Unde să mănânc azi? Un investitor care a plecat în Franța la 10 ani va face bani dacă le va răspunde românilor la această întrebare

Cristina Dobreanu 01/06/2018 | 12:04 Oameni
Unde să mănânc azi? Un investitor care a plecat în Franța la 10 ani va face bani dacă le va răspunde românilor la această întrebare

Alexandre Almăjeanu (46 de ani) a plecat în anii 80, alături de familie, din România comu­­nistă. După 2000, a revenit în țară în ca­litate de investitor (mai degrabă) fran­cez, iar cel mai recent pariu al său este lansarea pe plan local a ghi­dului gastronomic Gault & Millau.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Avea doar zece ani când a ajuns în Franța, iar pe tatăl lui nu îl mai văzuse de doi ani. „Părinții au plecat separat în Franța, mai întâi tata, și apoi mama și cu mine“, își în­cepe povestea Alexandre Almăjeanu. Erau anii ’80, iar el era în clasa a patra. Își mai amintește din România comunistă apartamentul său din București, școala, jocurile cu prietenii în fața blocului și mai ales bunicii. Familia s-a instalat la Paris, iar Alexandre a crescut „ca un mic fran­cez“. A absolvit Școala de Comerț din Paris și a intrat imediat în antreprenoriat. Practic, nu a fost nici măcar o singură zi angajat.

Citește și: De ce a eșuat cel mai cunoscut bucătar din lume. Povestea tristă a lui Jamie Oliver

ANTREPRENOR ÎNAINTE DE TOATE. S-a întors în România prin 1995-1996, pentru a revedea locurile copilăriei și pe pu­ținii prieteni pe care și-i mai amintea. „Cunoșteam prieteni de-ai părinților mei, însă era totuși, după atâta timp, o dis­tanță foarte mare între mine și ei“. Dar, în ultimii zece ani, scăpat (nu în totalitate) de accentul puternic parizian, revine cel puțin o săptămână pe lună în țară pentru investițiile de aici. Prima sa aventură an­tre­prenorială a demarat în Franța cu o fir­mă de consultanță, în cadrul căreia fă­cea studii de piață, alături de foști colegi de facultate. A reușit să con­vingă și mari companii să lucreze cu ei. „La înce­put, când nu aveam portofoliu, le mai pre­zen­tam din lucrările făcute la facultate pentru firme. Eram foarte curajoși“, spune antreprenorul, recunoscând că și me­diul francez de afaceri le-a fost prielnic. Treptat, au reușit să își clă­dească un nume.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.