Unde să mănânc azi? Un investitor care a plecat în Franța la 10 ani va face bani dacă le va răspunde românilor la această întrebare

Cristina Dobreanu 01/06/2018 | 12:04 Oameni
Unde să mănânc azi? Un investitor care a plecat în Franța la 10 ani va face bani dacă le va răspunde românilor la această întrebare

Alexandre Almăjeanu (46 de ani) a plecat în anii 80, alături de familie, din România comu­­nistă. După 2000, a revenit în țară în ca­litate de investitor (mai degrabă) fran­cez, iar cel mai recent pariu al său este lansarea pe plan local a ghi­dului gastronomic Gault & Millau.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Avea doar zece ani când a ajuns în Franța, iar pe tatăl lui nu îl mai văzuse de doi ani. „Părinții au plecat separat în Franța, mai întâi tata, și apoi mama și cu mine“, își în­cepe povestea Alexandre Almăjeanu. Erau anii ’80, iar el era în clasa a patra. Își mai amintește din România comunistă apartamentul său din București, școala, jocurile cu prietenii în fața blocului și mai ales bunicii. Familia s-a instalat la Paris, iar Alexandre a crescut „ca un mic fran­cez“. A absolvit Școala de Comerț din Paris și a intrat imediat în antreprenoriat. Practic, nu a fost nici măcar o singură zi angajat.

Citește și: De ce a eșuat cel mai cunoscut bucătar din lume. Povestea tristă a lui Jamie Oliver

ANTREPRENOR ÎNAINTE DE TOATE. S-a întors în România prin 1995-1996, pentru a revedea locurile copilăriei și pe pu­ținii prieteni pe care și-i mai amintea. „Cunoșteam prieteni de-ai părinților mei, însă era totuși, după atâta timp, o dis­tanță foarte mare între mine și ei“. Dar, în ultimii zece ani, scăpat (nu în totalitate) de accentul puternic parizian, revine cel puțin o săptămână pe lună în țară pentru investițiile de aici. Prima sa aventură an­tre­prenorială a demarat în Franța cu o fir­mă de consultanță, în cadrul căreia fă­cea studii de piață, alături de foști colegi de facultate. A reușit să con­vingă și mari companii să lucreze cu ei. „La înce­put, când nu aveam portofoliu, le mai pre­zen­tam din lucrările făcute la facultate pentru firme. Eram foarte curajoși“, spune antreprenorul, recunoscând că și me­diul francez de afaceri le-a fost prielnic. Treptat, au reușit să își clă­dească un nume.

În 2000, a fondat VoyagerMoinsCher.com, un agregator în turism care făcea com­pa­rații de prețuri, pe care l-a vân­dut șapte ani mai târziu către PriceMinister. Astăzi, Alexandre Almăjeanu este investitor în peste 20 de companii în țări precum Franța, Belgia, Olanda, România sau Polonia, dar și în China, Canada sau SUA. Recent, pe lista lui s-a adău­gat lansarea pe piața lo­cală a ghidului Gault & Millau, pri­mul astfel de top care pune restaurantele din România pe harta europeană a gastronomiei. Se pregătește să ducă ghidul și în Portugalia, unde ar urma să lanseze prima ediție până la finalul acestui an. Cu toate aces­tea, spune că este „antreprenor înainte de toate“, considerân­du-se un mai bun antreprenor decât investitor.

Prima sa investiție în România a fost Metropotam, site-ul cu recomandări pentru petrecerea timpului liber, devenit între timp un brand și cre­ionat la vremea lan­sării cu ajutorul companiei de consultanță Brandient, o altă investiție ulterioară a sa. Strategic, a investit de-a lungul timpului în mai multe startup-uri, mai ales din online și businessuri crea­tive, fără a fi permanent prezent la luarea deciziilor, fără să fie CEO sau majoritar în companie. Tot­o­dată, nu investește mai mult de 500.000 de euro în companii, mergând în zona „sigură“. Alegerile sale au fost rezultatul „unor întâlniri“ mai mult sau mai puțin providențiale cu fondatorii startup-urilor.

MENIU DE PIAȚĂ. Uneori, flerul de investitor l-a mai și trădat. Investiția cea mai mare a fost și un eșec pe măsură – era vorba despre un joc online în Belgia care nu mai există acum. „Face parte din ceea ce în­veți“, mărturisește antreprenorul, care este foarte discret atunci când vine vorba despre cifre. Poate că a investit la momentul nepotrivit sau poate echipa nu a fost cea mai bună, însă simte și acum gustul amar al eșecului. Poate de aceea crede că este mai mult antreprenor decât investitor. „Din experiența mea, prefer să aleg o echipă foarte bună și o idee așa și așa, decât invers“, mai punctează el.

În cazul Gault & Millau România a făcut însă o mică excepție de la regulile sale de bază: chiar dacă nu se implică în afacere, este acționar majoritar. În acest business, a mai atras doi francezi (Grégoire Vigroux și William Auriol), acțio­nari în Gault & Millau la nivel global, și pe Mihai Cras­neanu (fondator Grey Juice Lab). Opera­țiunile de zi cu zi sunt conduse de la Bucu­rești de doi co-CEO, Raluca Hrițcu și Ștefan Mortici. „Urmează anul acesta să mai des­chidem capitalul pentru alte trei-patru persoane care au un profil asemă­nător: români în străinătate, francezi din România. Vrem să ajungem la șase-șapte acțio­nari“. Deocamdată, ține sub cheie inves­tiția în Gault & Millau, despre care spune că este mult sub 500.000 de euro, însemnând în principal echi­­pa și consu­ma­ția pe care aceștia au făcut-o la restaurantele vizi­tate. Nici aș­tep­­­tările legate de venituri nu sunt dezvăluite, dar fiind vorba despre un pro­dus tipărit, principa­lele surse sunt publicitatea și tirajul vândut.

Pentru realizarea primului ghid – cel pentru 2018, recent apărut pe piață – a fost nevoie de 14 evaluatori din Ro­mâ­nia, Franța și Belgia. „Evaluatorii sunt total anonimi, nu au nicio legătură cu industria și au fost pregătiți de echipa inter­națio­nală înainte de a merge în restaurante“. Deocamdată, în cinci luni au eva­luat doar șase orașe (București, Brașov, Sibiu, Cluj-Napoca, Timișoara și Oradea), însă în toamnă ar urma să lanseze ghidul pentru anul 2019. „Trebuie luat totul de la zero“.

În noul ghid vor fi „prinse“ restaurantele din 10-12 orașe mari și câteva orașe mici. Și tot așa, an de an. Totuși, într-o țară în care restau­ran­tele locale nu și-au croit încă drum spre podiumul rafinamentului gastronomic european, inițiativa de a aduce un (prim) ghid internațional aici pare cel puțin în­drăz­neață. „Apariția unui ghid interna­țio­nal pune România pe harta gastronomiei. Și este și un plus pentru tu­rism“, explică el. Deocam­dată, pariul său pe Gault & Millau rămâne unul deschis, dar e sigur că apariția sa va mai înteți com­­­pe­tiția în materie de restaurante cu produse culinare demne de un top inter­na­­țional. Iar până când își vor face apa­riția și stelele, să curgă bonetele.

 

Ghidul unui ghid

Gault & Millau este unul dintre ghidurile gastronomice renumite, apărut tot în Franța, la fel ca bine-cunoscutul (și rivalul) Michelin.

  • Istoric. În anul 1972, jurnaliștii francezi Henri Gault și Christian Millau au lansat prima ediție a ghidului care le poartă numele. Astăzi, ghidul este prezent în Franța, Olanda, Belgia, Luxemburg, Elveția, Germania, Polonia și România.
  • SISTEMUL DE NOTARE. Restaurantele primesc note de la zero la 20, dar în ghid intră doar cele care obțin cel puțin zece puncte. Meniul, atmosfera, serviciul, raportul calitate-preț sunt elementele care cântăresc în stabilirea notei finale. În funcție de notă, restaurantele pot primi de la una la cinci bonete (spre deosebire de sistemul Michelin, care acordă un maximum de trei stele).
  • Rezultatele. În prima ediție locală a ghidului au fost incluse 141 de restaurante (90 de restaurante clasificate după numărul de bonete și alte 51 de „localuri pop“, care sunt evaluate, dar nu primesc notă și nici bonete). De remarcat că jumătate dintre restaurantele vizitate de evaluatori nu au primit nota de trecere – 10. De altfel, nota maximă în România a fost 15, echivalentul a trei bonete.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.