Strategia companiilor americane de a-și motiva angajații să aibă performanțe mai mari

Mimi Noel 05/07/2017 | 11:20 Global
Strategia companiilor americane de a-și motiva angajații să aibă performanțe mai mari

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Transformarea angajaților în co-acțio­nari nu este doar o poveste frumoasă despre cum îi poți face să se simtă bine, ci un mod sigur de a crea valoare. Peste 25 de mili­oane de americani fac parte într-un fel sau altul dintr-un program de motivare a angajaților cu acțiuni, o idee care a prins și s-a generalizat în cazul companiilor tehnologice.

KKR&Co (Kohlberg Kravis Roberts&Co.) a devenit un brand emblematic al industriei de private equity printr-o abordare fără mănuși în materie de business. În ultimul timp, fondul a adop­tat o altfel de strate­gie de creștere a profitabilității in­vesti­țiilor: să le ofere angajaților acțiuni în companiile pe care KKR le controlează.

În mai, Gardner Denver Holdings Inc., un producător de compresoare de gaz și sisteme de vid, s-a listat și a distribuit acțiuni în valoare de 100 de milioane de dolari către 6.000 de angajați din afara top managementului, printre ei angajați de la vânzări, serviciul clienți sau chiar zilieri. În momentul listării, angajații au primit vestea: fiecare va primi acțiuni în valoare egală cu 40% din salariul anual.

Strategia de motivare a fost ideea lui Pete Stavros, șeful echipei industriale a KKR și totodată președintele Gardner Denver. Filosofia lui este că transformarea angajaților în acționari le îmbunătățește performanțele, o idee care a prins și s-a generalizat în cazul companiilor tehnologice, dar care este rar întâlnită în cazul companiilor de producție de modă mai veche. „Este o noutate ce contrazice stereotipul potrivit căruia fondurile de in­vestiții sunt interesate doar să facă bani pe seama angajaților“, spune Stavros.

DUBLU TĂIȘ. Totuși, este o practică ce își are scepticii ei. Ca orice instrument de compensare, distribuirea de acțiuni către angajați reprezintă un cost imediat pentru companie. „Este o idee bună, dar e tot mai greu aplicată pe măsură ce compania devine tot mai mare“, spune Bruce Ellig, fost director de resurse umane în cadrul Pfizer și autorul mai multor cărți despre mecanismele de compensare.

Angajații, inclusiv managerii, au ajuns de la o deținere de 1,4%, până să intre în portofoliul KKR, la circa 10%. După listarea pe bursa de la New York, KKR con­trolează un pachet de 75%. Și, așa cum procedează în mod tipic un fond de in­ves­tiții, o mare parte din suma de 3,9 mi­liarde de dolari cu care a achizi­ționat com­pania din Milwaukee în 2013 a fost împrumutată (circa 3 miliarde de do­lari au provenit din bonduri și împrumuturi).

Într-o achiziție de tip buy-out, datoriile ajung în general în contabilitatea firmei achiziționate, iar la momentul listării com­pania avea o datorie de 2,7 miliarde de dolari. Veniturile din listarea de aproape 900 de milioane de dolari a Gardner Denver au mai stins o parte din datorii, iar com­pania este mai puțin capitalizată decât alte companii după tranzacție, dar anga­jații pri­mesc acțiuni (și lucrează în același timp) la o companie care are un mare grad de îndatorare. Ceea ce este un risc.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.