Totul despre Dan Șucu de la Imperiul Leilor. Cine este și ce afaceri are acesta

Andrei Dumitru 08/02/2021 | 11:52 Ştiri
Totul despre Dan Șucu de la Imperiul Leilor. Cine este și ce afaceri are acesta

În ultimii zece ani, Dan Șucu a trăit periculos pe toate fronturile, atât în business, cât și în plan personal. Dacă ar fi într-un film, asemenea eroului său Indiana Jones, ar putea spune că a avut în această perioadă câte puțin din toate: suspans, aventură, momente de cumpănă, dar și satisfacții.

În Pipera, una dintre cele mai aglomerate zone din București, cu o mulțime de cor­porații care au închiriat acolo spații extinse pentru birouri, se află și sediul în care Dan Șucu (58 de ani, foto) trasează liniile de business ale producătorului și retaile­rului de mobilă Mobexpert.

„Suntem aici de mulți ani. Are ceva special locul acesta“, spune antreprenorul despre clădirea din șo­seaua Fabrica de Glucoză, alături de care mai există un magazin sub același brand și un outlet.

Într-o piață tot mai concurențială, Dan Șucu a pus la punct un plan orientat că­tre extindere în retail, mergând pe trei direcții: investiții în ma­gazine mari, deschiderea de noi outleturi și o dinamică accelerată în online.

Dan Șucu a intrat în lumea antreprenoriatului imediat după Revoluție cu gândul de a face o mică afacere din care să ofere familiei lui un trai rezonabil. Afacerea pornită de la zero s-a dezvoltat de la an la an și a ajuns astăzi un adevărat imperiu al mobilei.

Citește și: Cum l-au schimbat ultimii ze­­ce ani pe Dan Șucu, proprietarul Mobexpert

Mobexpert, afaceri de peste 200 de milioane de euro

Grupul Mobexpert are astăzi 26 de hypermarketuri și magazine de mobilă, atât în țară, cât și în străinătate, 8 fabrici, 2.300 de angajați și o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de euro.

Mobexpert a intrat pe piață în 1993, cu un prim magazin deschis „într-un spațiu mic de 100 și ceva de metri pătrați, închiriat în complexul Unirea“, cu gândul de a vinde mobilă de birou.

„Așa am început, cu mobilă de birou. Aveam în jur de 30 de ani și am pornit afacerea în urmă cu o lună de TVA, pe 1 iunie. Până atunci, era taxa pe circulația mărfurilor. Și, la un moment dat, în 1996, am ajuns la o si­tuație în care firma a crescut atât de repede, încât eu nu mai aveam șanse să pot să controlez tot ce se în­tâmplă, indiferent de câte ore alocam. Și am decis să divid societatea în bucăți mai mici pentru fie­care tip de activitate, pe care să le pot alo­ca ulterior unui manager, unui coleg de-al meu, a cărui fișă a postului era practic să facă ce aș fi făcut eu în locul lui, dacă eram acolo“, povestește Șucu.

Atunci a fost și momentul când a văzut cât de multe greșeli poate face cineva, cât de multe străzi apar în fața fiecăruia dintre noi și cât de greu le este multora dintre oa­meni să-și dea seama care dintre ele este bulevard și care este uliță. Adică, să-și aleagă prioritatea și să meargă înain­te pe prioritatea respectivă, să nu stea tot timpul să-și pună întrebări: „Dar am mers bine? Dar dacă nu merg bine? Este uliță? Este bulevard?“.

Citește și: Mobila și decorațiunile interioare, din nou pe val. Grupul Mobexpert, afaceri de 200 de milioane de euro

Dan Șucu versus IKEA

Fără să o spună direct, con­­cu­­rența cu retailerii străini din domeniu este acerbă. Și totul a început în vara aceluiași 2007, atunci când IKEA a deschis primul magazin din România, chiar în coasta Mobexpert, în Băneasa. Inițial ca o franciză adusă de Puiu Po­­po­­viciu, și, mai apoi, din 2010, operată direct de compania-mamă, IKEA a mușcat serios din plăcinta din care până atunci se răsfăța cu prioritate Mobexpert.

Iar dacă am privi într-un top al producătorilor și retailerilor de mobilă din România după cifra de afaceri, grupul condus de Dan Șucu este flancat de IKEA și de principalul său furnizor local, producă­­to­­rul băi­­mă­­rean Aramis Invest.

Tot după 2007, companii precum kika sau JYSK și-au făcut și ele apariția pe piața locală, iar retailerii români de mobilă au fost nevoiți să se replieze pentru a face față atât problemelor generate de criză (în principal, scăderea consumului), cât și asaltului companiilor străine.

Dacă planurile de expansiune în străinătate sunt deocamdată un drum închis, Șucu se concentrează pe România. Mobexpert continuă să facă export, în general în țările din Europa, însă ponderea este de 15-20% din afaceri și nu plănuiește să o depă­­șeas­­că. Pe plan local, vrea să deschidă magazine în ora­­șele mari sau unde este slab reprezentat. Con­­stan­­ța, Timi­­șoa­­ra și Cluj-Napoca reapar pe radarul lui Șucu, ca­­re și-a mai propus în urmă cu ceva ani să des­chi­­dă hipermagazine acolo. „Măcar la Con­­stan­­ța spe­­răm să deschidem în acest an. Nu știu dacă reușim, dar sper.“

Dan Șucu, investitor la Imperiul Leilor

Din 10 februarie, Dan Șucu va face parte din juriul investitorilor de la „Imperiul Leilor”, emisiune difuzată de ProTV.

”Cred că este timpul ca din ce în ce mai mulți antrepreori din România să facă propagandă pentru ideea de antreprenoriat. Cu cât mai mulți tineri vor porni o afacere și vor fi independenți, cu atât mai bine ne va fi tuturor.

Mi-ar plăcea să descopăr o afacere care să se transforme într-un produs, într-un serviciu, pe care să-l poți marketa imediat. Idealul ar fi un produs în care să pot să investesc alături de noul meu partener și care să fie pe piață în cât mai scurt timp din clipa în care am decis sau chiar pe perioada în care acest show o să fie pe post

Am un milion de sfaturi pentru cei care vin în emisiune, dar după atâția ani de afaceri am și capacitatea de a sintetiza. Există o singură calitate pe care trebuie să o aibă un antreprenor: încrederea în sine. Ca să poți să reușești este foarte puțin probabil să o faci din prima încercare: vei cădea, te vei ridica de multe ori, dar într-un final vei reuși.”

De 3x Dan Șucu

În câteva cuvinte, despre principalele segmente de business pe care se axează antreprenorul Dan Șucu.

  • MOBEXPERT. Grupul cu cea mai mare expunere în piață, prezent pe mai multe segmente de business, a însemnat anul trecut afaceri de circa 200 de milioane de euro.
  • IMOBILIARE. Arcadia Apartments Domenii este un ansamblu de locuințe dezvoltat de Șucu și de omul de afa­ceri Valentin Vișoiu.
  • ROCA. Platforma, specializată în domeniul insolvențelor, a fost lansată în 2019 de CITR Group, împreună cu Dan Șucu și cu fondatorii rețelei Dedeman.

Autoportret Dan Șucu

Dan Șucu își schițează autoportretul pentru NewMoney, unul fără nicio legătură cu Mobexpert.

  • Calitatea pe care o admir la un om: Bunul-simț și ancorarea în realitate.
  • Principala trăsătură a caracterului meu: Tenacitatea.
  • Principalul defect: Incapacitatea de a mă concentra pe mai multe lucruri în același timp.
  • Hobby: Să stau cu copiii.
  • Cea mai mare pierdere: Anii pierduți, tinerețea. Sunt mult prea multe.
  • Eroul meu preferat: Indiana Jones.
  • Starea de spirit actuală: Optimistă.
  • Deviza mea: Nu lăsa pe mâine ce poți face astăzi.
  • Cea mai mare realizare personală: Mobexpert.
  • În ce situații mint: Sper eu că se întâmplă destul de rar.
  • Cel mai bun sfat pe care l-am primit: Concentrează-te pe client.

FOTO: Laszlo Raduly