Afacerile locale din zona industriei alimentare caută să se alinieze noilor cerințe de consum. Ferma cu Omenie urmează și ea noile trenduri din piață.
Pe o piață dominată în proporție de peste 50% de mari companii multinaționale, producătorii locali din industria procesării laptelui caută nișe care să le garanteze supraviețuirea. Potrivit celor mai noi date ale agenției de marketing RO.aliment, care furnizează informații pentru specialiștii din industria alimentară, producția locală de brânzeturi a crescut anul trecut cu 3.458 de tone (3,5%) față de anul 2021.
Pe această piață activează și Marius Bîcu (44 de ani), proprietar al Fermei cu Omenie, care se situează în zona premium a specialităților din brânză. „Avem trei mari categorii de produse: brânză de burduf, brânză proaspătă de vaci și telemea“, spune antreprenorul, precizând că firma sa oferă la vânzare inclusiv smântână, lapte bătut, chefir și cașcaval, sortimente care sunt produse de parteneri strategici ai companiei sale.
Afacerile Fermei cu Omenie, situată în localitatea Unirea din județul Alba, sunt în creștere puternică, ajungând anul trecut la aproape cinci milioane de euro. Pentru anul în curs, Bîcu estimează un nou avans, până la aproximativ șase milioane de euro, asigurat atât de piața locală, cât și de export, dar și de introducerea unor noi linii de business.
Din câte spune antreprenorul, exportul a reprezentat anul trecut 54% din cifra de afaceri, în timp ce anul acesta a ajuns deja la 60%. Clienții din afara țării ai Fermei cu Omenie sunt în cea mai mare parte români din diaspora. „Sunt vreo patru-cinci milioane de români afară. E o piață specială, extrem de nișată, dar care are alte nevoi“, detaliază Marius Bîcu, adăugând că obiceiurile de consum ale românilor din străinătate sunt diferite de ale celor din țară.
În România, de exemplu, oamenii au început să prefere brânza cât mai proaspătă. Clienții din diaspora, în schimb, sunt interesați de telemeaua cu gust intens, sărată și maturată. „Le aduce aminte de produsele tradiționale pe care le mâncau înainte să plece din România“, explică Bîcu. Pentru a atrage interesul românilor din străinătate, produsele care ajung pe piața externă sunt promovate sub sloganul „Pachet de acasă“, fiind vorba de sortimente create după rețete tradiționale.
Exporturile au început în urmă cu circa 14 ani cu Spania și Italia, iar în momentul de față acoperă nu mai puțin de 12 țări din Europa, plus Statele Unite, unde vânzările sunt făcute prin intermediul unui distribuitor pe care l-a găsit în urmă cu doi ani. „Este un belarus stabilit în America și care vinde în comunități din fosta Uniune Sovietică și fostul bloc comunist“, precizează Marius Bîcu, recunoscând că, în momentul de față, volumele trimise în Statele Unite nu sunt foarte mari. Însă este încrezător că piața va crește.
Cu mai bine de 20 de ani în agribusiness și în industria alimentară, Marius Bîcu este absolvent al Facultății de Automatică și Calculatoare a Politehnicii din Cluj-Napoca. Tatăl său deschisese încă din 1994 un business de familie în agricultură – Unilact Transilvania, companie care există și acum, tot în localitatea Unirea, și care a atins anul trecut venituri de aproape două milioane de euro.
În 2002, tatăl său a cumpărat o companie specializată în amenajări interioare. A fost interesat în primul rând de spațiile de depozitare pe care le deținea aceasta, însă i-a propus fiului său să se ocupe de gestionarea ei. I-a plăcut ideea și a acceptat provocarea. „Businessul funcționa și făcea bani. Era un business cu cinci-șase angajați și mi-a plăcut foarte mult acel mediu. Lucram cu arhitecți, mergeam pe șantier“, mărturisește Marius Bîcu.
Spune că între 2004 și 2008 a fost o perioadă prosperă pentru acea afacere. Însă criza care a lovit din plin piața construcțiilor l-a determinat ca în 2009 să renunțe la ea. „Dacă nu ar fi fost criza, nu aș fi renunțat la business. Dar nu mi-au mai plătit niște clienți mari și m-au liniștit“, mărturisește antreprenorul.
Retrospectiv, privește acest business ca pe o școală în antreprenoriat, una pe parcursul căreia a făcut multe greșeli, dar a și învățat să se descurce în afaceri. Își amintește că un mentor al său spunea că businessurile mari nu trebuie date pe mâna copiilor. Trebuie inițiați cu afaceri mici, în care să învețe din greșeli.
În Unilact a început să se implice prin 2003. Specializată în agricultură și zootehnie, compania începuse cu un an înainte să proceseze brânză într-un mic atelier deschis lângă ferma proprie. Produsele au ajuns să fie vândute în Metro și Carrefour, iar cererea de brânză era în continuă creștere. Capacitatea de producție era însă cu mult depășită, astfel că, pentru a satisface cererea, tatăl său a propus să construiască o fabrică de brânză, dar doar dacă fiul accepta să se ocupe de ea. A acceptat provocarea, iar lucrările au fost finanțate prin fonduri SAPARD.
După 2009 s-a concentrat pe afacerea cu brânză, crescând numărul de clienți și consolidând exporturile. În 2018, tatăl și fiul au decis să divizeze businessurile: afacerile din agricultură și zootehnie să rămână sub umbrela Unilact, în vreme ce fabrica de brânză să fie administrată de o nouă companie, Ferma cu Omenie.
Acum, Marius Bîcu mai vrea o schimbare – o nouă fabrică, reprezentând o investiție estimată la circa patru-cinci milioane de euro. Aceasta ar urma să fie construită la Ocna Mureș, unde familia Bîcu deține mai multe terenuri. Deocamdată, nu poate să spună cu siguranță dacă fabrica va procesa doar lapte.
„Nu exclud să merg și spre zona de mâncare gătită. Poate o să facem mâncare cu brânză sau poate facem mâncare și brânză. Suntem deschiși la schimbare“, mărturisește Marius Bîcu, explicând că se gândește la mâncarea gătită pentru că obiceiurile de consum s-au schimbat în ultima perioadă, astfel încât vrea să fie pregătit în cazul în care afacerile cu brânză își vor încetini ritmul de creștere. Bîcu precizează că în ultima perioadă a constatat că pe piața locală comportamentul de consum al clienților s-a schimbat, în sensul că cea mai mare parte a consumatorilor dă dovadă de mai multă precauție la risipă, reducând cantitățile de produse cumpărate.
Pentru moment, menține linia de business pe care a pornit, diversificându-și canalele de vânzare. A deschis un magazin de prezentare la poarta fabricii, iar recent un altul într-o piață din Cluj-Napoca. Totodată, Marius Bîcu a lansat anul acesta propriul magazin online, vânzările pe acest nou canal depășindu-i toate așteptările.
Acest articol a apărut în numărul 174 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
MAGGI lansează un nou portofoliu de produse inspirate de aromele diverse și tentante ale bucătăriei…
În contextul discuțiilor investitorilor despre evoluția standardului emergent al tokenului BRC-20 pe rețeaua Bitcoin, se…
Bolt lansează și în Brașov serviciul Bolt Food prin intermediul căreia utilizatorii pot comanda mâncare…
Pentru a menține pachetele salariale la un nivel competitiv, angajatorii se află într-o continuă explorare…
A început Superbet Rapid & Blitz Varșovia, prima etapă a ediției 2024 a Grand Chess…
Biroul Electoral Central informează că vineri începe campania electorală pentru alegerile din data de 9…
Acest website folosește cookies