoniului mondial aflat în pericol.

În tot acest amalgam de cifre și teorii, un lucru e, totuși, cert – Lannisterii nu sunt nici pe departe nişte tipi de gașcă, dar își plătesc de fiecare dată datoriile. După cum știu să facă și audiențe. Mai bine ca nimeni alții.


Foto: Cinemagia