Trei ani de dominație Putin. Cum piratează locuitorii Crimeii brandurile străine: Starbucks e Starmaks

NewMoney 11/05/2017 | 10:58 Global
Trei ani de dominație Putin. Cum piratează locuitorii Crimeii brandurile străine: Starbucks e Starmaks

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

La trei ani după anexare, unii locui­tori ai peninsulei spun că supravie­țu­iesc cu greu sub guvernarea rusească, dar sunt și unii care laudă investițiile pe care rușii le-au făcut în această perioadă.

Mulți locuitori ai Crimeii duc o viață dublă, acceptând legile și biro­crația ru­șilor, în timp ce continuă să mear­gă în Ucraina neocupată pentru a-și vizita familia sau a obține vize pentru Europa sau Statele Unite.

Deși unii ucraineni continuă să meargă în vacanță în Crimeea, multă vreme o des­tinație preferată vara, numărul lor a scăzut. Turismul e principala sursă de venit a peninsulei, dar sezonul care se în­tindea înainte pe aproape șase luni se limi­tează acum la iulie și august. Turiștii din alte părți ale Ucrainei petreceau când­va mai multe weekenduri pe an, din mai și chiar până în octombrie. Dar acum majoritatea au plecat. Între timp, rușii sunt nevoiți să ia avionul sau feriboturi aglomerate, care vin în general doar o dată pe sezon.

Mulți locuitori ai Crimeii dispuși să comenteze spun că le lipsește libertatea de a fi o regiune a Ucrainei preponderent autonomă care se autoguvernează, cu ceea ce ei numesc reguli locale nescrise de a face afaceri. Însă alți oameni inter­vievați pe stradă au lăudat investițiile Rusiei în infrastructura locală – mai ales facilitățile cotidiene precum accesul la conexiunea wireless.

Guvernul rus modernizează și principalul aeroport din Crimeea, Simferopol, planul fiind de a introduce  zboruri către 54 de orașe rusești până la vară. Cu toate acestea, din cauza invaziei și a sancți­u­nilor care au decurs din ea, dacă vrei să călătorești din Crimeea în capitala Ucrai­nei, Kiev, trebuie să zbori mai întâi până la Moscova, apoi să iei un zbor către Minsk, în Belarus, și de acolo în sfârșit spre Kiev.

Multinaționalele nu mai fac afaceri în peninsulă, așa că McDonald’s Corp., Radisson Hotel și Mobile Telesystems PJSC (MTC) și-au închis birourile. Totuși, burgeri care arată ca Big Mac sunt serviți în lanțul de localuri fast-food AvtoFoods, alături de alte preparate care seamănă cu opțiunile dintr-un meniu McDonald’s. Un hotel Radisson se numește acum Riviera Sunrise, scris cu același corp de literă. Chiar dacă, oficial, companiile de carduri de credit au încetat să facă afaceri aici, locuitorii Crimeii pot folosi încă un card Visa sau MasterCard, cu condiția să fie emis de o bancă ru­sească.

Există și retaileri care seamănă vag cu magazinele Apple sau cafenelele Starbucks, inclusiv în privința brandingului. Proprietarii cafenelei Starmaks din Alușta sunt de părere că sancțiunile fac să fie puțin probabil ca Starbucks să îi urmă­rească penal pentru încălcarea copyrightului. Se vând și iPhone-uri, computere Apple și PC-uri – aduse din Rusia. O căutare rapidă online dezvăluie pagini întregi de instrucțiuni pentru a eluda sanc­țiunile și chiar a crea un cont iTunes. (Starbucks, McDonald’s și Apple nu au răspuns la e-mailurile în care erau rugate să comenteze.)

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Bilanț la trei ani de la anexare” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Chiar dacă lovitura de stat prin care Rusia a preluat controlul asupra Crimeii s-a produs fără vărsare de sânge, în prezent peninsula se bucură de pace, nu și de o viață ușoară.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Izolare. Lipsa traficului din Ucraina a afectat grav industriile pentru care aceasta era principala piață. Legătura cu Rusia se face prin feribot, ceea ce crește prețurile.
  • Pe plus. Guvernul rus afirmă că PIB-ul și salariul mediu au crescut spectaculos, iar turismul și piața imobiliară au cunoscut și ele o creștere, datorită prezenței rușilor.
  • Mimetisme. Chiar dacă marile corporații au plecat, poți mânca burgeri Big Mac sub alt nume, bea cafea la Starmaks și cumpăra iPhone-uri aduse din Rusia.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

(Materialul, în variantă integrală, poate fi citit în numărul 14 al revistei NewMoney)

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Misha Friedman; adaptare de Miruna Sile

FOTO: Guliver / Getty Images