Un român din cinci rămâne cu datorii după Crăciun, dublu față de media europeană

Gabriel Bucur 05/12/2016 | 18:49 Ştiri
Un român din cinci rămâne cu datorii după Crăciun, dublu față de media europeană

Doi români din zece au acumulat datorii după valul de cumpărături pentru Crăciun de anul trecut, iar unu din doi se simte obligat să cheltuie bani pentru sărbătorile de iarnă, arată un studiu realizat de ING.

La nivel european, doar 10% din populație a acumulat datorii, iar o parte din banii cheltuiți, adică circa 3,7 miliarde de euro, s-a dus pe cadouri neapreciate de cei care le-au primit, mai arată studiul. În România, una din patru persoane a primit un cadou care nu i-a plăcut, în 2015, în timp ce, pe întreg continentul, 15% din europeni au primit cel puțin un cadou care nu a fost pe placul lor.

„Deşi tot mai mulţi planifică în avans şi economisesc special pentru Crăciun, există încă persoane care se îndatorează de dragul familiei şi al prietenilor care, un an mai târziu, nici nu îşi mai amintesc ce cadouri au primit. Consumatorii ar trebui să se gândească la efectele pe termen lung ale cheltuielilor, înainte de a ceda presiunii şi a achiziţiona cadouri scumpe, care s-ar putea să rămână nefolosite”, a declarat economistul ING Group, Ian Bright.

Anul trecut, în Europa, cel puţin 81 de milioane de cadouri nu au fost pe placul celor care le-au primit, acestea având o valoare medie de 45 de euro. Românii ocupă locul trei în topul celor ce nu au apreciat cadourile de Crăciun, cu un procent de 27%, după Marea Britanie (29%) și Italia (28%).

Totuși, europenii spun că sunt mai cumpătați și, în acest an, și-au planificat mai bine cheltuielile de sărbători. Două din cinci persoane mărturisesc că fac economii înainte de Crăciun, faţă de una din trei persoane, raportul din 2015.

Studiul mai relevă că puțin peste jumătate dintre români se simt obligaţi să cheltuie bani pentru cumpărăturile de Crăciun, cu 11 puncte procentuale peste media europeană. România este depăşită doar de Spania, unde procentul ajunge la 57%.

Ca o concluzie a studiului, rezultatele arată că șapte din zece europeni simt cum sărbătorile de iarnă au devenit mai mult o încurajare la supraconsum, iar ideea Crăciunului ajunge să se confunde cu cheltuirea banilor. De asemenea, evenimente precum Black Friday contribuie la presiunea care se instaurează în luna decembrie.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.