În urmă cu 10 ani conducea revista J’adore, acum face 5 milioane de euro din haine vândute online

Florel Manu 25/05/2017 | 13:17 Digital
În urmă cu 10 ani conducea revista J’adore, acum face 5 milioane de euro din haine vândute online

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ce se mai poartă în online-ul românesc? Simplu, moda.

Primul produs vândut în online nu a fost o pizza, așa cum s-a spus mult timp, ci un CD cu albumul lui Sting „Ten Summoner’s Tales“. Se întâmpla pe 11 august 1994, iar omul din spa­tele tranzacției de 12,48 dolari era Dan Kohn, un tânăr antreprenor de 21 de ani din New Hampshire, care deținea site-ul NetMarket.

23 de ani mai târziu, piața globală de e-commerce a ajuns la aproape două trilioane de dolari, valoare ce re­­pre­­zintă aproape 9% din întreaga pia­­ță de retail. Cu cele două miliarde de eu­­ro ale sale estimate pentru 2016, comerțul online din România rămâne o piață încă timidă, dominată de vân­zările din electro-IT și fashion, dar care înre­gis­­trează creșteri anuale de circa 30-40%.

Practic, cele două miliarde gene­rate de .ro sunt împărțite de peste 5.000 de platforme active de e-commerce, iar printre magazinele online cu mare căutare se află cele de haine – un segment de aproape 210 mili­oane de euro în 2016 și dominat de Fashion Days, platforma cu afaceri de peste 50 de mi­­­lioane de euro, controlată de fondul de investiții sud-african Naspers și de omul de afaceri Iulian Stanciu.

Locul al doilea în piața online a articolelor de modă este revendicat de FashionUp – un retailer apărut în 2009, în plină criză, pe ideea de mall online –, ale cărui vânzări au urcat anul trecut la circa 5 milioane de euro. Fondatorul companiei, clujeanul Alin Stanciu, a început acest business alături de antreprenorul Marius Ghenea, care în urmă cu trei ani a decis să se retragă.

Dacă Ghenea e unul dintre cei mai cu­noscuți antreprenori din România, Stanciu nu e nici el la prima investiție în tehnologie. A intrat în afaceri ca dealer Connex în Transilvania, iar la începutul anilor 2000 a renunțat la telefonia mo­bilă și s-a orientat către media. În 2004 a înființat revista de modă Jadore, care din 2007 avea să intre sub tutela gru­­pului Realitatea-Cațavencu (RC), controlat la acea vreme de Sorin Ovidiu Vîntu.

Trecerea spre FashionUp a venit fi­resc. „Făceam pictoriale și lumea suna la redacție să întrebe de unde ar putea să cumpere ținutele. Inițial îi trimiteam la magazine, dar apoi ne-am gândit să le oferim noi această opțiune“, își amin­tește Alin Stanciu. FashionUp a început cu 1.000 de produse și a crescut între timp la 60.000 de repere listate lunar. Din 2008, revista a ieșit din grupul RC, iar un an mai târziu și-a schimbat numele în Shopping Report.

Stanciu recunoaște că experiența în publishing l-a ajutat mult să ia legătura cu mulți furnizori pe care i-a cunoscut în perioada în care scria despre modă. L-a ajutat mult, dar nu neapărat și suficient. Lucrurile au început să meargă altfel abia anul trecut, după ce a cum­părat un concurent din piață. „În septembrie am cumpărat un competitor, Click4Fashion, și odată cu el am avut acces și la o plajă mai mare de furnizori“, explică Stanciu. Compania cum­părată de FashionUp desfășura opera­țiuni în România, Bulgaria și Ungaria.

Însă marea concurență nu este atât cu magazinele dedicate din online, spun proprietarii de site-uri de modă, cât cu cele din off­line, care au început și ele să-și dezvolte platforme de vânzări pe internet. „Marii jucători cum sunt Zara ori H&M au început să fie prezenți și în online, și în offline“, spune președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), Florinel Chiș, adăugând că segmentul de fashion online a crescut cu 40 de mili­­oane de euro anul trecut, față de 2015.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.