Tablouri de 75 de milioane de euro, expuse la Art Safari doar opt zile

Andrei Dumitru 03/04/2023 | 11:28 Timp Liber
Tablouri de 75 de milioane de euro, expuse la Art Safari doar opt zile

Pictura „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck va fi expusă în premieră în Bucureşti. Lucrarea provine din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal şi alături de aceasta mai sosesc alte patru capodopere de Tiţian, Veronese şi Hans Memling. Acestea au o valoare de asigurare de 75 de milioane de euro. Publicul are la dispoziţie doar opt zile pentru a vizita expoziţia temporară „Brukenthal Exclusive”, care are loc între 20 şi 30 aprilie, de joi până duminică, în cadrul Art Safari.

„Vedeta furtului de la Brukenthal, găsită abia după 30 de ani, se vede şi la Bucureşti pentru o foarte scurtă perioadă de timp. Este o colaborare unică între Muzeul Naţional Brukenthal şi Art Safari, de care suntem foarte mândri. Cele mai valoroase lucrări din România vor fi expuse doar 8 zile în Bucureşti, timp de două weekend-uri”, a declarat Ioana Ciocan, CEO Art Safari şi Comisar al României la Bienala de la Veneţia.

Cinci capodopere, în exclusivitate la Art Safari

„Cele cinci lucrări cu o valoare de asigurare de 75 de milioane de euro, care vor putea fi admirate la Art Safari în expoziţia temporară „Brukenthal Exclusive”, fac parte din expoziţia permanentă „Capodopere” a muzeului din Sibiu. Recunoaşterea internaţională a valorii capodoperelor din colecţia Brukenthal este pe măsura istoriei zbuciumate care le-a marcat. Expoziţia „Capodopere” a fost inaugurată în 2006 odată cu reîntregirea colecţiei cu lucrările de mare valoare de care muzeul fusese deposedat de-a lungul timpului: 19 lucrări transferate în 1948 la Muzeul de Artă din Bucureşti (între care Jan van Eyck – „Omul cu tichie albastră”, Hans Memling – „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se”) şi 4 lucrări recuperate dintre cele 8 furate în 1968 (între care Tiţian – „Ecce Homo”)”, a rezumat Alexandru Chituţă, managerul Muzeului Naţional Brukenthal.

Jan van Eyck (cca. 1390-1441), „Omul cu tichie albastră”

Părintele Renaşterii nordice şi primul dintre marii portretişti ai Europei, Jan van Eyck este unul dintre cei mai mari artişti ai lumii. Lucrarea „Omul cu tichie albastră” este singura creată de artistul flamand aflată în România şi una dintre cele 20 de lucrări care i-au fost atribuite la nivel mondial.

Opera, pictată în jurul anului 1430, a fost achiziţionată în secolul XVIII de baronul Samuel von Brukenthal. Multă vreme s-a crezut că a fost realizată de artistul german Albrecht Dürer, din cauza monogramei AD ce poate fi văzută în colţul din stânga sus. S-a dovedit însă că monograma şi anul pictării sunt elemente adăugate portretului mai târziu, în secolul XVIII, probabil datorită cotei de piaţă ridicate pe care Dürer o avea în epocă.

Această lucrare se înscrie în seria picturilor celebre ale artistului, precum “Bărbatul cu turban roşu”, considerată a fi un autoportret şi aflată la National Portrait Gallery din Londra, sau “Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena.

Tiziano Vecellio / Tiţian (1488/90-1576), „Ecce Homo / Iată omul!”

A trăit aproape nouăzeci de ani şi a avut o carieră îndelungată, creând până în ultimele zile. Caracterul extraordinar al vieţii şi operei lui Tiţian i-a determinat pe contemporanii săi să îl considere „un soare între alte stele”, făcând aluzie la un vers din Divina Comedie a lui Dante (Paradisul, cântul 33).

În Ecce Homo, Tiţian exploatează o temă rară în pictura italiană a secolului al XVI-lea. Lucrarea i-a fost comandată prima dată în 1543 de către omul de afaceri flamand Giovanni d’Anna (van Haanen). O versiune a acestei lucrări de Tiţian, realizată ulterior, în 1548, este expusă în Muzeul Prado, Madrid.

Paolo Veronese (1528-1588), „Cap de copil”

Marele artist renascentist a pictat lucrări de foarte mari dimensiuni, cu subiecte istorice, religioase şi mitologice, majoritatea păstrate în clădirile pentru care au fost create. Muzeele deţin de regulă doar portrete. Micuţul portret din colecţia Brukenthal reprezintă o etapă a procesului de creaţie al portretului lui Iseppo da Porto şi al fiului său Adriano, comandat pentru Palazzo Porto din Vicenza (versiunea finală a lucrării este expusă în prezent în Galeria Uffizi din Florenţa). Capul de copil, pictat realist, fără intervenţii şi consideraţii personale asupra subiectului, ne îngăduie să descifrăm personalitatea celui care a pozat tăcut, cu ochi iscoditori, interogativi, cu trăsături destinse de o uşoară mirare, specifică vârstei.

Hans Memling (1430/33-1494), „Portret de bărbat citind şi Portret de femeie rugându-se”

Hans Memling a fost cel mai popular pictor olandez al vremii sale. S-a specializat în lucrări cu tematică religioasă; de asemenea, a inovat introducând peisajul în planul îndepărtat al compoziţiei portretelor. Cele două portrete pandant din colecţia Muzeului Brukenthal înfăţişează un cuplu matur, redat în stilul specific şcolii flamande. Atitudinea pioasă corespunde momentului lecturii; bărbatul ţine în mâini o carte de rugăciuni şi este reprezentat alături de fiul său; în spatele femeii se află un căţeluş, element inclus în compoziţiile vremii ca simbol al fidelităţii conjugale.