Un mic producător de mașini exclusiviste din Suedia se ia la întrecere cu Ferrari

Mimi Noel 21/03/2019 | 14:42 Global
Un mic producător de mașini exclusiviste din Suedia se ia la întrecere cu Ferrari

Nu vând mult, dar vând foarte scump. Între unu şi două milioane de dolari bucata. Este vorba de cele mai scumpe şi mai spectaculoase maşini ale lumii, unele construite chiar artizanal, fără pic de automatizare. Cine pariază pe ele?

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

Pentru următorii trei ani, Ferrari şi-a pus în plan să-şi dubleze profiturile, cres­cân­du-şi consistent vânzările de bolizi care nu doar că sunt ultrarapizi, dar şi arată fabulos. Putem să ne gândim la modele precum Monza, care costă 1,8 milioane de dolari, LaFerrari Aperta, pentru care ai nevoie de 2,1 milioane de dolari, sau Purosangue, un SUV care promite cele mai rapide curse on şi off road.

Pentru a-şi realiza aceste planuri, pro­ducătorul italian trebuie să se ia la întrecere însă cu Christian von Koenigsegg. Din 2002 încoace, compania acestuia, Koenigsegg Automotive AB, vinde anual câteva zeci de maşini construite manual, la un preţ de aproape două milioane de dolari bucata. Până în 2022, vrea să ajungă la câteva sute de unităţi vândute pe an, în cea mai mare parte fiind vorba de un nou model, la un preţ de un milion de dolari. După alţi câţiva ani, obiectivul este de a ajunge la o producţie de mii de astfel de ma­şini pe an, ceea ce ar face din Koenigsegg Automotive un rival redutabil pentru Ferrari şi pentru alţi producători de super­maşini, precum Lamborghini sau Bugatti.

„Sunt deja mulţi care ne aleg pe noi, în loc de Ferrari. Chiar dacă este o maşină extrem de scumpă, potenţialul de creştere a vânzărilor se măreşte mult“, spune optimist Von Koenigsegg (46 de ani), la un tur al uzinei din oraşul suedez Ängelholm.

DE MÂNĂ. În ianuarie, Koenigsegg a semnat un contract de 320 de milioane de do­lari cu National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). Această companie este controlată de acţionari chinezi şi a cumpărat activele Saab, celebrul producător suedez intrat în faliment în 2012. În baza noului parteneriat, producţia viitorului model va începe în 2021, într-un complex de hale galbene şi verzi din Trollhättan, situat la trei ore de mers cu maşina de Ängelholm. Sau la mai puţin, dacă eşti într-o maşină Koenigsegg, care poate ajunge la 249 de mile/oră (în jur de 400 km/h, n.r.). Dacă din uzina Saab nu a mai rămas mare lucru azi, cândva lucrau aici circa 8.000 de angajaţi care produceau anual aproape 200.000 de autovehicule.

Este un contrast puternic faţă de ce se în­tâmplă în prezent la uzina Koenigsegg, unde 225 de muncitori construiesc unele dintre cele mai sofisticate automobile din lume, folosind metode artizanale de pro­ducţie. Locul pare mai curând un club de so­ciali­zare pentru fani decât o uzină din secolul al XXI-lea. Aproape toate componen­tele sunt făcute in-house. Motoarele sunt gravate cu numele celui care le-a construit.

Aşezaţi în jurul meselor, angajaţii îmbră­caţi în salopete negre vorbesc în timp ce lus­truiesc părţi metalice. Ceva mai încolo, doi angajaţi modelează componente din fibră de sticlă, cu instrumente delicate, care fac ca locul să semene cu atelierul unui sculptor. „Ceea ce vreau să fac aici este să creez tehnologie care să îmbună­tăţească automobilele“, spune Von Koenigsegg.

În ultimii doi ani, inginerii companiei sale au dezvoltat modelul dotat cu un motor care permite controlul independent al supapelor de emisie şi de evacuare. Dato­rită acestui propulsor, maşina poate acce­lera mai rapid, având un cuplu cu aproape 50% mai mare decât cel al motoarelor con­ven­ţionale. În acelaşi timp, con­sumul de com­­bustibil şi emisiile de noxe sunt reduse la jumătate.

O tehnologie pe care Von Koenigsegg urmăreşte să o licenţieze şi pentru terţi pro­­ducători auto. Evident că nu dă prea multe detalii – nu precizează dacă maşina va fi cu două locuri, dacă tehnologia va fi integrată şi într-un model SUV sau dacă viteza acesteia va fi similară cu cea a actualului model aflat la comercializare. „Dacă vă spun un detaliu, ar însemna să vă spun de fapt tot“, spune el cu un zâmbet.

PARIUL PE ARTIZANAL. Vânzările mondiale de maşini super-premium – modele ce depăşesc 180.000 de dolari – au crescut de patru ori din 2009 până în 2017, ajungând la 28.650 de unităţi, potrivit datelor IHS Markit. Cifre care, conform proiecţiilor, vor creşte. Cu toate acestea, Koenigsegg are un drum lung în faţă, crede ana­listul londonez Philippe Houchois, de la Jeffe­ries, companie americană de investiţii. Cele nouă decenii de producţie ale celor de la Ferrari îi pun la dispoziţie acestei mărci un set de modele vechi care ori­când pot fi aduse la zi. Cu vânzări anuale de 9.000 de unităţi, Ferrari poate marca lejer profit, costurile de dezvoltare fiind amortizate prin volumele vândute. „În urmă cu 10-12 ani, era o raritate să poţi avea o maşină high-end. Cum apărea una, se crea agitaţie în piaţă. Dar în contextul boomului economic din ultimul deceniu, am asistat la o pro­liferare a ma­şi­nilor lansate în ediţii limi­tate şi care costă câ­teva milioane de do­lari“, spune Houchois.

Von Koenigsegg era destul de familiar cu NEVS. În 2009, a mai avut o tentativă de a prelua activele Saab, dar nu a fost de acord cu toate condiţiile cerute de auto­ri­tăţile suedeze. Când NEVS a cumpărat ce mai rămăsese din complexul de la Trol­lhättan, a invitat mai mulţi producători – printre ei, şi pe Koenigsegg – să-şi testeze modelele în vechile facilităţi ale Saab.

După investiţia de 930 de milioane de do­lari a miliardarului chinez Hui Ka Yan din ianuarie, NEVS va putea produce, pe şasiul vechiului model Saab 9-3, sedan-uri electrice, dar şi noul model Koenigsegg. În urmă cu doar câteva luni, „ne concentram doar pe supravieţuire“, mărturiseşte directorul executiv al NEVS, Stefan Tilk. „Astăzi, primesc telefoane de la oameni care sunt angajaţi la mari producători auto şi care vor să vină la noi“, adaugă Tilk.

Cei doi parteneri încă lucrează la deta­lii­le planului lor şi, chiar dacă există încă multe întrebări fără răspuns, Von Koenigsegg este optimist. Spune că este obişnuit cu scepticii care se îndoiesc de vizionarismul lui. Ideea de a construi supermaşini i-a venit când avea 22 de ani, la scurt timp după terminarea şcolii. Scepticii i-au anti­cipat eşecul, sus­ţinând că nu există clienţi dispuşi să plă­tească preţul real al unei ma­şini construite manual, iar costurile de dez­voltare îl vor co­pleşi. Şan­sele de succes erau minime atunci. „Dar pentru că unii spuneau că nici măcar nu ar fi trebuit să existăm, iată că suntem greu de dobo­rât“, spune Von Koenigsegg.

 

Cine, ce, cât

În patru ani, Koenigsegg plănuiește să vândă câteva sute de maşini pe an.

 

  • Capacitate. După ce a fost cumpărată de miliardarul chinez Hui Ka Yan, NEVS (deți­nă­toarea activelor Saab) va putea produce și noul model Koenigsegg.
  • Rapide. Un top din luna decembrie a anului trecut plasează două modele Koenigsegg între cele mai rapide zece maşini din lume − pe locul al treilea, cu modelul Agera, care atinge 447 km/h, şi pe locul al zecelea, cu modelul CCR, înregistrat cu 389,4 km/h.

Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Elisabeth Behrmann şi Niclas Rolander; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.