Tendințe pe piața logistică: Depozite mai mici, mai aproape de oraș sau chiar în oraș

Andreea Neferu 06/07/2018 | 17:18 Ştiri
Tendințe pe piața logistică: Depozite mai mici, mai aproape de oraș sau chiar în oraș

Infrastructura a fost în 2017 principalul obstacol în dezvoltarea sectorului industrial din România: mai puțin de 25 km de autostradă livrată, doar 10% din cei 250 km promiși. Această situație se va menține probabil și în 2018, dacă guvernul intenționează să-și continue politica de investiții scăzute, potrivit estimărilor agenției de brokeraj Dunwell, fondată anul acesta de Marian Orzu, Daniel Cautiș și Laurențiu Badea.

Chiar și în această situație, segmentul industrial-logistic din imobiliare își va păstra tendința de creștere, atât pe termen scurt, cât și mediu. Creșterea consumului anul trecut cu 8,4% și o valoare a tranzacțiilor din acest sector în 2017 estimată la 240 milioane de euro sunt premisele unui al doilea an record în dezvoltări de spații logistice și industriale, cu peste 500.000 de metri pătrați estimați a fi livrați până la finalul anului 2018.

Potrivit Dunwell, unul dintre elementele care au început să caracterizeze piața de logistică este faptul că mai mulți retaileri au început să-și dezvolte propriile spații logistice. De asemenea sunt mai mulți operatori din industria alimentară, retail sau comerț electronic care fie au deja proiecte în construcție, fie explorează această opțiune. „Cred ca vom vedea un început de orientare spre spații logistice dezvoltate în interiorul orașelor, depozite mai mici, mai aproape de oraș sau chiar în oraș. Este posibil să vedem și soluții de hosteluri construite de dezvoltatorii de parcuri industriale astfel încât forța de muncă să nu mai fie o problemă atât de mare. Hostelurile vor fi construite în parcurile mari din afara orașelor, acolo unde forța de muncă este adusă din împrejurimi. Estimăm că aceste hosteluri vor fi construite mai întâi în București, iar următorul oraș ar putea fi Timișoara, dat fiind că aici orice hostel situat în limitele exterioare are foarte mulți clienți din rândul angajaților în parcurile logistice”, a declarat Daniel Cautiș, managing partner al Dunwell.

Creșterea prognozată va veni și din parcuri din afara Bucureștiului, dezvoltatorii extinzându-se din ce în ce mai mult în orașe regionale puternice, aflate însă în alte zone decât cele tradiționale, din vestul țării: Sibiu, Brașov, Pitești.

„Dezvoltarea parcurilor industriale se bazează în mare măsură pe existența unuia sau mai multor chiriași puternici cu potențial mare de extindere, abilitatea proprietarilor de parcuri traducându-se și în satisfacerea cât mai rapidă a cerințelor ocupanților. În consecință, suprafețele dezvoltărilor speculative au crescut în mod constant în ultimii doi ani. Cererea va continua să fie alimentată de cheltuielile private, unii chiriași este posibil să-și mute operațiunile, iar piața va fi foarte activă. Rezultatele acestui studiu, precum și valoarea și volumul tranzacțiilor realizate până în acest moment, ne fac să privim cu optimism și încredere, pe termen scurt și mediu, dezvoltarea pieței de spații industriale și logistice din România”, a mai spus Daniel Cautiș.


Sursă foto: CTP

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.