Un mic producător de mașini exclusiviste din Suedia se ia la întrecere cu Ferrari

Mimi Noel 21/03/2019 | 14:42 Global
Un mic producător de mașini exclusiviste din Suedia se ia la întrecere cu Ferrari

Nu vând mult, dar vând foarte scump. Între unu şi două milioane de dolari bucata. Este vorba de cele mai scumpe şi mai spectaculoase maşini ale lumii, unele construite chiar artizanal, fără pic de automatizare. Cine pariază pe ele?

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

Pentru următorii trei ani, Ferrari şi-a pus în plan să-şi dubleze profiturile, cres­cân­du-şi consistent vânzările de bolizi care nu doar că sunt ultrarapizi, dar şi arată fabulos. Putem să ne gândim la modele precum Monza, care costă 1,8 milioane de dolari, LaFerrari Aperta, pentru care ai nevoie de 2,1 milioane de dolari, sau Purosangue, un SUV care promite cele mai rapide curse on şi off road.

Pentru a-şi realiza aceste planuri, pro­ducătorul italian trebuie să se ia la întrecere însă cu Christian von Koenigsegg. Din 2002 încoace, compania acestuia, Koenigsegg Automotive AB, vinde anual câteva zeci de maşini construite manual, la un preţ de aproape două milioane de dolari bucata. Până în 2022, vrea să ajungă la câteva sute de unităţi vândute pe an, în cea mai mare parte fiind vorba de un nou model, la un preţ de un milion de dolari. După alţi câţiva ani, obiectivul este de a ajunge la o producţie de mii de astfel de ma­şini pe an, ceea ce ar face din Koenigsegg Automotive un rival redutabil pentru Ferrari şi pentru alţi producători de super­maşini, precum Lamborghini sau Bugatti.

„Sunt deja mulţi care ne aleg pe noi, în loc de Ferrari. Chiar dacă este o maşină extrem de scumpă, potenţialul de creştere a vânzărilor se măreşte mult“, spune optimist Von Koenigsegg (46 de ani), la un tur al uzinei din oraşul suedez Ängelholm.

DE MÂNĂ. În ianuarie, Koenigsegg a semnat un contract de 320 de milioane de do­lari cu National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). Această companie este controlată de acţionari chinezi şi a cumpărat activele Saab, celebrul producător suedez intrat în faliment în 2012. În baza noului parteneriat, producţia viitorului model va începe în 2021, într-un complex de hale galbene şi verzi din Trollhättan, situat la trei ore de mers cu maşina de Ängelholm. Sau la mai puţin, dacă eşti într-o maşină Koenigsegg, care poate ajunge la 249 de mile/oră (în jur de 400 km/h, n.r.). Dacă din uzina Saab nu a mai rămas mare lucru azi, cândva lucrau aici circa 8.000 de angajaţi care produceau anual aproape 200.000 de autovehicule.

Este un contrast puternic faţă de ce se în­tâmplă în prezent la uzina Koenigsegg, unde 225 de muncitori construiesc unele dintre cele mai sofisticate automobile din lume, folosind metode artizanale de pro­ducţie. Locul pare mai curând un club de so­ciali­zare pentru fani decât o uzină din secolul al XXI-lea. Aproape toate componen­tele sunt făcute in-house. Motoarele sunt gravate cu numele celui care le-a construit.

Aşezaţi în jurul meselor, angajaţii îmbră­caţi în salopete negre vorbesc în timp ce lus­truiesc părţi metalice. Ceva mai încolo, doi angajaţi modelează componente din fibră de sticlă, cu instrumente delicate, care fac ca locul să semene cu atelierul unui sculptor. „Ceea ce vreau să fac aici este să creez tehnologie care să îmbună­tăţească automobilele“, spune Von Koenigsegg.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
d