Twitter vinde datele personale ale utilizatorilor către regimuri dictatoriale

Mimi Noel 29/11/2016 | 15:19 Global
Twitter vinde datele personale ale utilizatorilor către regimuri dictatoriale

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Să folosești sau nu Twitter? În urma a zeci de interviuri cu oameni din interiorul industriei și a răspunsurilor obținute la cele peste o sută de solicitări trimise unor instituții, jurnaliștii de la Bloomberg Businessweek au aflat un adevăr extrem de incomod pentru compania americană fondată acum zece ani: nu este nimic ilegal în modul în care Twitter vinde unor terți accesul la platforma sa, dar este imoral cum informații ajunse aici sunt folosite de terți.

Dacă reușești să treci de discursul sec de promo­vare și toată perorația din jurul brandului, ai putea ajunge să percepi Twitter așa cum îi place lui Jack Dorsey – o rețea de știri, o agora digitală care in­­ter­­conectează voci din întreaga lume. La un loc, mia de miliarde de mesaje postate pe Twitter de la fonda­rea sa ar putea reprezenta un corpus – permanent actualizat – al conversației umane.

Dorsey, cofondator și CEO al Twitter, invocă ade­sea în discuții romanul alegoric „Harun și Marea de povești“ al lui Salman Rushdie, o carte despre cum reușește un băiețel să îi oprească pe cei care vor să otrăvească oceanul de povești. În povestea lui Dorsey, Twitter este marea, iar el este Harun.

Promisiunea aceasta de a nu-i lăsa pe iubitorii de tăcere să pună capăt poveștilor nu pare mai respec­­tată nicăieri în lume decât în Arabia Saudită, unde rețeaua lui Dorsey este mijlocul prin care oamenii reușesc să spargă bariera cenzurii. „Oamenii nu au încredere în mass media oficiale. Singura modalitate prin care putem comunica anumite lucruri este prin rețele precum Twitter. Doar așa putem forma grupuri de oameni care gândesc la fel“, expli­­că Hala Aldosari, un om de știință saudit care, de când și-a făcut cont pe Twitter în 2010, postează constant des­­pre subiectele tabu din regat. Potrivit unui studiu din 2013, unu din trei saudiți este activ pe Twitter – cea mai ridicată rată din lume. Chiar și în SUA, raportul este de unu din cinci americani.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.