Totul despre Cristina Bâtlan de la Imperiul leilor. Ce afaceri are singura femeie de la Imperiul leilor

Andrei Dumitru 08/02/2021 | 11:18 Ştiri
Totul despre Cristina Bâtlan de la Imperiul leilor. Ce afaceri are singura femeie de la Imperiul leilor

Pentru antreprenoarea Cristina Bâtlan (47 de ani), succesul a venit foarte devreme și s-a numit Muset­­te, brandul ajuns la afaceri anuale de peste 16 milioane de euro și o rețea de peste 36 de magazine în România și în afara țării. Încălțămintea, gențile și accesoriile premium pe care le-a creat au ajuns în piețe pe care puțini producători români au reușit să-și facă un nume, iar, deși producția crește de la an la an, Musette nu reușește să facă față cererii.

Cristina Bâtlan a intrat în lumea afacerilor la 19 ani, când și-a dat seama că nu va profesa ca avocat. A renunțat la cursurile Facultății de Drept si alături de Roberto Bâtlan a început să dezvolte o afacere cu materiale textile. Din 10 februarie, Cristina Bâtlan va face parte din juriul investitorilor de la „Imperiul Leilor”, emisiune difuzată de ProTV.

Cristina Bâtlan și Musette

Musette are în momentul de față două fabrici, la București și la Huși, și ambele lucrează la capacitate maximă.

Ce înseamnă asta? „La genți avem 4.000 de produse pe lună, iar la pantofi – o medie de 1.200 de perechi pe zi. La care se adaugă accesoriile – porto­fele, curele“, răspunde antreprenoarea.

În urmă cu mai mulți ani, antreprenoarea a încercat și varianta dezvoltării internaționale în regim de franciză, însă timpul a demonstrat că nu a fost o for­mulă potrivită pentru brandul Musette.

„Am avut și magazine în franciză la New York, Paris și în Israel, dar, între timp, am renunțat la ele. Nu mai avem francize. Am ajuns la concluzia că nu sunt o soluție via­bilă“, punctează ea, fără a intra în amănunte.

Dar asta nu înseamnă că nu a con­tinuat să fie prezentă pe piața externă. Din cele 36 de ma­gazine proprii deschise as­tăzi, patru vând pantofi și genți sub brandul Musette dincolo de gra­nițele țării – două în Bulga­ria, la Sofia, și câte unul în Ungaria și Austria.

Grosso modo, din totalul de aproximativ 17 milioane de euro estimat pentru cifra de afaceri din 2020 (un plus de două-trei procente față de 2019), exportul generează 20%. „Așa cum am mai spus, la noi cererea este mai mare decât producem. Și atunci, niciodată nu o să facem niște cifre bune la ex­port. Ar trebui să avem mai multă marfă, ca să aflăm care este poten­țialul nostru maxim la export“, de­taliază Cristina Bâtlan.

Pentru dezvoltarea ex­ternă, Cristina Bâtlan a optat pentru „cornere în ma­gazine multibrand“ care promovează segmentul premium – segment pe care se poziționează și brandul Musette –, o soluție despre care spune că este „viabilă și ușor de întreținut“.

„Suntem deja la a treia livrare la unul dintre magazine, în Norvegia, și funcționează foarte bine. Avem și un avantaj acum, pentru că oamenii nu călătoresc, proprietarii de ma­ga­zine nu că­lătoresc și, astfel, am venit noi către ei“, mai spune aceasta.

Citește și: Ce decizie surprinzătoare a luat Cristina Bâtlan, creatoarea pantofilor Musette

Cum s-a descurcat Musette în pandemie

Pas cu pas, 2020 s-a transformat într-un an bun pentru Musette, care s-a readaptat din mers contextului dictat de pan­demie pentru a menține volumul de vânzări cel puțin la nivelul de 16,62 milioane de euro de anul trecut, dar și pentru păs­tra­rea tuturor celor aproape 500 de angajați.

De altfel, cele mai mari pierderi pe care le-a suferit în cele trei luni de lockdown au fost pe partea de pro­ducție. „Am pierdut 50.000 de perechi de pantofi ca pro­ducție, o jumătate de sezon. Și nu putem recupera. Adică recuperăm o parte, dar nu tot, pentru că nu putem chema oamenii să muncească și ziua, și noaptea. Lucrul acesta ne-a dat un pic peste cap. Dar am reușit să supraviețuim cu marfa pe care o aveam deja. Și suntem bine per total, ca și companie. Acum, pot spune că nu vom intra pe pierdere“, explică ea.

Per ansamblu, pandemia nu a afectat foarte tare busi­nessul cu pantofi și genți Musette, iar asta și pentru că, alături de ceilalți doi acționari – soțul său, Roberto, și fratele acestuia, Alin –, Cristina Bâtlan a recurs rapid la o reconfigurare a planurilor pe 2020. În primul rând, s-au dus puternic pe segmentul online, care a avut o evoluție bună și în ultimii ani, când s-au înregistrat creșteri ale volumului de vânzări cu peste 100%. „Și online ne dezvoltăm, schimbăm site-ul, îl op­ti­mizăm. Ne dorim să performăm și mai bine în online. Acum, în decembrie, lansăm și aplicațiile pentru telefon. Investiția aici este de aproximativ 200.000 de euro, într-o primă fază“, spune antreprenoarea.

Cristina Bâtlan testează toate modelel noi

Cristina Bâtlan încă mai testează per­­sonal pantofii timp de 12 ore. „Până nu ies perfect, nu ajung în pro­­duc­­ție“, spune Bâtlan. Un pantof are de la 30 până la 80 de componente, pen­­tru care lucrează cu peste 30 de furnizori ita­­lieni, în timp ce partea de asamblare este o com­­bi­­na­­ție între linii automatizate și îndemânare ma­­nuală.

Nu sunt neglijate nici modelele bărbătești, dar pe acest segment le-a lăsat, parțial, mână liberă tehnicienilor italieni cu care lucrează. De altfel, unul dintre magazinele din București – Musette Men, din Promenada Mall – este dedicat exclusiv domnilor.

De-a lungul timpului a primit numeroase oferte pentru cumpărarea companiei, însă vânzarea nu este o opțiune. Cei trei fondatori au trecut prin momente dificile, care i-au învățat să fie mai precauți, iar „criza“ a rămas un cuvânt care pare că încă doare. Cri­­­­za a fost momentul în care ideea de a se di­­ver­­sifi­­ca și către alte zone decât producția de pantofi și genți a prins contur, însă nu își imaginau cât este de riscant.

Cu destinația home

Reașezarea de pandemie a afa­cerii Musette a venit la pachet cu un brand nou la categoria „produse pentru casă“ – Musette Home –, deja accesibil publicului larg. Investiția inițială a fost de 300.000 de euro, iar într-o primă fază a fost lansată o colecție de papuci de casă reali­zată din lână de oaie merinos și o colecție de pijamale tricotate din fir de lână și mătase naturală.

„Blana de oaie am recuperat-o, într-un fel, de la ciobani, de la manufacturieri, care ne-au zis că toți vor blană din Noua Zeelandă și nimeni nu mai vrea să cumpere blană românească din diverse motive: că nu are aceeași culoare, că pieile sunt prea mici etc. Și le-am zis că noi vrem să creăm un produs 100% românesc, din materii prime locale“, subliniază Cristina Bâtlan.

Pornind de la această idee, brandul va fi diversificat într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat și cu alte categorii de produse, din gamele lumânări parfumate, porțelanuri sau mic mobilier, urmând să atragă parteneri locali, care dezvoltă afaceri mici în România.

Privind lucrurile din acest unghi, este clar că „diver­sificarea“ va juca un rol-cheie de aici înainte în aface­rea Musette. De altfel, pentru fondatorii companiei, „criza economică din 2008-2009“ a fost momentul în care ideea de a se diversifica și către alte zone decât pro­ducția de pantofi și genți a început să prindă contur tot mai mult. Chiar în ultimii ani, au fost pe punctul să pună în aplicare un proiect care viza construcția unui ansamblu rezidențial pe zona segmentului de locuințe verzi, dispus pe un teren de 30.000 de metri pătrați într-o zonă bună din București. „Nu o să facem niște blo­curi, așa, doar ca să câștigăm niște bani. Dacă nu o să venim cu un plus de inovație, mai bine nu le facem. Vindem terenurile și îi lăsăm pe alții să le facă“, declara Cristina Bâtlan în 2017, tot într-un interviu cu NewMoney.

Citește și: În pantofii Cristinei Bâtlan: Cu ce vine nou „doamna Musette“ în plină criză sanitară?

(Auto)Portret Cristina Bâtlan

Cristina Bâtlan își schițează autoportretul pentru NewMoney, fără nicio legătură cu Musette

  • Calitatea pe care o admir la un om: Sinceritatea
  • Principala trăsătura a caracterului meu: Sinceritatea
  • Principalul defect: Sinceritatea
  • Eroul preferat: Colin Campbell (autorul bestsellerului „Studiul China“, n.r.)
  • Starea de spirit actuală: Zen
  • Cea mai mare realizare profesională: Musette și faptul că acum reușesc să fac și alte lucruri pe lângă Musette.
  • Cuvântul pe care îl folosesc în exces: „Superb“, dacă îmi place ceva. Dacă nu îmi place, nu spun nimic.
  • Singurul lucru pe care l-aș schimba la mine: Aș vrea să ascult mai mult.
  • Cea mai scumpă pereche de pantofi: O pereche de cizme Gianmarco Lorenzi pe care am dat 1.200 de mărci. Era prețul de importator. Erau foarte mulți bani pe vremea aia, dar am zis că mai bine îmi iau una decât zece.
  • Ce talent mi-ar fi plăcut să am: Alt talent?! (râde) Mi-am dorit tot timpul să cânt la pian.
  • Deviza: Mai puțin înseamnă mai mult

FOTO: Laszlo Raduly