Un fost ofițer de marină din Vâlcea pariază 5 milioane de euro pe combustibilul viitorului

Ionuț Ancuțescu 17/05/2017 | 15:21 Oameni
Un fost ofițer de marină din Vâlcea pariază 5 milioane de euro pe combustibilul viitorului

Dumitru Becșenescu, proprietarul grupului de firme Antares din Râmnicu Vâlcea, face parte din categoria antreprenorilor care au navigat cu ușurință printre industrii. A migrat de la produse petroliere, construcții și imobiliare la producție, turism sau transport. Mai nou, s-a întors de unde a plecat. 

„Yeey!“, exclamă Dumitru Becșenescu (51 de ani) pe măsură ce se apropie de o stație de gaz natural comprimat, aflată în apropiere de ieșirea din Râmnicu Vâlcea, în drumul spre Sibiu. Exclamă bucuros la vederea unei mașini oprite să alimenteze. Locul seamănă cu o benzinărie, doar că îi lipsește clasicul supermarket. Deși deschisă cu un an și jumătate în urmă, prima stație de gaz comprimat din România rămâne, decomadată, un pariu cu riscuri. Pe stră­zile din România circulă doar 1.400 de automobile care folosesc acest tip de carburant, conform celor mai recente date publicate de Registrul Auto Român (RAR).

INVESTITORUL ȘI MAREA. Se poate spune că, într-o oarecare măsură, Becșenescu este obișnuit cu riscurile, dată fiind pregătirea sa de marinar. A urmat cursurile Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“, după care a fost pentru câțiva ani ofițer de marină. Ulterior, în cei aproape 25 de ani de când face business, a văzut că nu există decizii sigure 100%. A făcut investiții substanțiale în real estate și a trecut prin dușul rece al prăbușirii imobiliarelor. De asemenea, și-a văzut afacerile dezechilibrate în pe­ri­oada în care a plecat la Bruxelles, pentru un mandat de europarlamentar.

Însă cine nu riscă nu supraviețuiește. Și așa ajungem la cea mai recentă investiție a sa, cea din dis­tribuția gazului natural comprimat. Introduse în cir­culație pentru prima dată în Statele Unite în urmă cu pese 80  de ani, mașinile pe gaz natural comprimat (a nu se confunda cu gazul petrolier lichefiat – GPL) au rămas la capitolul curiozități din istoria automobilului. Mai ales în România și mai ales odată cu prăbușirea prețului petrolului.

O directivă europeană, rațiuni de cost, rezervele României de gaz și o decizie a celui mai mare pro­ducător auto din România readuc aceste automobile în actualitate și, implicit, în atenția lui Becșe­nescu. Mai puțin poluante cu până la 30% decât mașinile pe carburant convențional, mașinile pe gaz comprimat vor deveni un must până în 2025, potrivit unei directive europene din 2014. Legislația prevede obligativitatea ca, în următorii opt ani, România să dispună de o rețea de stații de gaz, la fiecare 150 de kilometri.

După ce, în urmă cu un an și jumătate, investea 3,2 milioane de euro în prima stație de gaz natural și într-o mică flotă de 20 de minibusuri, antreprenorul vâlcean pregătește o rețea națională de astfel de stații. Pentru proiect a obținut anul trecut o finanțare europeană de 4,4 milioane de euro, care reprezintă 85% din investiția totală – restul banilor provenind din resurse proprii. Rețeaua urmează să fie definitivată în 2019 și va adăuga alte nouă stații (pe coridorul Timișoara-Constanța) proiectului-pilot de la Râmnicu Vâlcea.

UN PARADOX DILUAT. În primele zile ale lui mai, Dacia a obținut de la Autoritatea Națională de Re­gle­mentare în domeniul Energiei (ANRE) autorizația pentru producția de automobile pe gaz natural comprimat. Vestea pare să dilueze un pic marele paradox românesc pe care antreprenorul îl remarca în evenimentul ce anunța viitoarea rețea de gaz, de la sfârșit de aprilie. „Cum se face că o țară care are al treilea cel mai mare depozit de gaze naturale din Europa, cea mai mare producție de gaz din Europa Centrală și o rețea de transport bine dezvoltată să nu aibă o piață de gaz natural comprimat?!“, se întreba retoric Becșenescu.

Spre comparație, Bulgaria – o țară fără resurse de gaz – are o rețea de 112 stații de acest tip. Și, evi­­­­dent, este inutil să ne raportăm la Italia – o piață cu 1.046 de stații.

Poate nu întâmplător, fostul marinar (care și-a botezat grupul de companii cu nume de stea – Antares) este primul investitor român care face pionierat într-un asemenea teritoriu. Unul dintre businessurile sale, Antares Transport, cu o flotă de până în o sută de autovehicule, se numără printre principalii transportatori din Oltenia. „Gazul natural are mult sens mai ales pentru vehiculele mari“, explică Becșenescu, „pentru că acest carburant aduce economii de până la 50%“.

Și, nota bene, gazul comprimat nu e nici pe departe prima sa afacere cu carburanți: deține unul dintre cei mai mari distribuitori de GPL din Oltenia și are în administrare benzinării OMV și Petrom. Astrele par aliniate.

ISTORIA UNEI STELE

În ultimul deceniu, portofoliul grupului Antares, cu venituri de peste 11 milioane de euro, a trecut prin mai multe transformări.

IMOBILIARE. Odată cu criza, dezvoltările imobiliare și activitatea de construcții a grupului au fost întrerupte. Același lucru s-a întâmplat și în cazul unei fabrici de uși și profiluri metalice.

GPL. Antreprenorul a vândut în 2010 un depozit de gaz lichefiat (GPL) către grupul italian GTS Special Gas.

TURISM. Becșenescu a investit la mijlocul anilor 2000 într-un complex hotelier din Mamaia al cărui pachet majoritar l-a cedat, ulterior, fondului de investiții RC2.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.