Subvențiile pe calea ferată: formula secretă a lui Costel Comana, cel care, potrivit Rise Project, a îmbogățit un șef de partid

Florel Manu 03/03/2017 | 11:10 Ştiri
Subvențiile pe calea ferată: formula secretă a lui Costel Comana, cel care, potrivit Rise Project, a îmbogățit un șef de partid

Nu mai este un secret că cele mai bune afaceri ale unei companii private se fac cu statul.  Secretul este să știi doar pe cine să „ungi” și ce serivicii să prestezi așa încât să fii profitabil.

Recentul demers jurnalistic al Rise Project prin care sunt analizate legăturile clasei politice cu mediul de business a readus în discuție modul în care unii oameni de afaceri reușesc să căpușeze statul. Mai clar este vorba de moartea suspectă a omului de afaceri Costel Comana – patronul companiei Regiotrans-, în urmă cu doi ani, când a fost găsit fără suflare în toaleta unei curse aeriene pe ruta Bogota (Columbia) – Alajuela (Costa Rica). Dacă ancheta Rise Project urmărea legătura dintre omul de afaceri și clasa politică, NewMoney propune o analiză a mecanismului prin care banii de la stat ajung în buzunarele celor de calibrul lui Comana.

Dosarele Regiotrans

Incidentul în care a murit Costel Comana, la 25 februarie 2015 a fost calificat de poliția din Costa Rica drept sinucidere. Mai mult, cazul a fost clasat. La 19 februarie însă, cu doar câteva zile înaintea morții lui Comana, omul de afaceri Iorgu Ganea, reprezentant al Regiotrans (companie controlată de Comana) a fost reținut de procurorii anticorupție pentru infracțiuni de dare de mită. În același dosar era reținută și Estrella Ștefănescu șefa serviciului urmărire transporturi de  la CFR. Procurorii au motivat arestarea Estrellei Ștefănescu „pentru acordarea de subvenţii cu încălcarea legii sau neurmărirea conform legii a respectării destinaţiei subvenţiilor, permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul (două acte elemente materiale) şi luare de mită în formă continuată (nouă acte materiale)”, se arăta în dosar.

Citiți și: Creșterea și decăderea lui Vasile Turcu, fostul acționar al lui Dinamo care a încercat să se sinucidă

Citiți și: Adamescu și Patriciu: cinci coincidențe izbitoare

Anchetatorii mai descopereau în urmă cu doi ani că reprezentata CFR a acționat în favoarea lui Iorgu Ganea și a încă a unui om de afaceri, fără a preciza numele acestuia. În urmele descinderilor făcute și a mai multor verificări legate de operațiunile Regiotrans, procurorii au constatat că reprezentanții companiei efectuau curse special pentru a încasa subvenția de la stat, pentru că și modul de acordare a compensațiilor era în favoarea operatorului de transport.

„Deşi operatorul naţional SNTFC «CFR Călători» a renunţat la majoritatea traselor de pe liniile neinteroperabile sub motivaţia nerentabilităţii, acestea au fost preluate imediat de SC Regiotrans SRL, care a procedat la dublarea sau chiar triplarea curselor efectuate pe o trasă (cu acceptul decizionalilor guvernamentali menţionaţi şi sub pretextul necesităţii creşterii numărului de curse – perechi de trenuri – folosind argumente de ordin «social», deşi traficul de călători este redus) exclusiv pentru a obţine un cuantum al subvenţiei cât mai ridicat (acordat pe sistemul lei/tren/km), chiar dacă garniturile introduse circulă în 80% din situaţii cu o acoperire a capacităţii de transport de numai 5-10%”, au mai constatat anchetatorii.

Privatul cere, statul dă

Ca urmare a acestei situații, în care decontarea compensațiilor se făcea pe sistemul lei/ tren/ kilometru, Ministerul Transporturilor a introdus recent un nou mod de acordare a subvențiilor. Pentru că operatorii erau mulțumiți să „plimbe” trenuri goale și să încaseze banii la kilometru, oficialii au impus ca decontarea să se facă supă o nouă schemă: lei/ tren/ călători/ kilometru. Adică operatorul era condiționat și de gradul de ocupare a capacității de transport.

Citiți și: A murit milionarul care deținea multe din simbolurile economiei lui Ceaușescu

Citiți și: Toate lucrurile mai puțin știute despre proprietarul Veranda Mall

Cu toate acestea subvențiile pe cale ferată continuă să fie destul de generoase. Datele oficiale de anul trecut arată că operatorii privați au primit de la stat subvenția cerută, doar CFR Călători a primit mai puțin. Comparând cifrele de anul trecut contatăm că CFR Călători a cerut o compensație de 1,44 miliarde lei, iar Ministerul Transporturilor i-a acordat 1,22 miliarde lei. Operatorul Regiotrans a obținut de la Transporturi în 2016 suma pe care a cerut-o: 144,9 milioane de lei. Un alt operator privat, Interregional a primit subvenția soclicitată de 24 de milioane de lei. Și Transferoviar Călători a primit compensația cerută, de 75 de milioane de lei, în timp ce Softrans, companie care operează garniturile fabricate de Softronic la Craiova, a beneficiat de compensația cerută, 12 milioane de lei.

Realitatea arată că statul a început să-ți „securizeze” fondurile oferite drept subvenție, abia după ce au ieșit la iveală mecanismele prin care băieții deștepți își consolidează afacerile cu banii din compensații.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.