Studiu: Ce au comandat românii de mâncare în 2020
Aplicația de rezervări online Bookingham, împreună cu agenția SRD Media, au realizat un studiu despre ce a însemnat serviciul de food delivery pentru români în 2020, comparativ cu 2019.
Analizând căutările realizate pe Google din ianuarie 2019 până în decembrie 2020, concluziile studiului au fost următoarele:
- Cele mai populare comenzi printre români – pizza, burgers și meniul zilei ocupă primele poziții;
- Fast-food-ul a fost un refugiu pentru români în pandemie: KFC a arătat o creștere de 51% în 2020, iar McDonald’s a fost cu 49% mai căutat de români, comparativ cu 2019;
- 68% mai mulți au căutat shaorma în regim takeout în 2020, comparativ cu 2019;
- Foodpanda și Glovo au înregistrat peste 2,500,000 de accesări în 2020;
- „Glovo Kaufland” a fost căutat de 20,200 de ori la început de pandemie;
- Sectorul food delivery a devenit o nouă rampă de lansare pentru dezvoltatorii de aplicații mobile;
Peste 4 milioane de căutări pentru pizza, burgeri, shaorma și sushi în 2020
Datele colectate de către Bookingham și agenția SRD Media arată că în topul preferințelor culinare ale românilor este pizza. Numărul accesărilor pentru acest fel de mâncare în regim takeout a crescut cu 33% față de anul precedent, de la 1,692,490 la 2,258,260. Locul doi este ocupat de către burgeri, căutările pentru acest produs înregistrând o creștere de 146% față de 2019.
Deși cu o scădere de 5% față de anul 2019, „meniul zilei” s-a păstrat în top 3 căutări ale românilor când și-au comandat de mâncare în 2020. Fie din dorința de a economisi timp, bani, fie datorită noului regim „work from home”, aproape 500,000 de români au optat pentru meniul zilei. În acest sens, și restaurantele au venit cu oferte, promoții și variații de business lunch pentru food delivery, precizează reprezentanții studiului.
Shaorma și sushi sunt alte două feluri de mâncare ce au fost frecvent adăugate în coșurile virtuale ale românilor. Datele arată că 68% mai mulți au căutat shaorma în regim takeout în 2020, comparativ cu 2019 (261,590 VS 440,080). Cuvântul „sushi” a avut un boom și mai mare, fiind accesat de 83% mai mulți români – 206,180 în 2019 și 376,850 în 2020. Totuși, se poate observa că au fost și doritori de bucate tradiționale pe platformele de comenzi mâncare, fiind înregistrate aproape 100,000 de căutări pentru keyword-ul „mancare gatita”.
Topul comenzilor pe food delivery la români – Peste 2,250,000 de iubitori de pizza
Căutare | 2019 | 2020 | Diferența an-la-an |
Pizza | 1,692,490 | 2,258,260 | 33% |
Burger | 211,750 | 520,330 | 146% |
Meniul zilei | 522,300 | 497,490 | -5% |
Shaorma | 261,590 | 440,080 | 68% |
Sushi | 206,180 | 376,850 | 83% |
Mancare gatita | 70,310 | 95,740 | 36% |
Total | 2,964,620 | 4,188,750 | 41% |
Fast-food, refugiul românilor în pandemie – peste 8 milioane de căutări pe Google
Bătălia pentru locul fruntaș la numărul de căutări s-a dat între giganții din industrie – KFC și McDonald’s – care au înregistrat împreună 5,666,130 de căutări pe food delivery. KFC a arătat o creștere de 51% în 2020, în timp ce McDonald’s a fost cu 49% mai căutat de români, comparativ cu 2019.
O mare parte din comenzile pentru pizza de care am vorbit mai sus au fost pregătite de Pizza Hut, care s-a situat pe locul 3 în acest top. Aproape 720,000 de români au profitat de ofertele și produsele lor de tip fast-food.
Căutare | 2019 | 2020 | Diferența an-la-an |
KFC | 1.911.050 | 2.878.130 | 51% |
McDonald`s | 1.872.300 | 2.788.000 | 49% |
Pizza Hut | 868.020 | 719.510 | -17% |
Starbucks | 363.480 | 674.720 | 86% |
Burger King | 179.030 | 343.870 | 92% |
Spartan | 199.060 | 222.580 | 12% |
Taco Bell | 224.490 | 207.130 | -8% |
Subway | 161.040 | 167.850 | 4% |
Salad Box | 161.460 | 103.740 | -36% |
Noodle Pack | 69.580 | 99.800 | 43% |
Mado | 31.330 | 32.490 | 4% |
Total | 6.040.840 | 8.237.820 | 36% |
Topul companiilor care au livrat mâncare
Cel mai căutat serviciu de livrare mâncare a fost de departe Foodpanda, care a înregistrat în anul 2020 aproape 1,500,000 de accesări pe Google – cu 54% mai mult decât în anul precedent. Nu departe s-a situat Glovo, cu 1,103,920 de căutări în regim home delivery. Creșterea a fost una imensă față de anul 2019 – cu 136% mai mulți români au fost interesați de serviciile lor.
Căutare | 2019 | 2020 | Diferența an-la-an |
Foodpanda | 961,940 | 1,478,870 | 54% |
Glovo | 467,210 | 1,103,920 | 136% |
Takeaway | 261,780 | 367,880 | 41% |
Tazz by Emag | 56,030 | 308,610 | 451% |
Uber Eats | 235,200 | 151,200 | -36% |
Odată cu instaurarea stării de urgență, Takeaway și Tazz by Emag au fost alte două nume care au luat avânt pe piața de food delivery. Tazz by Emag a înregistrat o creștere de 451% în 2020, fiind căutat de 308,610 ori pe Google, în timp ce în 2019 a fost accesat doar de către doar 56,030 de români.
În cadrul acestui studiu, echipa Bookingham a colaborat cu specialiștii de la SRD Media pentru a analiza interesul românilor în domeniul comenzilor de mâncare online. Au fost extrase date legate de căutările românilor pe Google, utilizând Keyword Planner, în perioada ianuarie 2019 – decembrie 2020. Au fost analizate atât cuvintele și frazele folosite de români, cât și numărul total de căutări pe food delivery, și în română, și în engleză.