Trupa de dans iubită de Madonna, Kirk Douglas, Liza Minnelli sau Gregory Peck ajunge și în România

Oana Borviz 18/09/2018 | 16:51 Timp Liber
Trupa de dans iubită de Madonna, Kirk Douglas, Liza Minnelli sau Gregory Peck ajunge și în România

Martha Graham a schimbat pentru totdeauna felul în care oamenii se pot raporta la dans, demonstrând cum această artă poate să dea forme ne­bă­nuite tumultului sufletesc. Acum, ur­mașii ei de la Martha Graham Dance Company continuă să arate lumii întregi forța artei sale, așa cum o vor face la București, pe 19 septembrie.

Acest articol a apărut în numărul 48 (10-23 septembrie) al revistei NewMoney

„Nimănui nu-i pasă dacă nu poți să dansezi bine. Ridică-te și dansează! Marii dansatori sunt mari, nu datorită tehnicii, ci datorită pasiunii lor“, le spunea învățăceilor săi, cu jumătate de secol în urmă, dansatoarea ame­ri­cană Martha Graham (1894 –1991), femeia despre care se spune că a avut o influență asupra dansului modern ase­mănătoare celei pe care au avut-o Picasso asupra artelor vizuale moderne și Stravinski asupra muzicii. Primul artist care a dansat vreodată la Casa Albă, Martha Graham, a revoluționat dansul modern prin felul ei de a vedea această artă ca mod de exprimare a unor dorințe intense, temeri și extazuri interioare, prin interconexiunile pe care le crea între arte, prin creativitatea ei deosebită.

Dansatorii companiei Martha Graham Dance Company, pe care chiar Martha Graham a fondat-o și care astăzi este cea mai veche companie de dans american, îi duc mai departe povestea prin creații construite pe cel mai drag principiu al ei: al dezvăluirii omului interior.

Asta vor face și pe 19 septembrie când, pe scena Teatrului Național din București (TNB), vor prezenta cinci momente coregrafice prin care-și omagiază idolul: „Lunca întunecată“ (Dark Meadow), „Extaz“ (Ekstasis), „Lamentație – Varia­țiuni“ (Lamentation – Variations), „Cursa în labirint“ (Errand into the maze) și „Ținutul împădurit“ (Woodland).

Povești în mișcare. „O reconstituire a misterelor care însoțesc eterna aven­tură a căutării“, după cum o numea chiar Martha Graham, „Lunca întune­cată“ este o coregrafie reînoită de dansatorii de la Martha Graham Dance Company în 2016, ce mixează mai multe momente de dans create de Graham pornind de la dragostea ei pentru ritua­lurile celor din sud-vestul Americii și Mexic (sound-ul acestui moment special, ce reprezintă o compoziție a mexicanului Carlos Chavez, surprinde foarte bine acel aspect al lumii latine).

„Lamentație“, creată de Janet Eilber, director artistic al companiei, alături de alți coregrafi, este un dans ce co­me­morează eve­ni­mentele tragice din 11 septembrie și care are în alcătuire și un film al Marthei Graham de la începutul anilor ’40, față de care reacționează spontan fiecare coregraf implicat în proiect.

„Extaz“ a fost realizat pe baza versiunii originale create de Martha și pe fotografii cu solo-ul ei; „Cursa în labirint“ este o repovestire a mitului lui Tezeu, cel ce stră­bate labirintul pentru a se confrunta cu Minotaurul; „Ținutul împădurit“, creație a coregrafului Pontus Lidberg, narează o frumoasă poveste cu „ținut împădurit, lumina lunii și creaturi hoinare“.

Toate sunt experimente ce traduc do­rința Marthei Graham de a transpune în dans probleme contemporane provocatoare (sociale, politice, psihologice și sexuale) și de a face cât mai vizibile impactul și rezonanța lor.

Ritmul vieții. Pentru că era convinsă că „un dans dezvăluie spiritul țării în care-și are rădăcinile“, multe dintre coregrafiile Marthei Graham surprind ritmul vieții americane sau viața oamenilor de frontieră, așa cum o face „Appalachian Spring“, din 1944, pe muzica creată special de Aaron Copland și cu o scenogra­fie realizată de artistul japonez Isamu Noguchi.

Pentru ea, dansul însemna emoție și experiență împărtășită, așa că i se părea absolut necesar  ca dansurile să conțină mișcări forțate, unghiulare, provenite din spasme de contracție musculară, și eliberări centrate. Doar așa putea traduce tumultul vieții interioare, complexitatea trăirilor umane.

Sincere și pătrunzătoare, creațiile ei explorează tensiuni sexuale, mituri de tot felul, rolul femeii în societate, tradițiile unor mi­norități, în timp ce tehnicile inovatoare, năs­cute din curajul ei constant de a experimenta, aveau să schimbe pentru totdeauna vocabularul dansului (pe lângă expresia corporală fără precedent, Martha a introdus peisaje în mișcare, elemente de recuzită cu rol de simboluri, cămașa lungă în locul rochiei de balerină, cuvintele rostite mixate cu elemente de dans).

Nu e de mirare că generații întregi de dansatori au fost influențați de arta ei (Merce Cunningham, Paul Taylor și Twyla Tharp) și că personalități precum Bette Davis, Kirk Douglas, Madonna, Liza Minnelli sau Gregory Peck au vrut să studieze cu ea. Orice dans de Martha Graham era menit să trezească reacții în public, așa că momentele coregrafice ale celor de la Martha Graham Dance Company o să vă facă să vedeți cu alți ochi arta dansului!

 


FOTO: Guliver / Getty Images