Un „vis frumos“ se împlinește acum pentru soții Cristina și Alexandru Badan: după opt ani de internet, TraLaLa face pasul către televiziune

Ideea de a crea o televiziune TraLaLa a fost pusă pe agenda antreprenorilor ieșeni Cristina și Alexandru Badan încă din primele luni ale anului 2020, iar pandemia nu le-a zădărnicit deloc planurile. Nici licența de la Consiliul Național al Audiovizualului nu s-a lăsat mult așteptată, toți membrii CNA votând în unanimitate pentru acordarea ei, în data de 10 decembrie.
„Acest canal vine cu ceva nou și adaptat publicului românesc. Nu este o televiziune care să se compare cu altele – că poate va merge bine, că poate nu va merge –, este o nișă și mergem la sigur cu ea. Ne așteptăm să aibă un mare succes, având în vedere rezultatele din online și feedbackul părinților“, spune Alexandru Badan.
Apărut în 2012, sub forma unui canal video pe YouTube cu videoclipuri distractive și educative pentru copii, proiectul s-a dezvoltat apoi și internațional. Pentru piața locală, TraLaLa a devenit între timp „nava noastră amiral“, după cum se exprimă Alexandru Badan – și cel mai popular canal pentru copii din România –, iar pentru piața globală, se distinge LooLoo Kids.
Exclusiv pentru copii
TraLaLa și LooLoo Kids au început de la o experiență personală. Părinți a trei copii, acum cu vârste de 7, 9 și 11 ani, cei doi antreprenori își doreau cântece și animații de calitate pentru aceștia. „Inițial am vrut să le punem copiilor melodiile copilăriei noastre, dar nu erau pe YouTube“, mărturiseau Cristina și Alexandru Badan într-un interviu anterior pentru NewMoney. Alexandru era inginer mecanic, dar lucra în vânzări, iar Cristina era tehnician dentar. Nu aveau nicio legătură cu domeniul muzical, dar s-au gândit să creeze cântecele însoțite de animație. Au găsit câțiva colaboratori care să se ocupe de partea de animație și au început să pună primele videoclipuri pe YouTube.
Platforma și filmulețele lor au fost descoperite repede de părinți, iar reacțiile pozitive nu au întârziat să apară. „Așa că am decis să continuăm“, spune Cristina Badan. De la TraLaLa au ajuns mai apoi, în 2014, și la LooLoo Kids, în ideea de a extinde animațiile și în afara țării.
TraLaLa are în momentul de față 4,3 milioane de abonați, cifră despre care Alexandru Badan spune însă că „nu reflectă audiența reală. Practic, din numărul real de vizualizări, doar 25% sunt făcute de utilizatori abonați, iar restul de 75% – de cei neabonați“.
Cel mai popular videoclip de pe TraLaLa, „Elefantul Cici“ – un cântecel compus de o învățătoare din București, Raluca Andrei, pe când îi învăța pe copii grupul de litere «ci» –, are peste 150 de milioane de vizualizări. La nivel internațional, marele succes al LooLoo Kids este „Johny Johny Yes Papa“, o producție inspirată din folclorul internațional care a strâns peste patru miliarde de vizionări.
Pentru anul trecut, este estimată o scădere de circa 20% în cazul veniturilor totale ale companiei. „În 2019, veniturile totale au fost de circa un milion de euro, iar în 2020 vor fi de aproximativ 800.000 de euro din cauza scăderii pieței de publicitate. Scăderea publicității pe YouTube a fost de 50%, însă ne-am dat seama rapid care va fi impactul și ne-am focusat pe distribuția TV și pe SVOD (servicii de abonament video la cerere, n.r.) din străinătate. Astfel, am reușit să limităm impactul“, spune Alexandru Badan.
Ce a însemnat pandemia pentru TraLaLa? „Ca pentru toată lumea, a fost o perioadă scurtă de confuzie și de aliniere la noile cerințe de lucru. Însă pentru că la noi totul se întâmplă online, cred că într-o săptămână sau două am revenit la normal. Chiar și acum ne desfășurăm activitatea lucrând prin telemuncă, de acasă“, răspunde Valentin Pintilescu, director de programe TraLaLa, care se ocupă în principal de partea de dezvoltare.
La scurt timp după ce soții Badan au decis să transforme proiectul lor într-unul accesibil și pe piața externă, prin lansarea în 2014 a canalului LooLoo Kids, au stabilit și ca producțiile pe care le fac pentru „export“ să fie înregistrate cu vorbitori nativi ai limbilor țărilor în care vor fi prezenți. De exemplu, pentru dublajele în engleză sunt folosite voci din Statele Unite, iar pentru cele în portugheză, din Brazilia, în vreme ce pentru producțiile destinate pieței argentiniene au colaborat inclusiv cu cântăreața Analia Selis.
„Pentru canalele de limba engleză am înregistrat inițial cu voci din România“, spune Alexandru Badan, recunoscând în același timp că a fost o mare greșeală din partea lor, pentru că au apărut imediat comentarii prin care erau întrebați: „Din ce zonă sunteți? Rusia, Polonia? Aveți accent din Europa de Est“.
TraLaLa, nu dooar în România
Din punct de vedere strategic, la fel se va dezvolta și noul canal TV: într-o primă fază, la nivel național, iar mai apoi, internațional. „Televiziunea este un pas firesc pentru noi. Deși am intrat în acest proiect cu emoții și cu multe necunoscute, am știut dintotdeauna că TraLaLa trebuie să fie pe YouTube, trebuie să fie pe o aplicație de mobil și trebuie să fie pe TV“, detaliază Valentin Pintilescu.
„În anii anteriori, feedbackul părinților era: «Aveți un conținut de calitate, YouTube e bun, dar în momentul în care copilul are acces la device, din două clickuri el poate ajunge la un conținut care nu este adecvat vârstei lui». Acum, televiziunea va rezolva acest aspect, deoarece copiii nu vor mai putea migra către un conținut care nu se potrivește cu vârsta lor. Noi creăm un mediu foarte sigur pentru un preșcolar, cu un conținut educativ. Conținutul nostru este validat de utilizator, de public“, continuă Alexandru Badan.
Și „feedbackul din partea cabliștilor este bun“, cu atât mai mult cu cât se creează valoare adăugată grilelor de programe, iar TraLaLa nu intră în competiție directă cu niciun canal existent. „Sperăm ca 2021 să fie anul lansării proiectului. Vrem să producem acele părți de conținut care lipsesc din piața audiovizuală românească, și anume să producem poveștile copilăriei noastre, adaptate secolului XXI“, mai spune Valentin Pintilescu, intenția fiind ca acest canal să înceapă să emită din primăvara acestui an.
Potrivit datelor companiei, noul post va fi accesibil în format SD și HD, urmând să fie disponibil în plan local și internațional, în țările cu comunități extinse de români, cum ar fi Republica Moldova, Italia, Spania sau Marea Britanie. Pentru 2021 sunt prevăzute investiții de aproximativ 72.000 de euro în echipamente și de 578.000 de euro în programe. Cum se vor derula lucrurile de acum înainte e o chestiune care ține mai ales de atracția copiilor față de desenele animate urmărite la televizor.
Pași
Noul post TraLaLa, deținut de soții Cristina și Alexandru Badan, ar putea să emită din primăvară.
- ÎNCEPUT. În 2012, este încărcat primul videoclip pe YouTube, TraLaLa devenind între timp canalul cel mai mare din România, cu peste 4,3 milioane de abonați și circa 1,250 miliarde de vizualizări în ultima jumătate de an.
- Extern. La o distanță de doi ani, este lansat canalul LooLoo Kids, care transformă proiectul soților Badan într-unul accesibil și internațional.
Acest articol a aparut în numărul 106 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly