Totul despre voucherele de vacanță. În ce condiții vor beneficia bugetarii de promisiunea Guvernului

Florel Manu 04/08/2017 | 13:18 Financiar
Totul despre voucherele de vacanță. În ce condiții vor beneficia bugetarii de promisiunea Guvernului

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

„Fiecare bugetar va primi un voucher de vacanță, cel târziu de la 1 iulie“, anun­­țau guvernanții în prima jumătate a anului. Termenul-limită a trecut de ceva vreme, iar angajații din admi­­nis­­tra­­ție nu știu nici măcar cum arată voucherele. Jucătorii din turism le aș­­teaptă și ei.

Uite voucherul, nu e voucherul. Cam așa s-a jucat Guvernul cu „subven­țio­­narea“ vacanțelor bugetarilor încă din iunie 2015, când actuala formulă a legii care prevede acordarea tichetelor de vacanță a fost promulgată de preșe­­dinte. Și să o spunem de la început, un act normativ în vigoare și aplicat în sis­­temul privat, cu efecte deja vizibile pe piața turismu­­lui. Anul trecut, anga­­jații în sistemul privat beneficiari ai acestor tichete au cumpărat vacanțe de 10 mili­oane de euro. În tot acest timp, înspre zona sectorului public au plecat doar promisiuni.

CREȘTERILE DE PE HÂRTIE. Povestea voucherelor de vacanță este însă ceva mai veche. Alin Burcea, proprietar al agen­­ției de turism Paralela 45 și preșe­­dinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), așteaptă de 16 ani ca lucrurile să se clarifice în privința acestora. Ideea unor facilități pentru anga­­ja­ți, dar și a unui sprijin substanțial pentru turismul românesc a încolțit încă din guvernarea Adrian Năstase. „Totul a început în 2001, pe când eram secretar de stat în Ministerul Turismului, în urma unei discuții cu un lider de sindicat“, își amintește Alin Burcea.

Ideea de bază era ca salariații să bene­ficieze prin contractul de muncă de zile de vacanțeă plătite de către angajator. Ulterior, s-a venit cu propunerea ca aceste tichete să fie valabile doar pentru des­­ti­­națiile din România, pentru a susține și promova astfel turismul intern.

După mai multe dezbateri, tichetele de vacanță au fost adoptate printr-o ordonanță de urgență în 2009. Numai că, pe fondul crizei, acordarea lor a fost sis­­tată în sistemul public, și apoi res­­tric­­ționată în fiecare an prin act normativ. Evident, nici instituțiile publice nu prevedeau în bugete bani pentru aceste ti­­chete. De ele beneficiau însă angajații din sistemul privat, existând companii care aveau prevăzute în contract prime de vacanță. Banii puteau fi utilizați atât pentru vacanțele în țară, cât și pentru cele în străinătate.

Însă aceste prime erau impozitate la fel ca salariul, cu 74%. Ulterior, prin Legea nr. 173/2015, aflată acum în vigoare, legiuitorul a acceptat propunerile par­­te­­nerilor sociali de a impozita voucherele de vacanță cu 16%, le fel ca în cazul ti­­che­­­­telor de masă. Legea prevede ca fie­care angajat să primească cel mult șase vouchere cu o valoare nominală egală cu cea a salariului minim.

Pentru că în sectorul public nu sunt bani, Guvernul promisese la începutul anului acordarea unui voucher pentru fiecare salariat. O adevărată mană pentru industria turismului, care – la o va­loa­re de 1.450 de lei pentru un voucher (cir­­ca 300 de euro) – „ar urma să aibă în­­casări de 360 de milioane de euro pe an“, după cum estimează Burcea. Și asta în­­tr-o industrie a turismului cu o piață anuală de peste un miliard de euro.

SE MODIFICĂ MODIFICAREA. În rea­­lita­­tea de dincolo de calculele pe hârtie, instituțiile publice nu au pre­­vă­­zu­­t bu­gete pentru această facilitate. O va­­rian­tă de ultimă oră propusă de Guvern este ca instituțiile publice să-și res­­trângă cheltuielile astfel încât să poată oferi și vou­­che­­re de vacanță. „Practic, ordonatorii prin­­cipali de credite ai in­­stituțiilor publice trebuie să reducă din cheltuieli să facă realocări bugetare așa încât să gă­­seas­­că bani pentru vouchere“, explică liderul Cartel Alfa, Bogdan Ho­­ssu, care mai spune că voucherele ar urma să fie dis­­tribuite de acum până la jumătatea anului viitor. Ca și în cazul unor măriri salariale, instituțiile de stat sunt în situa­­ția de a tăia din bani de la alte capitole bugetare cum ar fi chiar investițiile, pentru a trimite oamenii în vacanțe.

Dacă bugetarii încă mai speră la minuni în urma rectificării care va avea loc în august, Hossu crede că Guvernul nu va a­­lo­ca bani pentru vouchere. Prin urmare, fiecare instituție se descurcă cum poate. Iar mediul de afaceri din turism continuă să aștepte o rezolvare.

„Noi așteptăm încă o clarificare a actelor normative legate de vouchere“, spune Marian Alecu, acționar minoritar al City Grill și investitor în domeniul HoReCa. Antreprenorii din industria ospi­­ta­­lității sunt surprinși de decizia guver­­nan­­ților de a oferi din decembrie 2018 voucherele de vacanță sub formă de bani, și nu de tichete, ori carduri. „Sco­­pul acestor vouchere ar putea fi deturnat dacă sunt achitate în bani“, crede Alecu.

Practic, cei din industria turismului se tem că bugetarii ar putea cheltui banii în alte scopuri decât pe vacanțe în țară. „Cine are capacitatea de a controla ce fac cu banii 1,2 milioane de oameni?“ (nu­­mărul de angajați din sectorul pu­blic, n.r.), se întreabă, retoric, Alin Burcea. El spune că sistemul voucherelor este funcțional în sectorul privat și esti­mează încasări de 15 milioane de euro până la sfârșitul anului prin intermediul acestora. Și asta în condițiile în care în 2016 voucherele de vacanță au reprezentat zece milioane de euro din încasările totale ale operatorilor din turism.

Cele mai multe dintre acestea au fost orientate de beneficiari către turismul balnear, sector în care s-au făcut cele mai multe investiții în ultimii doi ani. În 2015, la promulgarea actualei legi a voucherelor de vacanță, operatorii din turism estimau un potențial de creștere a pieței turismului local de aproape 500 de milioane de euro, într-un termen de doi-trei ani de la aplicarea actului normativ. Numai că socoteala de acasă a jucătorilor din turism nu s-a potrivit cu rea­­­litatea din târgul bugetar. Și nu e doar cazul lor.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Promisiuni, promisiuni” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Execuțiile bugetare modeste au făcut Guvernul să amâne ori să întârzie mai multe măsuri promise în campania electorală.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • FISCALITATE. Reducerea TVA până la 18% este amânată cu un an, până în 2019.
  • IMOBILIARE. Eliminarea cotei TVA de 5% pentru achiziția unei locuințe nu a mai fost aplicată de la 1 martie 2017.
  • INVESTIȚII. Înființarea Fondului Suvern de Dezvoltare și Investiții – care ar urma să ajungă la 10 miliarde de euro până în 2020 – încă este viu discutată/disputată.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.