Starea de alertă a fost instituită pentru 30 de zile. LISTA interdicţiilor şi a activităţilor permise

Elena Marinescu 18/05/2020 | 20:16 Ştiri
Starea de alertă a fost instituită pentru 30 de zile. LISTA interdicţiilor şi a activităţilor permise

Guvernul Ludovic Orban a adoptat Hotărârea privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Urmează ca Parlamentul să încuviințeze măsura și are dreptul să schimbe o parte din regulile introduse de Guvern.

Începând cu data de 18.05.2020 se instituie starea de alertă pe întreg teritoriul țării pe o durată de 30 de zile. Se instituie obligativitatea purtării măștii de protecție în: spațiile publice închise, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă.

Activităţi permise

  • Activitățile de îngrijire personală care se desfășoară în spațiile special destinate
  • Pregătire fizică în cadrul structurilor și bazelor sportive, constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive
  • Activitatea instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producției de film și audiovizual, a instituțiilor de spectacole și/sau concerte, a centrelor și/sau a căminelor culturale și a altor instituții de cultură, precum și evenimentele culturale în aer liber și festivalurile publice și private
  • Activitatea cultelor religioase, inclusiv slujbele cu caracter privat
  • Activitățile recreative și sportive desfășurate în aer liber dacă participă cel mult 3 persoane care nu locuiesc împreună. Exemple: ciclism, drumețiile, alergarea, canotajul, alpinismul, vânătoarea, pescuitul
  • Evenimente private în spații închise dacă participă cel mult 8 persoane
  • Circulația persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 3 persoane dacă aparțin aceleiași familii
  • Se permite desfășurarea, după data de 02.06.2020, a unor activități de pregătire, pe o perioadă de 2 săptămâni, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12- a și a 13-a), precum și pentru organizarea examenelor naționale în condițiile respectării măsurilor de prevenire

Activităţi interzise

  • Mitinguri, demonstrații
  • Procesiuni
  • Concerte
  • Orice tip de întruniri în spații deschise, inclusiv a celor de tipul drive-in
  • Activitățile recreative și sportive în aer liber cu peste 3 persoane care nu locuiesc împreună
  • Întrunirile de natura activităților culturale, științifice, artistice, sportive sau de divertisment în spații închise
  • Circulația persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 3 persoane care nu aparțin aceleiași familii
  • Evenimente private în spații închise cu mai mult de 8 persoane

Rămân ÎNCHISE:

  • Sălile de jocuri (inclusiv de noroc)
  • Sălile de fitness
  • Piscine
  • Locațiile de tratament balnear
  • Locuri de joacă
  • Spațiile comune de servire a mesei/băuturii din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât și la terasele din exteriorul acestora.
  • Mall-urile de peste 15.000 mp

Vor fi DESCHISE:

  • Centrele comerciale mici, de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare
  • Magazine unde se vând produse electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului
  • Magazinele din mall-uri care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului
  • Magazine agroalimentare
  • Cabinetele stomatologice
  • Curățătorii de haine
  • Centrele de îngrijire personală
  • Locații destinate produselor și serviciilor de optică medicală

Reguli noi de conduită la locul de muncă

Totodată, angajatorul trebuie să afişeze la intrare şi în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajaţii şi pentru toate persoanele care intră în spaţiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS CoV-2:

  • să informeze angajaţii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirului SARS CoV-2
  • să informeze angajaţii cu privire la precauţiunile universal valabile, respectiv: menţinerea distanţei sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice, menţinerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde sau cu dezinfectanţi avizaţi, ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feţei cu mâinile nespălate/nedezinfectate, menţinerea igienei respiraţiei: tuse şi/sau strănut (în plica cotului sau în şerveţel de unică folosinţă), rinoree (în şerveţel de unică folosinţă).

„După utilizare, şerveţelul de unică folosinţă va fi aruncat în recipientul de colectare a deşeurilor şi se va efectua imediat igiena mâinilor”, se spune în documentul citat de Agerpres. Limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanţă de minimum 1,5 metri este o altă cerinţă pentru angajaţi.

Angajatorii pot asigura echipamente individuale specifice de protecţie împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 (mască de protecţie, mănuşi) prin consultare cu responsabilul cu SSM, funcţie de specificul activităţii, şi au obligaţia de a se asigura că în sediu furnizorii externi, companiile externe, subcontractanţii, persoanele care intră în sediu, publicul/beneficiarii serviciilor prestate, clienţii respectă măsurile de protecţie stabilite de acesta.

Obligaţii pentru angajator

  • asigurarea unor culoare speciale de acces în incintă şi de circulaţie pentru angajaţi, în vederea evitării aglomeraţiei la locurile de muncă
  • limitarea accesului la zonele comune şi să asigure respectarea normelor de distanţare socială în aceste zone
  • stabilirea regulilor pentru evitarea situaţiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane şi nesecurizate de persoane în incinta instituţiei
  • desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituţie; asigure triajul observaţional al angajaţilor prin verificarea temperaturii acestora la începerea programului de lucru şi ori de câte ori este necesar pe parcursul programului
  • amplasarea dozatoarelor cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum şi în fiecare sector al locului de muncă
  • interzicerea accesului în unitate a persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirusul SARS CoV-2.

De asemenea angajatorii trebuie să întrerupă orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta unităţii cu o persoană simptomatică, să aplice benzi de marcare a distanţei recomandate (1,5 metri) în locurile de muncă în care se lucrează cu publicul, pentru persoanele care aşteaptă la rând să intre în incintă, recomandând, în măsura în care condiţiile meteorologice permit, ca persoanele care aşteaptă la rând să rămână în afara clădirii, tot la o distanţă de minimum 1,5 metri, să dispună aerisirea birourilor minim o dată pe zi, să dezinfecteze balustradele, mânerele uşilor şi ferestrelor din unitate precum şi alte zone intens folosite (minimum o dată pe săptămână şi de câte ori este necesar), să dezinfecteze cel puţin o dată pe săptămână şi, ori de câte ori este necesar, spaţiile comune şi spaţiile de lucru cu substanţe aprobate pentru combaterea SARS CoV-2.

Angajatorii pot crea spaţii special amenajate pentru angajaţii care aparţin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă peste 65 ani); asigură acordarea pauzelor de masă eşalonat, cu respectarea distanţei de minimum 1,5 metri între lucrători; evită folosirea instalaţiei de climatizare sau, dacă este necesar să o folosească, asigură nebulizarea şi dezinfecţia instalaţiei de climatizare conform instrucţiunilor producătorului, în afara programului de lucru; asigură în permanenţă, la grupurile sanitare, vestiare şi săli de mese, săpun şi dezinfectant de mâini şi montează postere cu modul corect de spălare a mâinilor; amenajează spaţiul de lucru, astfel încât să se poată păstra distanţa fizică între angajaţi, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeaşi încăpere.

Obligaţii pentru angajaţi

  • respectă toate instrucţiunile prevăzute în planul de prevenire şi protecţie şi instrucţiunile proprii de securitate şi sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV-2
  • poartă măştile de protecţie care să acopere nasul şi gura la locurile de muncă organizate de angajatori; îşi pot schimba echipamentul de protecţie utilizat în drum spre locul de muncă (mască şi mănuşi) cu un echipament nou
  • acceptă verificarea temperaturii corporale la intrarea în sediu, la începutul programului şi ori de câte ori revin în sediu; înştiinţează imediat angajatorul dacă prezintă, la începutul sau în timpul programului de lucru, simptome ale infectării cu virusul SARS CoV-2 (tuse, strănut, rinoree, dificultăţi respiratorii, febră, stare generală alterată)
  • rămân la domiciliu dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu virusul SARS SARS CoV-2 şi anunţă angajatorul cu privire la acest lucru; contactează, imediat, medicul de medicină a muncii responsabil al unităţii/medicul de familie sau, în cazul în care starea acestuia este gravă, serviciul unic de urgenţă 112
  • în cazul necesităţii izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinţei eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu
  • în cazul carantinei instituţionalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverinţa pentru concediu medical, eliberată în baza avizului epidemiologic emis de Direcţia de Sănătate Publică din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea/Municipiul Bucureşti, la încheierea perioadei de carantină; angajatorii de tip instituţii/autorităţi publice suportă integral indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantină ale propriilor angajaţi
  • se va întrerupe orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta instituţiei şi persoana simptomatică; dezinfectează spaţiul de lucru şi obiectele necesare activităţii proprii
  • îşi spală şi dezinfectează mâinile
  • identifică şi foloseşte culoarele de circulaţie asigurate de angajator; evită staţionarea în spaţiile comune
  • aeriseşte frecvent (minim o dată pe zi) spaţiul închis în care îşi desfăşoară activitatea
  • în cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajaţii îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea angajatorului şi în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională sau contaminare epidemiologică cu coronavirus SARS CoV-2 nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă
  • evită, pe cât posibil, comunicarea prin intermediul documentelor tipărite, atât în interiorul, cât şi în exteriorul unităţii/instituţiei pentru a limita contactul direct între persoane.