Toți banii din buzunar: Piața de retail a ajuns la 40 de miliarde de euro

Andreea Neferu 12/12/2017 | 13:12 Ştiri
Toți banii din buzunar: Piața de retail a ajuns la 40 de miliarde de euro

Piața locală de retail a ajuns în prezent la o valoare de circa 40 de miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de Euler Hermes, companie cu activități în furnizarea soluțiilor de asigurare a creditului comercial, parte a grupului Allianz.  

Anul trecut, sectorul de retail a crescut cu 12%, potrivit Euler Hermes, care nu oferă însă o cifră privind evoluția de anul acesta. Creșterea sectorului românesc de retail a venit pe fondul majorării salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerea TVA de la 24% la 19% și creșterea gradului de ocupare a forței de muncă cu 0,16% în 2016 față de 2015.

Anul trecut, circa 230.000 de metri pătrați de spații comerciale noi au intrat în piață, în creștere cu 40% față de 2015, în timp ce 240 de noi magazine de comerț cu predominantă alimentară au fost deschise, printre cei mai activi jucători la acest capitol numărându-se Profi (134 de magazine noi), Mega Image (60), Lidl (11) și Kaufland (6).

În România, 85% din produsele vândute în lanțurile de comerț modern sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale.

România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale: de la 50 la 100 metri pătrați la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari în timp ce spațiile stradale rămân în continuare cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte rețelele mai degraba în orașele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut.  Pentru 2017, estimările arată că se vor deschide în total peste 43.000 de metri pătrați de spații comerciale în România.

Provocarea anului 2017 a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii, potrivit Euler Hermes. Statisticile arată că retailul prin lanțurile mari de magazine are o pondere de 62,4% în România (februarie 2017) față de 90% în țările dezvoltate. În acest context, retailul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele mai mici (cu mai puțin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerțul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai puțin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianți precum Lidl.

Pe partea de logistică, retailerii au început să caute spații noi pentru extindere. eMag caută un nou centru logistic, iar Carrefour și Kaufland vor extinde și ei centrele de logistică care deservesc magazinele din București. Profi a deschis în 2017 primul centru logistic din Cluj.

Totodată, comercianții se concentrează și pe dezvoltarea magazinelor online și oferirea de modalități de plată alternative. Il Passo a declarat că deja a realizat 11% din cifra de afaceri în mediul online, la polul opus Intersport înregistrând abia 1%, în timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucării a declarat că peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil și doar 10% sunt plătite prin comerțul electronic. Librăriile Cărturești vizează o creștere de 70% a vânzărilor online. În sectorul alimentar există însă loc pentru creștere: Carrefour, Metro și Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clienților prin platforma de livrare Bringo. Comercianții de talie internațională au accelerat această dezvoltare în 2017 cu Mega Image, Kaufland și Cora intrând pe piața online în 2017.

Euler Hermes România estimează că evoluția sectorului de retail va continua să fie una pozitivă în 2018, influențată de indicatori macroeconomici pozitivi cât și de recentele modificari fiscale. Cu toate acestea creșterea, deficitului de cont curent și reapariția presiunilor inflaționiste ar putea atenua potențialul de creștere al comerțului.


Sursă foto: Mediafax

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.