Trist, dar adevărat: Câți kilometri de autostradă s-au inaugurat în România în ultimii 10 ani

Andreea Neferu 14/08/2018 | 10:22 Companii
Trist, dar adevărat: Câți kilometri de autostradă s-au inaugurat în România în ultimii 10 ani

Aproximativ 50 de kilometri de autostrăzi pe an au fost deschiși circulației, în medie, în ultimul deceniu, astfel că rețeaua de drumuri de mare viteză numără în prezent doar puțin peste 790 de kilometri.

Acest articol a apărut în numărul 46 (6-26 august) al revistei NewMoney

Cu o in­frastructură rutieră de­­fi­­ci­­ta­­ră și care me­reu se află în mijlocul criticilor venite din par­­tea opiniei publice, dar și a investitorilor străini și a an­­tre­­pre­­no­­­­­­rilor, Ro­­mânia încă se „zbate“ pe ultimele locuri în ierar­hiile Uniunii Europene privind rețelele de drumuri.

Retrospectiv vorbind, anul 2017 a adus României doar 16 noi kilometri de autostrăzi, însă, cel puțin pe hârtie, în 2018 ar urma să fie inaugurați alți circa 100 de kilometri de drumuri de mare viteză, pe tronsoanele Sebeș–Turda (loturile 3 și 4), Ogra–Câmpia Turzii (lot 1), primii 6,5 kilometri ai auto­străzii București–Ploiești, Gilău–Nădășelu, Târgu-Mureș–Ogra (lot 2), Deva–Lugoj (loturile 3 și 4).

Până la începutul lunii august, au fost deschiși circulației doar 29 de kilometri, pe loturile 3 și 4 din tronsonul Sebeș–Turda.

Oricum, România are o densitate de auto­­străzi de doar 4 centimetri pe cap de locui­­tor, arată calculele New­­Mo­­ney. Acest indicator pla­­sea­­­ză România pe ultimul loc la nivelul Uniunii Eu­­ropene, fiind întrecută inclusiv de țări precum Bulgaria și Slovacia.

La o privire de ansamblu a infrastructurii rutiere locale, rețeaua națională de drumuri publice din România are aproape 86.100 de kilometri, însă numai o cincime din acestea sunt drumuri națio­­na­­le și, chiar mai grav, mai puțin de 1% sunt au­­tos­­trăzi, arată da­­tele pe 2017, publicate de Institutul Național de Sta­tistică.

Astfel, România avea la finalul anu­­lui trecut 17.654 kilometri de dru­­muri naționale, din ca­­re sub 800 de kilometri sunt au­­to­străzi, în timp ce partea cea mai mare a șo­sele­­lor, aproape 41%, adică 35.149 de kilometri, sunt drumuri ju­­dețene. Restul de 33.296 kilometri, sau aproape 39% din rețeaua ru­­ti­­e­­ră a României, es­­te re­­pre­­zentat de drumuri comu­na­­le.

Șo­se­lele României au provocat numeroase discuții în spațiul public de-a lungul timpului și multă cerneală a curs pe tema rețelei slab dezvoltate de autostrăzi. Mari companii precum Dacia și Ford au reclamat lipsa proiectelor de infra­struc­­tură. Din păcate, rețeaua locală de au­tos­­trăzi evoluează în ritm de melc, iar borna de 1.000 de kilometri de astfel de drumuri rămâne un deziderat încă destul de îndepărtat.

 

Pământ pe drumuri

Mai mulți kilometri de autostrăzi înseamnă mai mulți investitori, noi locuri de muncă, mobilitate pentru transporturi și, mai ales, reducerea numărului de accidente rutiere.

  • Mai puțin de 1% din drumurile existente în acest moment în România sunt șosele de mare viteză.
  • 86.100 de kilometri are rețeaua națională de drumuri publice din România.
  • 13 kilometri reprezintă lungimea drumurilor naționale de pământ din România. Practic, deși sunt considerate șosele de importanță națională, acestea nu sunt nici măcar asfaltate sau pietruite.

 


FOTO: Mediafax

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.