Uitați de IT! Urmăriți chifteaua de laborator

Pe piața mondială este multă efervescență în jurul unui nou business. Sau, în fine, relativ nou, pentru că de câțiva ani cercetările sunt tot mai diverse și tot mai aprofundate. Este evident că, dacă vorbim despre un nou business, piețele și investitorii nu lip­sesc din ecuație. În acest deceniu, startupurile inovative legate de industria alimentară vor fi la fel de di­namice precum cele de aplicații software.

De altfel, chiar Bill Gates, alături de alte fonduri de investiții, susține financiar noua industrie. Recent, compania Beyond Meat a atras atenția specialiștilor în piețe de capital. Acțiunile firmei au urcat, anul acesta, pe piața Nasdaq, de la un preț de 25 de do­lari la 109 dolari. Desigur, este vorba despre o creș­tere spectacu­loasă. Dar, ca de obicei, în cazul companiilor așa-numite inovative, fluctuațiile sunt mari, prețul acțiu­nilor trecând foarte des prin ceea ce cunos­cătorii numesc „dinți de ferăstrău“, adică urcări spectacu­loase și scăderi drastice.

Analiștii pieței de capital explică volatilitatea pre­țului acțiunilor prin faptul că vorbim despre un nou sector economic, un domeniu care își caută „prețul corect“ și performan­țele care să confirme așteptă­rile investitorilor.

Parteneriatele cu marile rețele. Piața este foarte sensibilă la fiecare știre despre companiile din domeniu. De exemplu, la începutul acestui an, concernul McDonald’s a anunțat un parteneriat cu un startup din domeniul alimentar, fapt care a dus la creșterea rapidă a valorii de piață a micii companii inovative.

La sfârșitul anului trecut, Beyond Meat a avut o cifră de afaceri de 265 de milioane de dolari și o ca­pi­talizare bursieră de șapte miliarde de dolari. Dife­rența este substanțială, dar arată că noul eldorado căutat de investitorii pe piața de capital este domeniul industriei alimentare inovative.

De fapt, Beyond Meat este numită compania-star a industriei cărnii fără carne. Liderul incontestabil de piață al acestui domeniu este firma Tyson Foods, o firmă care a avut în anul 2019 o cifră de vânzări de 43 de miliarde de dolari și o capitalizare de numai 33 de miliarde de dolari. Ceea ce ne arată, încă o dată, că investitorii sunt atrași de noile companii, mai mici, dar cu potențial de creștere.

De fapt, ce produce compania? Direct spus, carne pe bază de plante. Evident, nu este singura firmă care fabrică aceste produse. Mai sunt destule companii, cu nume mai mult sau mai puțin cunoscute, care fac același produs, iar concurența este deja intensă. Produsele acestor companii se adresează direct consumatorilor, dar adevăratele surse de creștere sunt parteneriatele cu rețele mari precum McDonald’s sau Burger King.

Capacitatea de a face profit. Există deja studii care arată că piața produselor vegetale care substituie carnea va ajunge, peste 10 ani, la o valoare de 85 de miliarde de dolari. Dar, ca de obicei, pentru o piață nouă și inovativă, există semne de întrebare cu privire la capacitatea companiilor de a face profit. Actorii din piață sunt tot mai mulți, oferta este tot mai mare, iar prețurile vor scădea.

Consumatorii sunt în căutarea unui preț mai mic și nu sunt, deocamdată, fideli unei mărci. De aceea, companiile vor trebui să își adapteze ratele de profit. Dar acestea sunt zonele aflate în lumina reflectoarelor la bursă. Există și o altă ramură a industriei care lucrează la produse revoluționare, adevărate erezii pentru consumatorii conservatori.

De exemplu, un startup finanțat, printre alții, de Bill Gates și Richard Branson produce carne de la­borator. Recent, compania a primit o finanțare de 161 de milioane de dolari pentru activitatea de cercetare și dezvoltare.

De fapt, reprezentanții companiei susțin că firma produce carne „adevărată“ în laborator, fără să crească și fără să sacrifice animale. Interesant este că firma care a primit finanțarea nici măcar nu a început producția pentru piață. Este totuși normal, dacă ne gândim că vorbim despre un produs special, și anume „carne de cultură“, care va fi greu de „digerat“ de către unii consumatori și de către deci­denții politici.

De aceea, compania nu a lansat, încă, un produs, dar lucrează pentru a-și asigura o intrare pe piață la momentul oportun. În același timp, intrarea pe piață a unor astfel de produse pune problema înființării unei autorități speciale de reglementare și control. Compania susține că a produs prima chiftea din carne pe bază de celule, o premieră mondială.

Cert este că economia globală și-a mai găsit un domeniu inovativ, cel al industriei alimentare sau cum se va numi ea peste câțiva ani. Efervescența este evidentă, atât din partea marilor investitori, cât și din zona de cercetare.

Păstrând proporțiile, industria hranei pare a fi „noul sector IT“. Ce va urma? Succesul, controver­sele, modelul bulei „dotcom“? Probabil, câte ceva din toate, dar mai ales consumatori care se vor obiș­nui să mănânce altceva decât în secolul trecut.

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.