Sunt brandurile autohtone de modă apreciate de români? Răspunsul vine de la unul dintre cele mai longevive nume din această industrie
Sunt brandurile autohtone de modă apreciate de români? Răspunsul vine de la unul dintre cele mai longevive nume din această industrie, Mizar, adresat exclusiv publicului feminin.
După un 2020 foarte dificil, cu o scădere de peste 20% a cifrei de afaceri, 2021 a fost pentru Mizar un an nu doar al unei reveniri în forță, ci și al definirii unui plan de business pe termen mediu și lung. Pe o piață a modei extrem de competitivă – împărțită între brandurile internaționale, bine ancorate în piața românească, și cele naționale –, brandul înființat în Bacău în urmă cu 25 de ani de soții Violeta și Dan Lupu mizează acum pe două direcții principale: extinderea rețelei proprii de magazine și dezvoltarea segmentului de vânzări online, pe fondul unei creșteri cu 20% a capacității de producție.
Readaptare
Printre firmele care au avut anul trecut dificultăți din cauza pandemiei s-au aflat și cele specializate în organizarea de nunți sau botezuri. Prin recul, aceasta a însemnat și o scădere a cererii pentru produsele de îmbrăcăminte dedicate unor astfel de evenimente, nișă pe care Mizar a pariat dintotdeauna.
„Pentru a compensa această scădere am readaptat colecțiile prin abordarea unor noi stiluri vestimentare, sport sau casual, care să atragă și alte categorii de clienți. Magazinele au fost închise doar pe perioada de carantină. De asemenea, nu am renunțat la personal, am păstrat toate contractele de muncă în aceleași condiții, chiar având costuri financiare greu de depășit pentru companie“, spune acum Violeta Lupu.
În același timp, imediat după declanșarea pandemiei, în martie 2020, Mizar și-a orientat o parte din producție și către echipamente și măști de protecție.
Chiar și așa, cifra de afaceri a Vicmod – compania care operează brandul Mizar – a înregistrat anul trecut o scădere de 20% față de 2019, până la circa 14,4 milioane de lei (aproximativ trei milioane de euro). Pentru anul în curs, în schimb, este estimată o creștere de aproximativ 40%, odată cu redeschiderea segmentului de evenimente și relaxarea anumitor restricții care permit prezența publicului în magazinele fizice.
În momentul de față, brandul Mizar înseamnă 16 magazine proprii, cu suprafețe între 100 și 150 de metri pătrați, deschise în București și în câteva dintre orașele mari din țară, cum ar fi Bacău, Sibiu, Constanța, Arad sau Craiova. „Pe termen mediu, dorim deschiderea unor noi magazine în orașele importante din România. Considerăm că putem ajunge la 40 de magazine pentru a acoperi și alte zone din țară. Investiția medie într-un magazin nou, în care este cuprins și stocul de marfă, este de aproximativ 200.000-250.000 de euro“, detaliază Violeta Lupu, anunțând pentru luna în curs inaugurarea unui magazin la Timișoara.
Compania are o capacitate de producție de peste 15.000 de piese vestimentare pentru femei, din diferite categorii și pentru toate anotimpurile (Mizar lansează în fiecare sezon 300-400 de modele noi), toate distribuite prin rețeaua de magazine proprii și prin intermediul unor magazine specializate din România.
Compania a avut în trecut și livrări la export, dar a întrerupt aceste colaborări în momentul dezvoltării rețelei proprii de magazine.
Și online
În ultimii ani, soții Violeta și Dan Lupu au plusat și în direcția vânzărilor online, odată cu dezvoltarea accelerată a comerțului electronic din .ro. 2021 a însemnat chiar o creștere de 35% a vânzărilor pe acest segment, în contextul în care și pandemia i-a prins pregătiți pe cei doi antreprenori, care investiseră deja în îmbunătățirea platformei proprii și în diverse colaborări cu agenții specializate în promovarea acestui tip de comerț. Ponderea online-ului în totalul vânzări a crescut de la 5% în 2019 la 10% în 2021, pentru următorii ani fiind estimat un avans de peste 20%.
„Ne dorim amenajarea unui nou depozit logistic care să ne permită o mai bună gestionare a magazinului online mizar.ro. De asemenea, urmărim creșterea capacității proprii de producție cu 20%“, spune și Dan Lupu.
În următorii ani, crede Violeta Lupu, chiar dacă ponderea comerțului online în industria de fashion va continua să crească, și comerțul tradițional se va menține la un nivel ridicat. Spre avantajul clientului, care va avea la dispoziție o combinație de canale de retail pe care să își bazeze decizia de cumpărare. „Este o tendință pe care am remarcat-o și în prezent, când clienții vizionează noile modele online și apoi preferă să facă achiziția în magazinele fizice sau vin să vadă produsele în magazin, iar apoi se decid pentru achiziție și plasează comanda online“, detaliază antreprenoarea.
Povestea brandului Mizar a început în 1996, cu două mașini de cusut și un apartament, în Bacău. Având în vedere resursele financiare limitate ale fondatorilor, investiția inițială a constat în achiziția unor materii prime necesare realizării câtorva piese vestimentare. La începutul activității, desfacerea se realiza prin intermediul magazinelor unor prieteni, iar încasarea se făcea pe măsură ce se vindeau produsele. În retail, pasul a fost făcut doi ani mai târziu, cu primul magazin de tip consignație. Piața era la început și loc de creștere exista pentru toată lumea.
Două decenii și jumătate mai târziu, un raport al PayU estimează că doar segmentul online al retailului de fashion din România va depăși pragul de un miliard de dolari până la finalul acestui an. În 2020, întreaga piață locală de fashion, online și offline, a avut o valoare de aproximativ 3,08 miliarde de euro, în condițiile unei scăderi de aproape 29% față de 2019, pe fondul restricțiilor impuse de COVID-19.
Liderul la nivel local al vânzărilor online de modă este Fashion Days, retailer deținut de Dante International, cu afaceri estimate să depășească 650 de milioane de lei (133 de milioane de euro) anul acesta, în creștere cu 20% față de anul trecut. Per ansamblu, piața este însă dominată de spaniolii de la Inditex (cu afaceri de 265 de milioane de euro în 2020, în România) și de suedezii de la H&M (cu 208 milioane de euro la nivelul anului trecut).
Acest articol a apărut în numărul 129 al revistei NewMoney