Tancuri fără 4×4: cum a ratat Romarm un parteneriat cu americanii de la Jeep

Carol Dan 11/11/2016 | 12:30 Companii
Tancuri fără 4×4: cum a ratat Romarm un parteneriat cu americanii de la Jeep

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dacă Mercedes nu și-a făcut fabrică în România, deoarece nu avem suficiente autostrăzi, americanii de la Jeep au spus „pas“, pentru că nu au găsit pe nimeni interesat. Povestea din spate e însă ceva mai încărcată.

„Posibilul parteneriat Romarm și Jeep nu a fost concretizat“, arată biroul de presă al Ministerului Economiei, acționarul unic al producătorului de armament și tehnică militară. Anunțat în martie 2016, parteneriatul dintre cele două companii ar fi însemnat salvarea cel puțin a unei părți din Uzina Mecanică București (UMB), fostă producătoare de tancuri. Ideea era ca Jeep să construiască în această fabrică un model de vehicul militar, J8. Potențialii beneficiari ai acestor vehicule ar fi fost forțele armate și de securitate. Neconcretizarea acordului înseamnă că nimeni nu a vrut să aibă în dotare astfel de vehicule.

În momentul de față, cei mai puțin de 300 de angajați ai fabricii mai fac doar mentenanța tancurilor din dotarea Armatei. Dar, cum UMB nu a primit nicio comandă în acest sens – cel puțin în prima jumătate a lui 2016 –, salariații lucreză pentru sectorul civil, mai exact pentru clienți din industriile navală sau petrolieră.

Dacă e să ne uităm la declarațiile din luna martie ale directorului general al Uzinei Mecanice București, Toader Ulise, semnarea contractului cu Jeep ar fi depins de o comandă de cel puțin 400 de vehicule din partea Armatei, Poliției, SRI, SIE, Jandarmeriei etc. Între timp, Ulise a fost avansat în Corpul de Control al Romarm, asfel că nu mai poate comenta subiectul. „Dar, chestia era reală“, a precizat el, totuși.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Carol Dan și-a început munca în presă în 2005, în Bistrița. După nouă ani în agenția de presă Mediafax, a trecut la cotidianul Ziarul Financiar și apoi la site-ul wall-street.ro. În septembrie 2016 s-a alăturat redacției New Money. Scrie pe domeniile energie și industrie.