Tehnologia COVID-19. Ce inovații HIGH-TECH s-au dezvoltat pe fondul pandemiei de coronavirus

Desfășurată exclusiv online din rațiuni de pandemie, ediția de anul acesta a evenimentului Consumer Electronics Show nu a rămas necontaminată de SARS-CoV-2. Dimpotrivă.
Televizoare mai mari, electronice mobile, mașini autonome, case inteligente, sănătate digitală, intimitate și – cum altfel? – roboți sunt doar câteva dintre temele familiare care au dominat recentele ediții ale Consumer Electronics Show (CES), Mecca anuală a producătorilor de înaltă tehnologie din întreaga lume.
Anul acesta însă, COVID-19 a fost subiectul fierbinte și inevitabil al unei ediții a CES care a semănat mai mult cu o videoconferință Zoom sau Microsoft Teams pe steroizi, cu peste 1.800 de companii înscrise și mai bine de 150.000 de „vizitatori“.
Producători din electronice, telecomunicații sau software au lansat produse noi pentru a ne ajuta să ne adaptăm la pandemie (și/sau să trecem mai ușor prin ea), în vreme ce alții au descoperit că gadgeturile la care lucraseră de-a lungul timpului pot avea aplicații și noi relevanțe în actualul context.
Tehnologia obligatorie
Este cu adevărat necesară tehnologia COVID-19 și poate reprezenta ea mai mult decât o strategie de promovare ce exploatează temerile unei majorități? Aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o mulți comentatori. La urma urmei, cel mai la-ndemână mod – acceptat în afara cercurilor de (ne)inițiați din social media – de a încetini răspândirea virusului este de a practica distanțarea socială și de a purta o mască pe față, care poate fi la fel de bine și o simplă bandană – adică strategii fundamental low-tech.
„Cred că tehnologiile cele mai multe pe care le-am văzut acolo (în prezentările online CES, n.r.) au o utilitate concretă, strâns legată de realitatea COVID; nu a fost vorba doar de marketing“, spune Jason Cottrell, chief executive officer (CEO) al dezvoltatorului de software și produse MyPlanet. Compania colaborează cu nume mari din high-tech pentru a dezvolta noi produse și studiază atitudinea consumatorilor față de tehnologia emergentă. Strategia multor branduri care au intrat pe segmentul deja așa-numitelor tehnologii COVID-19, adaugă Cottrell, au fost redefinirea, modificarea sau adăugarea de funcții noi produselor existente.
„Consumatorii au schimbat complet modul în care foloseau produsele noastre, pe măsură ce nevoile lor s-au schimbat. Toată lumea știe că mulți dintre ei au început să lucreze sau să facă școală de acasă. Răspunsul nostru la aceste schimbări a fost să regândim complet rolul televiziunii în casă“, spune Grace Dolan, vicepreședintă a Samsung Electronics.
De altfel, sondajele efectuate de companii au arătat că utilizatorii nu sunt entuziasmați atât de ideea în sine de tehnologie specifică pentru COVID-19, cât de faptul că o parte dintre produsele promovate până acum ca o avangardă futuristă a industriei au dintr-odată o utilitate concretă în viața lor de zi cu zi.
„Managerii de produs și antreprenorii au încercat să construiască produse care să poată satisface o nevoie pe piață, în funcție de evoluția contextului general și de modul în care aceasta a schimbat așteptările clienților“, continuă Cottrell. În aceste condiții, la CES s-au remarcat trei mari categorii de tehnologii legate de COVID-19: măști cu funcții inteligente sau augmentări electronice; o pletoră de produse de igienizare și purificatoare pentru orice persoană, orice obiect și orice loc; tehnologie de distanțare socială. Unele sunt încă în faza de concept, dar multe altele pot fi cumpărate chiar acum.
Rămași mască
Cunoscută deocamdată sub numele de Project Hazel, masca inteligentă a celor de la Razer ar putea fi oricând un accesoriu obligatoriu chiar și într-o lume fără pandemie. Încă în faza de concept în dezvoltare, e realizată din plastic reciclat și e nu doar rezistentă la apă și zgârieturi, dar și transparentă, pentru a permite citirea buzelor celui care o poartă. Vine echipată cu un microfon și un amplificator, dar și cu un set de lumini în interior, care se aprind când este întuneric afară.
Dar cu adevărat impresionante sunt cele două zone circulare care flanchează gura, în care sunt încorporate ventilatoare active de tip disc, ce filtrează atât aerul inspirat, cât și dioxidul de carbon expirat. Reprezentanții companiei spun că poate filtra 95% din particulele din aer, inclusiv SARS-CoV-2 și alți agenți patogeni.
Pe același segment al măștilor inteligente, AirPop este o mască echipată cu un senzor care se conectează la o aplicație mobilă capabilă să ne monitorizeze respirația, calitatea aerului și chiar cantitatea de poluanți blocați. Totodată, este dotată cu filtre substituibile, special concepute, care blochează mai mult de 99% din particulele din aer, de la praf la alergeni și virusuri, inclusiv noul coronavirus. Totodată, aplicația notifică utilizatorul atunci când filtrul trebuie înlocuit.
Chris Hosmer, fondatorul companiei AirPop, a început să lucreze la această mască încă din 2015, pentru a se proteja pe el și familia sa de aerul poluat din Shanghai. Și în timp ce pandemia de COVID-19 a transformat măștile în accesorii esențiale pentru a ajuta la prevenirea răspândirii virusului, el crede acum că măștile sunt aici pentru a rămâne. „Cred că măștile de protecție vor continua să facă parte din realitatea noastră cotidiană, chiar dacă nu la fel de pregnant ca acum. Oamenii vor avea măști la ei, la-ndemână, așa cum au și batiste de hârtie, să spunem.“
O astfel de mască postpandemie ar putea fi și LG PuriCare, descrisă deja de media de specialitate drept un purificator de aer la purtător. Are două filtre H13 HEPA – cu aceleași caracteristici ale celor folosite de compania sud-coreeană în purificatoarele sale de aer pentru case și despre care spune că filtrează 99,95% dintre bacteriile, virusurile și alergenii aeropurtați –, un senzor de monitorizare a respirației, două ventilatoare și un sistem de leduri ce emit lumină ultravioletă (UV), pentru dezinfecție și protecție suplimentară împotriva bacteriilor.
Se vinde deja în Hong Kong, Taiwan și Irak, iar în scurt timp urmează să fie disponibilă și în alte țări.
Aerul schimbării
Tot de la LG vine și PuriCare Mini. A primit un premiu pentru inovație și este un purificator portabil de dimensiunea unei sticle de apă. E certificat de BAF (British Allergy Foundation) și – alături de praf foarte fin și metale grele – filtrează 99% din alergenii din aer care pot cauza afecțiuni respiratorii sau ale pielii. Poate fi controlat de la distanță cu o aplicație dedicată care oferă și informații despre calitatea aerului ambiental sau gradul de încărcare al filtrelor.
Americanii de la CleanAirZone au dezvoltat un purificator anti-COVID-19 care se folosește de încărcarea electrică a particulelor dăunătoare din aer pentru a le captura în interiorul unui dispozitiv de filtrare, într-un mod similar celui în care particulele de praf sunt atrase de monitorul unui computer. „Captura“ este distrusă cu ajutorul unor enzime, iar producătorul susține că elimină cu o eficiență de 100% alergenii, bacteriile, mirosurile, virusurile, germenii, fumul de țigară și vaporii chimici. Interacțiunea cu el se poate face prin display, aplicație mobilă sau prin voce, via Alexa, Google Assistant sau Siri. Un senzor intern monitorizează calitatea aerului, oferind diverse informații, de la temperatură și nivelul de umiditate la detalii despre compușii organici volatili detectați (substanțe iritante).
Până să dezvolte conștiință de sine și să se întoarcă împotriva noastră, roboții și-au găsit și o adaptare COVID-19. Unipin Ultraviolet Disinfection Robot, de exemplu, poate steriliza o suprafață de 1.000 de metri pătrați în 100 de minute, cu o rată de dezinfectare de 99,99%, potrivit companiei. De asemenea, folosește monitorizarea video și tehnologii de recunoaștere facială, are conectivitate wireless și navighează cu LIDAR (un soi de radar cu laser care le permite vehiculelor fără șofer să „vadă“ în jurul lor și să se orienteze în spațiu). Traseele de curățare pot fi programate sau ghidate de un operator uman.
Pentru a curăța aerul și suprafețele, robotul folosește lumină ultravioletă, un fotocatalizator, ioni negativi, precum și o sită HEPA și un filtru din material ceramic poros în formă de fagure. În plus, poate detecta gaze dăunătoare, cum ar fi formaldehida.
Pandemia la purtător
Mai aproape de utilizatorul obișnuit, BioButton este un dispozitiv de dimensiunea unei monede capabil să monitorizeze 24 de ore din 24 temperatura, ritmul cardiac și frecvența respiratorie ale unei persoane, pentru a descoperi din fază incipientă o eventuală infectare cu SARS-CoV-2. Aprobat de FDA, dispozitivul se lipește de piept cu ajutorul unui sticker, iar datele înregistrate sunt interpretate de un algoritm de analiză cu inteligență artificială (AI) capabil să identifice schimbări ale valorilor obișnuite, modificări care ar putea indica un început al bolii.
În septembrie anul trecut, autoritățile din Insulele Cayman au anunțat că vor folosi BioButton pentru a monitoriza pe o perioadă de 14 zile călătorii care ajung în arhipelag, pentru simptomele timpurii asociate cu COVID-19.
O metodă de protecție complet lipsită de costuri ar fi, teoretic, păstrarea unei distanțe sigure față de persoanele din jur. Practic e însă ceva mai dificil. Wavenology, o companie din Taiwan, a creat o soluție destinată celor pentru care munca la distanță nu reprezintă o opțiune. iDistance este un dispozitiv purtabil care emite o alarmă când limitele de distanțare considerate sigure sunt încălcate. Se poate purta ca un ceas sau ca un medalion, funcționează atât în spații închise, cât și deschise și poate procesa într-o secundă până la 50 de utilizatori. Dispozitivele comunică între ele și avertizează de fiecare dată când utilizatorii ies din zona sigură și ajung prea aproape unul de altul.
Dacă e sigur că poștașul sună întotdeauna de două ori, e imposibil în schimb să știi dacă are sau nu febră când o face. Plott Ettie este o sonerie inteligentă echipată cu un senzor cu infraroșii capabil să măsoare pe loc temperatura celor care sună la ușă. Odată ce are rezultatul, soneria trimite pe telefon o alertă cu această informație în privința vizitatorului.
E limpede pentru toată lumea că 2020 a fost un an stresant. Și nu e o surpriză pentru nimeni că vânzările la nivel mondial pentru depresie, anxietate și insomnie au înregistrat creșteri-record, de două cifre. Există însă și o altă soluție.
Produs de Feelmore Labs, Cove este un dispozitiv care aplică vibrații ușoare și silențioase chiar în spatele urechilor, pe oasele mastoid și temporal. Frecvența specifică a vibrațiilor are rolul de a stimula terminațiile nervoase sensibile ale pielii în activarea unei părți profunde a creierului (cortexul insular) care este direct implicată în gestionarea stresului.
Se poartă 20 de minute pe zi, iar testele clinice au indicat o reducere cu 40% a nivelului de stres a peste 90% din persoanele care l-au folosit timp de 30 de zile, precum și o îmbunătățire cu aproape 50% a calității somnului.
De tratarea insomniilor se ocupă și Somnox, un robot sub formă de pernă dezvoltat de compania olandeză omonimă. Luat în brațe, acesta începe să „respire“, ajutându-i pe utilizatori să preia un ritm al respirației care să le asigure un somn relaxant și odihnitor. Noapte bună!
Acest articol a aparut în numărul 108 al revistei NewMoney
FOTO: Getty