Un absolvent de design din București face 2 milioane de euro pe an din cafea vândută cu 5 lei paharul

Florel Manu 12/06/2017 | 10:48 Special
Un absolvent de design din București face 2 milioane de euro pe an din cafea vândută cu 5 lei paharul

Ce poți să faci cu cinci lei? Să cumperi o cafea. Sau să dezvolți rapid cel mai mare lanț de cafenele din România. A demonstrat-o deja Radu Savopol, antreprenorul din spatele fenomenului de business 5 to go.

În prima zi de după vacanța de Rusalii, la parterul unei clădiri de patrimoniu din 1928 din Piața Rosetti, se deschidea un nou concept de bar: Dialogue. O încăpere cu aspect de living imens, cu mai multe mese, dar și câteva birouri, pe care fondatorul Radu Savopol (43 de ani) o vede frecventată de studenți, de freelanceri ori de oameni care vor să-și întâl­­neas­­că partenerii de afaceri într-un alt loc decât în propriul birou. Să bea o cafea, chiar un pahar de vin sau să ia o mică gustare, timp în care clientul poate lucra la laptop fără să-l deranjeze cineva.

Designul îmbină clasicul cu modernul și este creat chiar de proprietar, care și-a amenajat singur toate spațiile în care își desfășoară afacerile. „În­­cer­­căm să creăm prin design o at­­mos­­feră de sufragerie, unde să vii să lucrezi“, explică Radu Savopol, în­­ca­­drând Dialogue într-un business de nișă, așa cum este și o altă afacere a sa, 5 to go, și care a ajuns în doar doi ani cel mai mare lanț de cafenele din Ro­­mâ­­nia. Cu o investiție de 50.000 de euro, în cel mai recent business al său, antreprenorul mizează pe încasări lunare de circa 20.000 de euro.

Dialogue este noua „jucărie“ a lui Savopol, care a căutat să-și consolideze afacerile din domeniul HoReCa preluând concepte al căror succes a fost deja confirmat în alte țări. Designer de interior, pasionat de pictură, Radu Savopol are o experiență de 16 ani în domeniul HoReCa. În urmă cu doi ani a lan­sat 5 to go, un business de tip fixed price, dar aventura sa antreprenorială a început mult mai devreme, pe străzile din cartierul bucureștean Colentina.

Designerul de afaceri. „La 16 ani, împreună cu un prieten, făceam șnururi de ochelari și șireturi colorate pe care le vindeam duminica în târg“, po­vestește el. Însă mica negustorie a fost doar începutul. A absolvit apoi design interior și s-a apucat să amenajeze apar­­tamente, case și baruri prin București. Decide la începutul anilor 2000 să se mute pe Valea Prahovei, la Sinaia, unde deschide restaurantul Old Nick Pub și intră într-o nouă eta­­pă a vieții sale de om de afaceri.

„E o poveste de familie pe care am transpus-o în locația respectivă“, mărturisește Savopol, care s-a inspirat din viața bunicului său, un bătrân „lup de mare“, fost comandant de navă. Old Nick era porecla aces­tuia și i se trăgea de la whiskey-ul pe care îl savura de fiecare dată când se întorcea din cursă.

Old Nick Pub – un bar desfășurat pe circa 400 de metri pătrați care poate găzdui peste 500 de clienți – avea să fie o piatră de încercare și pentru designe­rul Radu Savopol. „În anii 2000, mulți se temeau să apeleze la designeri şi arhitecţi pentru a-şi decora restaurantele sau pub-urile şi mi-am spus atunci –de ce să nu fac eu un pub aşa cum vreau“, poves­tește antreprenorul, care a avut ca sursă de inspi­rație pub-urile din Londra. A pornit la drum cu o in­­­ves­­tiție de 30.000 de dolari, aceasta ajungând în timp la peste 200.000 de dolari.

În 2002, decidea să investească și în Capitală și deschidea o cafenea în Piața Romană, în parte­neriat cu importatorul local al produselor Lavazza. Și de această dată, după un concept propriu, care avea să-i aducă un premiu internațional de design. Afacerea a durat doar doi-trei ani, pentru că spa­țiul în care funcționa cafeneaua a fost vândut către BRD.

Ulterior, s-a concentrat tot pe Valea Prahovei. În 2008 deschidea la Sinaia Cafeneaua Parcului, într-un spațiu cu o vechime de o sută de ani, pe care l-a restaurat și decorat cu poze de epocă. În paralel, a încercat să se ocupe și de organizarea de diferite evenimente tot în Sinaia, însă destinul l-a purtat tot către afacerile din zona restaurantelor și barurilor.

În Capitală avea să revină în 2011, când deschide într-o clădire veche din Piața Lahovari al doilea restaurant Old Nick, pe care l-a închis anul acesta, pentru a se putea concentra pe afacerea 5 to go, lanțul de cafenele în care produsele se vând la prețul fix de cinci lei.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Cafeneaua din garaj. Ideea de a deschide o cafenea pe principiul fixed price i-a venit în 2014. A găsit un spațiu într-un garaj de lângă restaurantul Old Nick din Capitală și a deschis în ianuarie 2015 primul coffee shop 5 to go, alături de Lucian Bădilă (24 de ani), cofondator al afacerii. A investit 10.000 de euro, iar în prima zi a avut încasări de fix 375 de lei. Au urmat rapid alte două cafenele, una în Piața Unirii, lângă restaurantul Horoscop (primul 5 to go francizat), și o alta pe Pache Protopopescu, lângă Pro TV.

Antreprenorul spune că businessul a fost gândit inițial pentru două-trei locații, apoi s-a reorientat către 15–20 de unități. De fapt, rezultatele au depășit toate prognozele inițiale. La începutul acestei luni, rețeaua avea 45 de spații în toată țara, din care 30 în regim de franciză, iar restul, în operare directă. Din aceste spații, 37 sunt deschise doar în Capitală. Noua țintă a antre­­pre­­norului este ca, până la sfâr­și­tul lui 2019, rețeaua de cafenele 5 to go să ajungă la 100 de spații la nivelul întregii țări.

Odată cu dezvoltarea rețelei, Savopol recunoaște că poate obține condiții mai bune de la partenerii care îi livrează produsele. Un prim exemplu vine de la furnizorul cafelei, un antreprenor român care ambalează în Italia un tip de cafea destinat exclusiv rețelei 5 to go. „Avem cafeaua noastră“, explică Savopol.

Pentru o dezvoltare mai rapidă, Savopol mărtu­­ri­­seș­­te că preferă o extindere în franciză a rețelei. Nu se îmbogățește, dar nici nu pierde. Cafenelele rețelei sunt prezente deocamdată în București, Pitești, Ploiești, Iași, Cluj-Napoca, Craiova și Constanța.

Rețeta e simplă. „Oamenii care sunt în continuă mișcare iau o cafea și pleacă. Sunt în mare parte stu­­denți și angajați din zona de birouri“, explică Florin Turtoi, beneficiarul unei francize 5 to go din Constanța. Acesta spune că a deschis cafeneaua anul trecut, în septembrie, și intenționează să se ex­­tindă, dar caută o zonă mai aglomerată care să be­ne­ficieze de un flux ridicat de clienți atât vara, cât și în afara sezonului.

Turtoi admite că nu e neapărat o afacere care să-l ducă în topurile bogăției, dar recunoaște că îi oferă un venit sigur. În cazul lui, investiția inițială, care a inclus franciza și amenajarea spațiului, s-a ridicat la circa 15.000 de euro. Afacerea merge cu doi angajați și cu „multă prezență în rețelele social media“, adaugă Turtoi.

Strategie cu cinci lei. Pe același principiu funcțio­­nea­­ză întreaga rețea 5 to go. În urmă cu doi ani, la de­­butul afacerii, cafenelele lui Savopol aveau în „portofoliu“ 25 de produse a cinci lei fiecare. Acum au 40 de produse, cu același preț de cinci lei.

Preluarea unei francize 5 to go costă între 15.000 și 20.000 de euro, aici fiind incluse taxa anuală de 4.500 de euro și cheltuielile legate de amenajarea și utilarea spațiului. Beneficiarii francizei mai au de plătit o cotă de 5,5% pe an din cifra de afa­­­­ceri, din care 4% este redevența, iar 1,5% sunt cheltuieli de marketing. „O cafenea bine amplasată poa­­te aduce încasări lunare de 10.000 de euro“, explică Sa­­vopol. Spațiile din zone cu vad mai restrâns aduc și ele încasări de 5.000–6.000 de euro pe lună. Cât despre pro­­fit, acesta variază între 1.000 și 2.000 de euro pe lună, în funcție de chirie și restul cheltuie­­lilor.

Chiar dacă vrea să crească numărul de francizați, antreprenorul este destul de exigent cu alegerea partenerilor de afaceri. El povestește că, în ultimele două luni, pe fondul inițierii programului privind înființarea de întreprinderi mici și mijlocii, prin care cei care pornesc o afacere de la zero primesc ajutoare din fonduri europene de circa 40.000 de euro, peste o sută de persoane l-au căutat în vederea obținerii unei francize 5 to go.

„Suntem foarte selectivi. Mulți cred că, dacă pri­­mesc fondurile europene, nu trebuie să se zbată să crească afacerea“, atenționează el, explicând că mulți dintre cei intervievați nu au avut o strategie de dezvoltare a afacerii în urma finanțării. În opinia sa, cei care vin cu banii de acasă sau îi împrumută de la bănci „altfel se implică și tratează un contract sem­­nat pe o perioadă de cinci ani“. Iar Savopol are și de ce să fie precaut.

Afacerea 5 to go a fost pe val încă de la început. În 2015 și 2016 a ajuns la vânzări anuale de circa un milion de euro, iar pentru anul în curs mizează pe o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro. Chiar și așa, aver­tizează că formatul 5 to go nu este pro­fitabil în orice condiții. Concret, în luna ianuarie a acestui an, vacanța prelungită din cauza ninsorilor abundente, dar și numărul mare de zile libere acordate oficial au avut un impact negativ asupra vân­zărilor. Cele mai bune vânzări ale anului s-au înre­gistrat în luna mai, cu încasări totale de 280.000 de euro, de altfel cele mai mari din istoria de până acum a lanțului.

Marii investitori din piața restaurantelor și ca­­fe­­ne­­lelor recunosc și ei că afacerile de gen „to go“ sunt pe val și sunt perfecte pentru zonele urbane aglo­­merate. Însă nu simt nicio amenințare de la acest format. „Este complementar businessului cla­­sic. Nu se adresează celor care vor să pe­treacă mai mult timp în cafenea“, spune Marian Alecu, acționar minoritar în lanțul City Grill, care are în portofoliu și brandul City Cafe.

Alecu spune că afacerile „to go“ au deja tradiție pes­­te ocean. În urma unei vizite recente la New York a constatat că în zonele de business „nu vezi oameni fă­­ră cafea în mână“. Omul de afaceri crede că pe acest segment de piață con­curența va crește, exemplu fiind tonetele, chioșcu­rile de mici dimensiuni ori rulotele amplasate în zonele centrale ale marilor orașe care au o gamă de doar câteva produse destinate clientului grăbit.

Back in business. Aroma cafelei lui Savopol a atras până în momentul de față mai multe tipuri de francizați. O primă categorie este reprezentată de cei care au mai activat în domeniul comerțului, nu neapărat în HoReCa, au dat greș ori au închis magazine în timp de criză, iar acum au revenit în afaceri. Un grup mai restrâns de investitori sunt tineri de 19–20 de ani care au părinți care vor să le asigure o afacere. Pe lângă școală, „vor să îi vadă și cu propria afacere“, explică Savopol. Lor li se adaugă și tineri care vin din zona corporate și doresc un business pe cont propriu.

Un alt gen de parteneri ai 5 to go sunt antrepre­­nori care investesc în mai multe francize simultan. Și nu doar în domeniul cafenelelor, ci și în imobiliare, banking ori telefonie, pentru că, spune Savopol, chiar există o categorie de întreprinzători care se simt în siguranță investind în francize.

Istoria arată totuși că acest tip de afaceri are și riscuri. În 2010, rețeaua Mic.ro a omului de afaceri Di­­nu Patriciu avea mari ecouri în piață, iar sute de oa­­meni au crezut că investind 7.000 de euro într-o fran­­ciză au scăpat de grija zilei de mâine. Au riscat și după doar doi ani au pierdut. Mic.ro a intrat în insolvență și apoi în faliment. A fost o lecție pri­­mi­­tă de mulți mici investitori.

Anul trecut, odată cu creșterea consumului, mulți antreprenori au încercat să-și deschidă o cafenea, dar profiturile așteptate au rămas doar pe hârtie. „Mulți au închis ori caută cumpărători“, spune Savopol, care intenționează să extindă și cafenelele Dialogue, inclusiv în franciză. Antreprenorul are deja semnale pozitive în acest sens de la partenerii de la 5 to go, iar pentru ca extinderea să fie mai ușoară are de gând să creeze un departament special în companie care să găsească atât spații pentru noile formate, cât și pentru rețeaua 5 to go.

Și, cum un spațiu bun este diponibil destul de greu, Savopol s-a mai orientat către un format de afacere: 5 to go – Coffee Spot – o cafenea deschisă în parteneriat cu benzinăriile, în spațiile deținute de acestea. Prima a fost inaugurată la sfârșitul lunii trecute pe DN 1, la Sinaia, într-o benzinărie Rompetrol, iar omul de afaceri intenționează ca în viitorul apropiat să deschidă, pe DN 1, în apropiere de Snagov, un 5 to go Drive de unde șoferii să poată cumpăra cu cinci lei produse din gama celor vândute în cafe­nelele din rețeaua prezentă în orașe.

„E un concept american, pentru că la ei totul e pe repede înainte“, glumește antreprenorul. Și, cum consumul se menține la cote ridicate, Savopol are posibilitatea de a deschide noi locații în care să umple cu cafea ceștile românilor. În fond, ce poți să faci cu cinci lei?

Lucian Bădilă

 

Partenerul din umbră

Radu Savopol a dezvoltat afacerea 5 to go alături de Lucian Bădilă, pe care l-a crescut pe lângă businessurile sale.

UCENICIA. Lucian Bădilă (24 de ani) a lucrat cu Radu Savopol de la vârsta de 16 ani. A fost inițial picol la Old Nick Pub din Sinaia, unde a trecut prin toate posturile, de la ospătar și barman la șef de bar.

ÎNCREDEREA. Tânărul aspirant a lucrat alături de Savopol din 2007. Când a fost deschis Old Nick Pub din Piața Lahovari din Capitală, Radu Savopol i-a încredințat lui Bădilă postul de șef de bar, iar mai târziu l-a lăsat să conducă restaurantul.

STUDIILE. Odată venit în București, Lucian Bădilă a absolvit Afaceri Internaționale la Facultatea Româno-Americană.

Modelul Cofix

 Cu doi ani înainte ca Savopol să deschidă 5 to go, Avner Katz inaugura în Israel rețeaua de cafenele, baruri și supermarketuri Cofix, care oferă produse la un preț fix de cinci shekeli (1,41 dolari, n.r.).

LOCAȚIE. Magazinele sunt deschise preponderent în zonele centrale și populare ale orașelor, dar și lângă instituții de învățământ, strategie utilizată și de lanțul românesc 5 to go.

OFERTĂ. În cazul lanțului israelian, magazinele Cofix oferă cafea și produse răcoritoare, Cofix Bar vinde și produse alcoolice, iar Super Cofix este un supermarket cu un număr redus de articole care se pot încadra într-un preț fix.

EFECTE. Intrarea Cofix în afaceri a creat o adevărată isterie pe piața cafenelelor, mulți concurenți văzându-se nevoiți să scadă prețul produselor. În scurt timp, Cofix a fost listat la bursa din Tel Aviv, compania fiind evaluată la 23 de milioane de dolari.

STRATEGIE. La fel ca 5 to go, Cofix din Israel funcționează atât în operare directă, cât și în franciză. Prima franciză a companiei israeliene a fost acordată începând din martie 2015, la Tel Aviv.

INSPIRAȚIE. „Acest gen de magazine există de mai mult timp în toată lumea“, punctează Savopol, explicând că modelul 5 to go nu a fost importat din Israel, ci adaptat.

 


FOTO: Radu Savopol. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.