Studiu: Creștere de 41% a sectorului e-commerce pe fondul pandemiei COVID-19
Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online. Potrivit unui studiu despre sectorul de e-commerce din România realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions pentru GPeC, dacă în 2019 acest domeniu a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, până la finalul acestui an se estimează o creștere a vânzărilor la o valoare totală de până la 6 miliarde de euro.
Rezultatele au fost anunțate pe 2 noiembrie, în cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online. Cercetarea s-a derulată în perioada martie-octombrie 2020, pe un eșantion reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, în luna mai (la finalul perioadei de carantină) și în octombrie. “De 4 ani lucrăm împreună cu iSense Solutions pentru monitorizarea evoluției sectorului E-Commerce din România, iar în 2020 ne-a interesat cu atât mai mult comportamentul consumatorilor, dată fiind situația pandemică actuală. Ne-am bucurat să vedem creșteri semnificative privind comerțul online în cifrele prezentate la GPeC SUMMIT Online – evenimentul de referință în E-Commerce și Digital Marketing din România”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
În 2020, numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41%. O altă schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clienții au ales să plătească pentru cumpărături, incidența plăților online cu cardul crescând cu 17% față de anul 2019. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în prima parte a anului până în luna mai (15%) urmând o perioadă de creștere de doar 2% în perioada mai-octombrie 2020.
În ceea ce privește comportamentul de cumpărare în magazinele fizice, 43% dintre respondenți declară că se simt inconfortabil să facă cumpărături din magazinele tradiționale pentru că acestea sunt prea aglomerate (71%) și nu se respectă regulile de distanțare (68%). Cea mai mare evoluție în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de Catering/Livrare de mâncare gătită, cu o creștere de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, și alte categorii de produse au înregistrat creșteri în vânzări cu mult peste media din 2019: Cărți/Reviste 113%, Pet Shop 113%, FMCG 110%.
Pe lângă achizițiile de pe teritoriul României, o treime din români preferă să facă cumpărături online de la magazine din China (27%), țări membre UE (23%) și SUA (4%). În cele două perioade analizate în cadrul studiului, s-au observat schimbări de preferințe în ceea ce privește magazinele online de unde românii aleg să își facă cumpărăturile.
Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria FMCG
Carrefour – 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Kaufland – 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
eMAG – 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
Bringo – 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
Auchan – 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Mega Image – 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
Cora – 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
Glovo – 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Solaris – 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Furnicamarket – 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Catering
FoodPanda – 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Glovo – 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
PizzaHut – 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Takeaway – 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
Jerry’s Pizza – 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Bringo – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Domino’s Pizza – 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Presto Pizza – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
UberEats – 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
CuptorulCuLemne – 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Fashion
eMAG – 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
H&M – 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
Fashion Days – 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
Carrefour – 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
About You – 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Zara – 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
AliExpress – 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Auchan – 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Bershka – 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
Miniprix – 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Produse farmaceutice
Farmacia Tei – 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
Sensiblu – 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
FarmaciaLaPretMic – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Medifarm – 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Pcfarm – 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Pfarma – 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Glovo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Bringo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Efarma.ro – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Pilulka – 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Cosmetice
eMAG – 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
Farmacia Tei – 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
Elefant – 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
Sephora – 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
Yves Rocher – 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
Notino – 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
Douglas – 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
Marionnaud.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
Makeup.ro – 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
Pink Panda – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Top magazine / aplicații de cumpărături din categoria Bricolaj
Dedeman – 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
Leroy Merlin – 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
Hornbach – 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
Bricodepot – 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
Mathaus.ro – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Bricoshop.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
E-bricolaj.ro – 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Cât de importante sunt review-urile?
Review-urile au avut o și mai mare importanță în 2020 deoarece cu ajutorul lor magazinele online au putut câștiga încrederea clienților și au putut genera mai multe vânzări. 55% dintre respondenții la studiu au declarat că nu ar cumpăra de la un magazin online pentru care nu pot găsi păreri, iar 75% caută activ review-uri.
În ceea ce privește încrederea, 37% au încredere în review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% în părerile din Social Media și 27% în testimonialele afișate de magazinele online pe paginile proprii.
7 din 10 consumatori au lăsat un review legat de procesul de cumpărare cel puțin o dată, motivul principal fiind pentru că le-a cerut magazinul sau un serviciu terț acest lucru după procesarea comenzii sau pentru că au simțit nevoia să adauge un comentariu, fără să le fi cerut nimeni un review.
Aplicațiile de livrare – soluția salvatoare în pandemie
“Aplicațiile de livrare sunt percepute ca fiind o soluție ”de salvare”, mai ales în această perioadă pandemică deoarece răspund foarte bine nevoii de distanțare, dar și pentru că ne economisesc din timpul alocat pentru cumpărături, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decât în cazul achizițiilor de la magazinele online). Astfel, ne așteptăm ca aceste platforme de livrare să devină un canal de cumpărare din ce în ce mai important pentru români în perioada următoare” afirmă Andrei Cânda, Managing Partener iSense Solutions.
45% dintre respondenții studiului au folosit cel puțin o dată o aplicație de livrare pentru cumpărături sau comenzi online, iar 27% dintre aceștia folosesc aplicațiile cel puțin o dată pe săptămână.
Consumatorii doresc să poată cumpăra de la producători locali și din piețe tradiționale prin intermediul platformelor de livrare, deoarece le consideră mai sănătoase și de bună calitate și vor să susțină micile afaceri românești. În ceea ce privește comenzile din super/hipermarketuri prin intermediul aplicațiilor de livrare, consumatorii își doresc îmbunătățirea și diversificarea anumitor categorii de produse.
Top 10 categorii de produse cumpărate prin intermediul aplicațiilor
Catering / Livrare de mâncare gătită – 72%
FMCG – 27%
Produse farmaceutice – 9%
Cadouri, flori – 10%
Cărți, reviste – 6%
Cosmetice – 11%
Pet shop – 12%
Fashion – 8%
Electrocasnice, electronice – 9%
Computere, accesorii software – 5%
Dintre respondenții care folosesc aplicațiile de livrare, 43% își doresc să poată cumpăra mai multe produse din categoria FMCG din aplicații, 29% vor mai multe produse din categoria Produse Farmaceutice, 23% își doresc o mai mare varietate de Cărți și Reviste, iar 21% doresc mai multe produse din categoria Fashion.
Cifre și previziuni pentru Black Friday 2020
Românii sunt din ce în ce mai familiarizați cu Black Friday, 99% dintre respondenții la studiu declarând că au auzit de acest eveniment, iar 75% dintre aceștia au și făcut cumpărături de Black Friday în trecut.
Efectele pandemiei par să influențeze și deciziile de cumpărare de Black Friday pentru români, astfel că anul acesta 72% dintre cei chestionați intenționează să cumpere produse de Black Friday, 84% aleg să cumpere din magazine online și doar 36% din magazine fizice (față de 45% în anii trecuți). Conform studiului, 99% dintre respondenți intenționează să cumpere din România, iar 18% iau în considerare și magazinele online din străinătate. (răspuns multiplu)