Cum au ajuns doi clujeni, soț și soție, să vândă etichete de 20 de milioane de euro pe an

Cristina Dobreanu 21/05/2018 | 09:27 Oameni
Cum au ajuns doi clujeni, soț și soție, să vândă etichete de 20 de milioane de euro pe an

 

Produsele sunt create în fabrică, dar brandurile sunt create în minte, spunea designerul de brand Walter Landor. Aparent neînsemnate, etichetele joacă un rol important în promovarea măr­cilor. După cum devin și un business în sine.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

Undeva, la mijlocul drumului care leagă Clujul de Dej, în comuna Apahida, se află (și) o fabrică cu un nume mai greu de reținut, Sunimprof Rottaprint, care produce etichete de 20 de milioane de euro anual. Deținută de familia Nechita Rotta, fabrica se întinde pe o suprafață de peste 6.700 de metri pătrați și produce anual 117,3 milioane de metri liniari de print. Dacă cifrele arată bine astăzi, în 1991, atunci când au fost puse bazele afacerii, datele problemei erau cu totul altele.

DOI ȘI O IMPRIMANTĂ. Arnella (52 de ani) și Cristian Nechita Rotta (54) fac echipă în viață și în business de aproape trei decenii. Au terminat facultatea în 1989 – ea, Facultatea de Electrotehnică, el – Informatica. În ciuda aplecării pentru cifre și detalii tehnice, cei doi erau pa­sio­nați de pictură și făceau încă din stu­den­ție serigrafii și desenau felicitări. Cum fa­cul­tatea au terminat-o în prag de Revo­lu­ție, au fost pentru o vreme și angajați – el profesor de matematică, iar ea de tehno­lo­gie. După un interval de timp petrecut la Institutul de Fizică Atomică din Cluj, Arnella Nechita Rotta a decis că este momentul să facă ceva ce o pasiona.

Citiți și: Cum a ajuns un inginer de aeronave să facă 14 milioane de euro pe an amenajând casele altora

„Îmi plăcea să desenez și să văd culori, și să fac ceva mereu cu mâinile“, poves­tește antreprenoarea. Poate de aici a venit și ideea de a face etichete – pentru a înfrumuseța și a da puțină culoare pro­du­selor proaspăt ieșite din comunism. Prima imprimantă a fost instalată în casa mamei sale, în plin centru al Clujului. „Mama a fost tot profesoară de matema­tică. Ea zicea: «Ce vrei tu, aia o să fac». Tot timpul m-a susținut“, își amin­tește Arnella Nechita Rotta.

Era anul 1991, investiseră în acea im­primantă o sută de mărci și se gândeau să facă „un business care să ajute și pe timp de pace, și pe timp de război“. Culmea este că, inițial, s-au gân­dit la o afacere în care să producă pungi „de un leu“, dar și-au dat seama abia ulterior că mașina pe care o achizițio­na­seră era de fapt pentru făcut etichete.

Citiți și: Cine sunt antreprenorii prin mâna cărora, în ultimii 10 ani, au trecut proprietăți care valorează 6% din PIB-ul României de anul trecut

Cristian Nechita Rotta a intrat însă oficial în business abia ceva mai târziu, în 1993. „Până atunci, doi ani de zile, am fost și eu pe acolo, dacă avea nevoie. De atunci suntem cot la cot. Ea pe zona de producție, eu pe partea comercială“, ex­pli­că el. Și numele companiei, care a pornit tot de la o discuție pe care au avut-o cu câțiva prieteni, s-ar traduce simplist prin „suntem profesioniști“. De fapt, în acele vremuri de început de tran­ziție, antreprenorii români nu se gândeau atât la faptul că numele ar putea deveni un brand, cât mai degrabă la simpla su­pra­viețuire de la an la an.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close