Creșterea și descreșterea Turciei în epoca Erdogan

Mimi Noel 13/06/2018 | 16:50 Global
Creșterea și descreșterea Turciei în epoca Erdogan

Lumea pare să priceapă, în sfârșit, ceea ce scepticii din Turcia au tot avertizat până acum: președintele țării, Recep Tayyip Erdogan, este tot mai represiv cu criticii, iar alegerile anticipate din 24 iunie îi vor consolida regimul autoritar, în timp ce economia turcă este pe tobogan.

Acest articol a apărut în numărul 42 (11-24 iunie) al revistei NewMoney

UPDATE: Economia Turciei a crescut cu 7,4% în primul trimestru al acestui an, față de același trimestru al anului trecut. Potrivit datelor oferite de Institutul de Statistică de la Ankara, PIB-ul Turciei la 207,5 miliarde de dolari.

Pe parcursul ultimilor 16 ani, liderul turc Recep Tayyip Erdogan, un reformist în stil original al economiei turce și considerat de mulți cea mai mare speranță a lumii musulmane, a defilat cu o poveste sedu­că­toare cu care a convins. Pe mai toată lumea, mai puțin pe cei din garda veche a puterii – establishment-ul secular, miliardarii, generalii și elitele educate care s-au trezit încet-încet că-și pierd monopolul asupra puterii, banilor și influenței.

Victoria clară a lui Erdogan din 2002 cu promisiunea de a deschide economia și de a liberaliza instituțiile nu a fost deloc o veste bună pentru vechea putere. La mo­mentul respectiv, economia turcă era pe aparate. A avut nevoie de un pachet de salvare de aproape 20 de miliarde de dolari din partea comunității interna­țio­nale. Lira turcească s-a prăbușit și odată cu ea câteva bănci pe fondul unei inflații scăpate de sub control.

Citiți și: Care este a doua armă letală a Coreei de Nord, în afară de rachetele nucleare

Alegătorii turci au vrut schimbare și au primit-o. În cea mai mare parte a mandatului lui Erdogan, Turcia a avut parte de o Epocă de Aur. În Istanbul, unul dintre cele mai mari orașe ale țării și un nod in­ter­na­țional timp de secole, optimismul s-a ge­ne­ralizat. Restaurantele și cluburile s-au în­mulțit ca ciupercile peste noapte. Tinerii turci educați și calificați s-au întors masiv în țară pentru a porni afaceri. Turcia găz­duia deja summit-uri internaționale. Totul se schimbase atât de mult încât nu puteai blama un turist dacă ar fi spus că, sub Erdogan, orașul a ajuns să se ridice la înăl­țimea celebrului comentariu făcut de îm­pă­ratul francez, Napoleon Bonaparte. „Dacă lumea ar fi formată dintr-o singură țară, atunci Istanbul ar trebui să fie capitala ei“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close