Totul despre decizia Guvernului de a reduce cu 50 de bani prețul carburanților la pompă

Mihai Nicuț 06/07/2022 | 10:13 Energie
Totul despre decizia Guvernului de a reduce cu 50 de bani prețul carburanților la pompă

Timp de trei luni, prețul carburanților din România, de opt-nouă lei pe litru acum, va fi redus cu 50 de bani pe litru, prin de­cizie a Guvernului.

În fața creșterii abrupte a prețurilor la car­bu­ranți și a protestelor care au apărut pe ici-pe colo prin benzinării, cu șoferi care blocau pompele, alimentând cu câte o ju­mă­tate de litru sau plătind cu monede, gu­vernanții români au simțit nevoia să facă și ei ceva.

Întâi, PSD a cerut foarte vocal o plafo­nare a prețurilor la carburanți, după mode­lul Ungariei. Nu a spus oficial cât ar dori să fie prețul plafonat, dar „pe surse“ s-a aflat că ar fi dorit să fie șapte lei litrul, deci cu aproximativ doi lei sub prețul real. PNL s-a opus, pe motiv că această plafonare ar fi indus penurie și, în plus, sumele care ar fi tre­buit să fie plătite de la buget ar fi fost prea mari. PSD a mers mai departe, susți­nând că s-ar găsi bani dintr-o impozitare „pe lanț“ a actorilor din piață, care ar câș­tiga suplimentar din actualul context. Apoi s-a căzut de acord să se compenseze o parte din preț. Întâi a fost vorba despre un leu pe litru, care ar fi urmat să fie scăzut din prețul real, apoi s-a ajuns la 50 de bani.

„Pentru ca cetățenii români și firmele să plătească mai puțin pentru carburant, am iden­tificat împreună cu specialiștii o soluție de compensare în sumă fixă de 50 de bani, care se aplică direct la pompă“, a declarat premierul Nicolae Ciucă, la Pala­tul Victoria.

Premierul a mai spus că „jumătate din această reducere va fi de­contată de stat, printr-un mecanism care va fi stabilit între distribuitori și ministe­rele de resort“. „Mecanismul prin care să asi­gurăm stabilitatea prețurilor la combustibil va fi aplicat pentru o perioadă de trei luni. Compensarea va fi evidențiată pe fie­care bon fiscal emis la stațiile de alimentare cu combustibil. Va­loarea pachetului de compensare pentru această perioadă va fi de două miliarde de lei, jumătate din acești bani urmând a fi asigurați de la bu­ge­tul de stat“, a mai spus Nicolae Ciucă.

Evident, PSD nu a fost mulțumit și a spus că soluția sa era mai bună. „Respec­tăm decizia premierului, dar credem în con­tinuare că alternativa PSD ar fi fost mai bună și ar fi condus la rezultate mult mai apropiate de așteptările românilor“, au anunțat social-democrații, imediat după decizia premierului.

Pare că nimeni nu e mulțumit însă. Cei care doreau o intervenție mai consistentă a statului au fost nemulțumiți de nivelul mic al compensației, alții s-au întrebat de ce din taxele plătite de cei care nu au ma­șini se subvenționează confortul celor care au.

Președintele Klaus Iohannis a comentat: „Nu poți să plafonezi sau să sub­ven­ționezi o parte semnificativă. Și 50 de bani sunt 50 de bani pe care nu-i mai dai“.

Contextul

În ziua în care premierul Ciucă a anunțat reducerea, la o benzinărie a liderului pieței (Petrom) din București, benzina costa 8,62 lei litrul, iar motorina, 9,18 lei litrul. Cu doar trei luni în urmă, la aceeași stație, prețurile erau de 7,73, res­pectiv 8,08 lei pe litru. Așadar, o scumpire de aproximativ un leu pe litru, în doar trei luni. Din prețul final, circa 60-61% este pre­țul de cotație internațională a carburantului, 36-38% sunt taxe, iar marja comerciantului este de 2-4%.

România importă aproximativ 69% din consumul său de petrol (în total, 10 mili­oane de tone pe an) și, în plus, din cele 10 milioane de tone de produse petroliere con­­sumate, circa două milioane (moto­rină) se im­portă.

Soluția ca statul să re­nunțe la o parte din încasări și să reducă din TVA sau din acciză (ultima, printre cele mai mici din Europa) nu a fost acceptată. Asta, deși, în primele cinci luni ale anului, statul a înca­sat din TVA suplimentar aproape nouă miliarde de lei ca urmare a prețurilor mai mari, adică cu 30% mai mult decât în pri­mele cinci luni din 2021.

Ce au făcut alții

Carburanții sunt la niveluri de maxime istorice peste tot, în Europa și în lume, pe fondul creșterii ce­rerii postpandemie, al ofertei limitate de pe­trol, al capacității de rafinare care nu poate face față creșterii cererii și al efecte­lor războiului din Ucraina. Mai multe state europene au luat măsuri pentru a proteja consumatorii.

În România se vorbește cel mai mult despre plafonarea prețurilor impusă în Unga­ria. Prețul a fost impus la 480 de forinți pe litru (undeva la 6 lei acum), dar, dacă ini­țial a fost pentru oricine, apoi a fost limitat la șoferii cu numere de înmatriculare ma­ghiare și, mai apoi, s-a pus limită la alimentare chiar și pentru ei: nu mai mult de 50 de litri pe zi, pentru că începe să se manifeste penuria.

Plafonări de preț au mai fost introduse de Croația și de Slovenia, la niveluri de 1,50-1,55 euro/litru, aproximativ 7,5 lei. Polonia a redus TVA la carburanți la 8%, de la 23%. Cehia a tăiat taxele de drum și a re­nunțat la obligația de a introduce com­po­nenta bio (care este scumpă) în carburantul de la pompă.

Olanda, Italia, Germania, Portugalia și Spania au redus accizele, cu niveluri care au ajuns la 30 de eurocenți pe litru. În pa­ralel, au fost introduse compensații „la pompă“, așa cum vrea Guvernul României. Franța acordă, de exemplu, o reducere de 15 cenți.

România, după reducere

În România, pe 20 iunie, prețul mediu al benzinei era de 8,54 lei pe litru, iar al motorinei – de 9,08 lei pe litru, potrivit ultimelor date ale Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pie­ței carburanților din Uniunea Euro­peană.

În euro, prețurile erau de 1,731 euro, res­pectiv 1,837 euro pe litru, semnificativ sub prețurile medii ponderate de la ni­velul Uniunii Europene, de 2,03 euro pe litru, atât pentru benzină, cât și pentru moto­rină.

Reducerea de 50 de bani pe litru, apli­cată în perioada iulie-septembrie, în­seamnă, în euro, circa 10 eurocenți. Așadar, luând ca reper 20 iunie, după reducere, prețul mediu din România va fi de 1,63 euro pentru benzină și de aproape 1,74 euro pentru motorină.

Cu aceste niveluri de preț, România va fi a treia cea mai ieftină țară din UE în ceea ce privește prețul benzinei, după Ungaria și Slovenia, unde prețurile sunt plafonate prin decizie a guvernului (nu am luat în calcul Malta, țară cu un consum mic). La motorină, la fel, va fi a treia cea mai ieftină piață din UE, după aceleași țări, și chiar ușor sub nivelul prețului mediu din Bulga­ria – 1,737 euro litrul la noi, 1,74 euro litrul la ei.

În Ungaria, prețul mediu este de 1,22 euro pentru benzină și 1,47 euro pentru mo­torină. În Slovenia, prețurile medii sunt de 1,56, respectiv 1,66 euro pe litru.

Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.