Unde s-au dus voucherele de vacanță ale bugetarilor și ce venituri au generat turismului local

Florel Manu 13/09/2018 | 12:23 Companii
Unde s-au dus voucherele de vacanță ale bugetarilor și ce venituri au generat turismului local

 

Valoarea voucherelor de vacanță acordate angajaților a atins nivelul-record de 125 de milioane de euro, în iunie. O situație de-a dreptul salvatoare pentru o industrie a turismului care nu s-a bucurat de vreme bună la început de sezon.

 Acest articol a apărut în numărul 48 (10-23 septembrie) al revistei NewMoney

„Te salut bătrâne Tomis!“. Așa suna una dintre replicile din celebrul film al anilor ’70, BD la munte și la mare. Cadrele de le­gătură ale peliculei comediei polițiste din perioada comunistă arăta plaje pline de oameni care se relaxau după un an de muncă. Turiști care, în general, ajungeau la mare grație biletelor cu reducere ob­ți­nute prin sindicat. După 1990, organiza­țiile sindicale nu au mai avut fondurile necesare pentru a subvenționa în masă va­can­țele salariaților, iar după 2000 numărul sindicaliștilor a scăzut din cauza restruc­tură­rilor din indus­trie.

Turismul intern avea să resimtă puternic aceste schimbări, clienții cu bani migrând către destinații externe, iar cei cu venituri reduse tăind de pe listă vacanțele. Tot după 2000, jucătorii din turism au pre­sat mediul politic să găsească o soluție pentru sprijinirea industriei ospitalității. Așa a apărut ideea unor tichete de vacanță care să fie oferite de angajatori salariaților.

Ideea a fost aplicată în 2015, însă nivelul încasărilor cu vouchere de vacanță a fost, inițial, de circa zece milioane de euro, aceste bonusuri fiind acordate doar de unii angajatori privați. Organizațiile patronale din turism estimau în urmă cu trei ani că acordarea în masă a voucherelor (atât în mediul privat, cât și în sectorul de stat) va aduce industriei circa 500 de mili­oane de euro. Începând de anul trecut, odată cu acordarea voucherelor către bu­getari, tu­ris­mul local se așteaptă la o injec­ție de peste 380 de milioane de euro anul acesta.

Vacanță de două stele. Beneficiar al unui voucher de vacanță este și un angajat în administrația locală din Capitală, care nu dorește să i se facă publică identitatea. Spune că nu a mai fost în vacanță din 2010. Voucherul de 1.450 de lei i-a permis să se cazeze cu soția și copilul șase nopți la un hotel de două stele din Eforie Sud, în plin sezon. Pentru a se încadra în sumă a re­nunțat la serviciile de masă și a acceptat cazare într-o cameră fără balcon. „Condi­țiile au fost acceptabile la banii plătiți, chiar dacă nu vedem marea de la balcon“, spune beneficiarul voucherului. Voucherul de vacanță îi aduce aminte de concediile cu bilet de la sindicat, în care mergea ală­turi de părinții săi înainte de 1989.

Operatorii din turism confirmă că anul acesta au terminat  mult mai repede pachetele de vacanță ieftine. „Cel mai bine vândute au fost sejururile în stațiunile cu prețuri mai mici, Costinești, Eforie Sud, Eforie Nord, Vama Veche“, spune Adrian Voican, proprietarul Bibi Touring, unul dintre principalii touroperatori care vând pachete de vacanță pe piața locală. El pre­cizează că vânzările cumulate pe aceste destinații au înregistrat o creștere de 100%, stimulate de voucherele de vacanță. Bilanțul de la sfârșitul lui august arată că cele mai căutate hoteluri de cei care au ales să achite cu vouchere de vacanță au fost cele de două și trei stele. „Creșterile au fost de circa 50% pe acest segment“, adaugă Lucian Boronea, proprietarul Accent Travel&Events și președinte al Comi­siei de Turism intern a ANAT.

Un studiu recent al reţelei de agenţii de turism TUI TravelCenter arată că 80% din turiștii care au venit în agenții cu vouchere de vacanță și-au cumpărat pachete turistice pe litoral în vârf de sezon.

Cel mai mare operator din turism de pe litoralul românesc, Paradis Vacanțe de Vis a vândut până acum pachete de peste patru milioane de euro doar prin vouchere de vacanță și consideră că suma este mare în comparație cu cifrele de anul trecut.

Un alt segment de turiști, mai redus, care au utilizat vouchere, au fost cei care s-au îndreptat către hoteluri de trei și patru stele. O mare parte dintre aceștia nu au ales doar destinațiile de pe litoral, ci și pe cele din stațiunile balneoclimaterice. Acești turiști fac parte din segmentul care, pe lângă voucherul de vacanță, au achitat și o sumă suplimentară pentru condiții de cazare mai bune ori servicii de masă. Lucrul este confirmat și de studiul TUI care a calculat că tariful mediu pentru un sejur de șapte nopți, pentru acest tip de turiști, a fost de 1.650 de lei, practic cu 200 de lei peste valoarea vou­che­rului de vacanță.

Iar preferințele celor mai darnici de mână nu s-au oprit aici. „Au fost multe soli­citări pentru Maramureș și stațiunile montane din țară“, potrivit Danielei Țoncu, head of leisure Happy Tour, cu precizarea că unii beneficiari de vouchere au fost dispuși să plătească în plus inclusiv pentru circuite turistice în țară.

La mâna statului. Potrivit datelor fur­nizate de Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), valoarea totală a vou­che­­relor de vacanță acordate către sala­riați, atât în mediul privat, cât și în secto­rul public, pentru primele șase luni ale anu­lui, a fost de 147,84 de milioane de euro. Și asta în condițiile în care, pentru întreg anul trecut, valoarea totală a voucherelor emise a fost de 28,72 milioane de euro.

Potrivit legii, aceste vouchere pot fi utilizate doar pentru destinații interne. Până la începutul lui septembrie, operatorii din turism au avut emoții. Un act normativ prevedea, inițial, ca voucherele să fie transformate în indemnizații de vacanță.

„Transformarea voucherelor într-o in­dem­nizație deschide o portiță spre situații care nu pot fi controlate”, spune proprietarul agenției Paradis Vacanțe de Vis, Aurelian Marin, care se teme că banii ar putea fi folosiți pe cu totul altceva și nu pe o va­canță. Însă anunțul ministrului Turismului, Bogdan Trif, a pus capăt incertitudinii. În 2018, sistemul voucherelor de va­canță va fi păstrat. Iar businessurile din turism vor continua și ele procesul de „albire“.

„Voucherele au fiscalizat turismul românesc extrem de mult, pentru că unitățile de cazare sunt obligate să lucreze cu băn­cile“, a constatat Adrian Voican, în ultimul an în care voucherele au fost instrument de plată. Mai mult, sumele de bani suplimentare de anul acesta, intrate prin intermediul voucherelor de vacanță le vor permite pro­prietarilor de hoteluri să inves­tească în renovări și în servicii mai bune.

Operatorii din turism recunosc că sezonul de anul acesta, care nu începuse cu dreptul din cauza condițiilor meteo, a fost salvat de voucherele de vacanță. Pentru că majoritatea destinațiilor relativ ieftine au fost ocupate în întregime, mulți be­ne­ficiari ai voucherelor așteaptă și redu­cerile de după sezon cu gândul că ar putea alege un sejur la prețuri acceptabile în condiții mai bune de cazare. Operatorii din turism spun că iar vor avea de câștigat pentru că sezonul clasic s-ar putea prelungi.

A venit toamna. Vacanță plăcută.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.