Totul despre digitalizarea proceselor de business și care sunt soluțiile pentru siguranța cursurilor online

Florel Manu 14/10/2020 | 10:27 Digital
Totul despre digitalizarea proceselor de business și care sunt soluțiile pentru siguranța cursurilor online

Când vine o criză majoră, te oprești sau mergi mai departe? Într-o formulă sau alta, e întrebarea pe care și-au pus-o mulți antreprenori în perioada stării de urgență. Digitalizarea proceselor de business le-ar putea oferi ceva mai mult decât un răspuns.

„La finalul lui martie eram cumva cu toate motoarele în plin și inerția ne-a garantat o jumătate de an foarte bună“, spune Cristian Herghelegiu, chief executive officer (CEO) al companiei Dendrio, care face parte din grupul Bittnet. Listat la Bursa de Valori București, Bittnet a fost înființat în 2007 de frații Mihai și Cristian Logofătu și reunește sub umbrela sa companiile de IT Bittnet Trai­ning, Dendrio, Elian Solutions și Equatorial Gaming. La nivelul întregului grup, mai spune Herghelegiu, au existat suficiente contracte în derulare cu bugete sta­bile, lucru care a atenuat șocul produs de instituirea stării de urgență.

Este convins însă că perioada grea pentru business încă nu a trecut, motiv pentru care companiile trebuie să-și ia mai multe măsuri de siguranță în ceea ce privește optimizarea costurilor și a proceselor de business. „Toată lumea pre­zice o criză, dar caută semnele. Dar care e semnul că a început?“, întreabă el, retoric.

Un lucru este însă clar pentru toți observatorii. Consumul este în scădere, după cum în scădere sunt și marile economii ale lumii. O speranță este aștep­tată de la schemele guvernamentale de ajutor, adaugă Herghelegiu, care ar putea să mai atenueze din impactul crizei.

Strategii în schimbare

Herghelegiu spune că Dendrio s-a descurcat bine în pe­rioada de lockdown pentru că echipa era obișnuită cu lucrul de la distanță, iar procedurile de business și comunicare erau deja funcționale. Ceea ce s-a schimbat în această perioadă e modul de abordare a clienților. „Dacă până acum aveam discuții pe proiecte mari de infrastructură IT, acum avem foarte multe discuții în zona de apli­cații de business, în zona de utili­zare de procese“, adaugă el, cu precizarea că majoritatea antreprenorilor au devenit mult mai receptivi atunci când vine vorba de automatizarea proceselor de business. Cel puțin în perioada care a urmat măsurilor impuse prin starea de urgență.

În plus, spune Herghelegiu, odată cu im­plementarea stării de urgență, profesori de la diverse școli au cerut sprijin pentru predarea online. După cum au existat și cereri din partea mai multor organizații pentru a le furniza soluții pentru organizarea de eve­nimente online. „Așa a apărut o nouă li­nie de business, pe care nu o aveam acum o jumătate de an“, explică el. Dendrio a în­ceput astfel să livreze soluții IT pentru or­ganizarea de videoconferințe, oferind pe lângă aplicația propriu-zisă și servicii de suport asigurate de specialiști.

În cazul evenimentelor mari, detaliază CEO-ul, este nevoie de o echipă care să se asigure că echipamentele prin care se transmite videoconferința funcționează pe toată durata acesteia. „Practic, așa am mai adăugat o nouă minilinie de business“, con­tinuă el, cu precizarea că doar această activitate nu ar asigura supraviețuirea firmei.

Ideea de a asigura suport pentru zona de videoconferințe a venit din interiorul companiei și l-a convins că „instinctele de agilitate“ ale acesteia funcționează și în situații deosebite. „Este o creștere de 800% pe platformele de videoconferințe și de lucru colaborativ“, constată Herghelegiu.

Instrumente software

O altă ten­dință a perioadei de după ridicarea restric­țiilor este cererea mai mare pentru digitali­zarea proceselor de business. Până nu cu mult timp în urmă, antreprenorii din zona de producție erau mai degrabă interesați să deschidă o nouă locație fizică decât să accepte soluții de control digitalizat al proceselor de lucru. Acum, însă, apar tot mai mulți parteneri care solicită soluții digitale pentru reducerea costurilor și a riscurilor.

„Există instrumente software care permit să reduci costurile de producție cu 20-30%“, detaliază Herghelegiu. Potrivit acestuia, mari companii deja își upgradează sis­temele de comunicare. Au fost și situații când mari businessuri au trecut brusc pe sistemul work from home „și au trimis 2.000 de oameni să lucreze de acasă cu calculatoarele“.

În aceste condiții, antreprenorii au constatat că sistemul lor IT nu permitea co­nexiunea din exterior a unui număr foarte mare de salariați. În consecință, Dendrio a început să implementeze servicii de securitate ca să permită accesarea din exterior a infrastructurii interne. Pe acest fond, mai spune Herghelegiu, a crescut și numărul de proiecte pe zona de cloud.

Iar toate aceste cereri de digitalizare se văd și în cifra de afaceri pe primele șase luni a diviziei de tehnologie a întregului grup Bittnet, reprezentată de brandurile Dendrio și Elian. Veniturile totale ale acestora au fost de circa 49 de milioane de lei (10,3 milioane de euro) în semestrul I din 2020, în creștere cu 42% față de perioada similară a anului precedent.

Și asta, în con­dițiile în care cifra de afa­ceri consolidată a întregului grup Bittnet în primul semestru din 2020 a fost de 55 de milioane de lei (11,5 milioane de euro), în creștere cu 39% față de prima jumătate a anului trecut.

Școala altfel

Cristian Herghelegiu mai spune că există soluții ca învățământul să se desfășoare atât în sistem hibrid, cât și online. Lasă să se înțeleagă că pentru acest început de an școlar nu s-a analizat cum trebuie latura online a procesului de învățământ. Fără a da exemple concrete, spune că există unități de învățământ private din România în care predarea online chiar funcționează.

„În România sunt școli private în care se face învățământul de la distanță și chiar sunt profesori care știu cum se face lucrul ăsta“, menționează Herghelegiu. Crede că în prima jumătate a anului viitor discuțiile despre învățământul online vor fi cu totul altele, după ce responsabilii din învă­ță­mânt vor învăța din ceea ce se întâmplă în această toamnă. El spune că timpul pentru a implementa predarea de la distanță a fost foarte scurt.

„Un sistem de predare de la distanță competitiv presupune mai multe camere, care urmăresc profesorul când predă“, spune șeful Dendrio. Precizează că există ecrane pe care profesorul poate scrie ca pe tablă, iar informația nu se pierde, ci poate rămâne în sistem. Acest sistem de predare la distanță presupune ca sala de curs să fie dotată cu mai multe microfoane, așa încât elevii care sunt acasă să poată auzi interacțiunea profesorului cu copiii din întreaga clasă.

Implementarea unui astfel de sistem presupune însă și un efort pe măsură, financiar, înainte de toate. Pe fondul crizei COVID-19 a crescut și cere­rea de soluții online din partea medicilor, care inițial au respins instrumentele digitale. Iar genul acesta de replieri rapide a avut loc și în alte industrii. În comerțul non-alimentar, de exemplu, Herghelegiu spune că a avut clienți în cazul cărora negocierile pentru implementarea de soluții online au durat și șase luni. În noul context însă, opera­ționalizarea unui magazin online s-a făcut în doar două săptămâni. Indi­ferent de domeniu, e limpede: cererea de so­luții digitale este în creștere. Cât despre companiile care implementează astfel de sisteme, ar putea traversa mai ușor o even­tuală pre­lungire a crizei.

Acest articol a apărut în numărul 100 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.