Un absolvent de design din București face 2 milioane de euro pe an din cafea vândută cu 5 lei paharul

Florel Manu 12/06/2017 | 10:48 Special
Un absolvent de design din București face 2 milioane de euro pe an din cafea vândută cu 5 lei paharul

Ce poți să faci cu cinci lei? Să cumperi o cafea. Sau să dezvolți rapid cel mai mare lanț de cafenele din România. A demonstrat-o deja Radu Savopol, antreprenorul din spatele fenomenului de business 5 to go.

În prima zi de după vacanța de Rusalii, la parterul unei clădiri de patrimoniu din 1928 din Piața Rosetti, se deschidea un nou concept de bar: Dialogue. O încăpere cu aspect de living imens, cu mai multe mese, dar și câteva birouri, pe care fondatorul Radu Savopol (43 de ani) o vede frecventată de studenți, de freelanceri ori de oameni care vor să-și întâl­­neas­­că partenerii de afaceri într-un alt loc decât în propriul birou. Să bea o cafea, chiar un pahar de vin sau să ia o mică gustare, timp în care clientul poate lucra la laptop fără să-l deranjeze cineva.

Designul îmbină clasicul cu modernul și este creat chiar de proprietar, care și-a amenajat singur toate spațiile în care își desfășoară afacerile. „În­­cer­­căm să creăm prin design o at­­mos­­feră de sufragerie, unde să vii să lucrezi“, explică Radu Savopol, în­­ca­­drând Dialogue într-un business de nișă, așa cum este și o altă afacere a sa, 5 to go, și care a ajuns în doar doi ani cel mai mare lanț de cafenele din Ro­­mâ­­nia. Cu o investiție de 50.000 de euro, în cel mai recent business al său, antreprenorul mizează pe încasări lunare de circa 20.000 de euro.

Dialogue este noua „jucărie“ a lui Savopol, care a căutat să-și consolideze afacerile din domeniul HoReCa preluând concepte al căror succes a fost deja confirmat în alte țări. Designer de interior, pasionat de pictură, Radu Savopol are o experiență de 16 ani în domeniul HoReCa. În urmă cu doi ani a lan­sat 5 to go, un business de tip fixed price, dar aventura sa antreprenorială a început mult mai devreme, pe străzile din cartierul bucureștean Colentina.

Designerul de afaceri. „La 16 ani, împreună cu un prieten, făceam șnururi de ochelari și șireturi colorate pe care le vindeam duminica în târg“, po­vestește el. Însă mica negustorie a fost doar începutul. A absolvit apoi design interior și s-a apucat să amenajeze apar­­tamente, case și baruri prin București. Decide la începutul anilor 2000 să se mute pe Valea Prahovei, la Sinaia, unde deschide restaurantul Old Nick Pub și intră într-o nouă eta­­pă a vieții sale de om de afaceri.

„E o poveste de familie pe care am transpus-o în locația respectivă“, mărturisește Savopol, care s-a inspirat din viața bunicului său, un bătrân „lup de mare“, fost comandant de navă. Old Nick era porecla aces­tuia și i se trăgea de la whiskey-ul pe care îl savura de fiecare dată când se întorcea din cursă.

Old Nick Pub – un bar desfășurat pe circa 400 de metri pătrați care poate găzdui peste 500 de clienți – avea să fie o piatră de încercare și pentru designe­rul Radu Savopol. „În anii 2000, mulți se temeau să apeleze la designeri şi arhitecţi pentru a-şi decora restaurantele sau pub-urile şi mi-am spus atunci –de ce să nu fac eu un pub aşa cum vreau“, poves­tește antreprenorul, care a avut ca sursă de inspi­rație pub-urile din Londra. A pornit la drum cu o in­­­ves­­tiție de 30.000 de dolari, aceasta ajungând în timp la peste 200.000 de dolari.

În 2002, decidea să investească și în Capitală și deschidea o cafenea în Piața Romană, în parte­neriat cu importatorul local al produselor Lavazza. Și de această dată, după un concept propriu, care avea să-i aducă un premiu internațional de design. Afacerea a durat doar doi-trei ani, pentru că spa­țiul în care funcționa cafeneaua a fost vândut către BRD.

Ulterior, s-a concentrat tot pe Valea Prahovei. În 2008 deschidea la Sinaia Cafeneaua Parcului, într-un spațiu cu o vechime de o sută de ani, pe care l-a restaurat și decorat cu poze de epocă. În paralel, a încercat să se ocupe și de organizarea de diferite evenimente tot în Sinaia, însă destinul l-a purtat tot către afacerile din zona restaurantelor și barurilor.

În Capitală avea să revină în 2011, când deschide într-o clădire veche din Piața Lahovari al doilea restaurant Old Nick, pe care l-a închis anul acesta, pentru a se putea concentra pe afacerea 5 to go, lanțul de cafenele în care produsele se vând la prețul fix de cinci lei.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Cafeneaua din garaj. Ideea de a deschide o cafenea pe principiul fixed price i-a venit în 2014. A găsit un spațiu într-un garaj de lângă restaurantul Old Nick din Capitală și a deschis în ianuarie 2015 primul coffee shop 5 to go, alături de Lucian Bădilă (24 de ani), cofondator al afacerii. A investit 10.000 de euro, iar în prima zi a avut încasări de fix 375 de lei. Au urmat rapid alte două cafenele, una în Piața Unirii, lângă restaurantul Horoscop (primul 5 to go francizat), și o alta pe Pache Protopopescu, lângă Pro TV.

Antreprenorul spune că businessul a fost gândit inițial pentru două-trei locații, apoi s-a reorientat către 15–20 de unități. De fapt, rezultatele au depășit toate prognozele inițiale. La începutul acestei luni, rețeaua avea 45 de spații în toată țara, din care 30 în regim de franciză, iar restul, în operare directă. Din aceste spații, 37 sunt deschise doar în Capitală. Noua țintă a antre­­pre­­norului este ca, până la sfâr­și­tul lui 2019, rețeaua de cafenele 5 to go să ajungă la 100 de spații la nivelul întregii țări.

Odată cu dezvoltarea rețelei, Savopol recunoaște că poate obține condiții mai bune de la partenerii care îi livrează produsele. Un prim exemplu vine de la furnizorul cafelei, un antreprenor român care ambalează în Italia un tip de cafea destinat exclusiv rețelei 5 to go. „Avem cafeaua noastră“, explică Savopol.

Pentru o dezvoltare mai rapidă, Savopol mărtu­­ri­­seș­­te că preferă o extindere în franciză a rețelei. Nu se îmbogățește, dar nici nu pierde. Cafenelele rețelei sunt prezente deocamdată în București, Pitești, Ploiești, Iași, Cluj-Napoca, Craiova și Constanța.

Rețeta e simplă. „Oamenii care sunt în continuă mișcare iau o cafea și pleacă. Sunt în mare parte stu­­denți și angajați din zona de birouri“, explică Florin Turtoi, beneficiarul unei francize 5 to go din Constanța. Acesta spune că a deschis cafeneaua anul trecut, în septembrie, și intenționează să se ex­­tindă, dar caută o zonă mai aglomerată care să be­ne­ficieze de un flux ridicat de clienți atât vara, cât și în afara sezonului.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close