Sputnik și RT, cele mai periculoase arme ale Moscovei

Mimi Noel 15/03/2017 | 11:48 Global
Sputnik și RT, cele mai periculoase arme ale Moscovei

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Imperiul media rusesc, controlat direct de Kremlin, își turează pro­ducția de știri în contextul în care anul aces­­ta au loc alegeri în țări europene importante precum Olanda, Franța, Ger­mania. Cele două vârfuri de lan­­ce: Sputnik și RT.

Aflat în plină ascensiune în sondaje, candidatul de centru la alegerile pre­ziden­țiale din Franța din primăvara aceasta, Emmanuel Macron, a primit recent o neaș­tep­tată lovitură: pe piața informa­țiilor a apărut un raport intitulat „Agentul american“, în care se lasă de înțeles că ar fi homosexual și că în aces­­te alegeri este susținut de un foar­­te potent grup de lobby format din ho­­mo­­­sexuali. Sursa? Sputnik, agen­­ția de știri controlată de Kremlin.

Într-un efort de revenire la propaganda de tip sovietic, rețelele media ruse, aflate sub strictul control al sta­tu­­lui, își turează forțele pe fondul unor tururi de scrutin importante care au loc anul acesta în Olanda, Franța și Ger­­­ma­­­­nia. Asta pune în stare de ma­xi­mă aler­­tă establishment-ul european, mai ales după ce agențiile de informații au acu­­zat deschis Rusia că s-a implicat în alegerile prezidențiale din SUA, de anul trecut.

Sputnik și rețeaua internațională de televiziune RT (fosta Russia Today, n.r.) au ca scop să lanseze zilnic știri fal­­­­­se“, afirma pentru France 2 Ri­­chard Ferrand, secretarul general al par­­­­tidului lui Macron, En Marche!, într-o intervenție din 13 februarie.

În Germania, canalele media ruse controlate de stat acordă spații ample partidelor po­puliste de extremă dreaptă și de stânga care critică dur politica de imi­grare a can­­­­­celarului Angela Merkel. În Franța, ascensiunea de ultim moment a lui Macron a tăiat avântul conservatorului Fran­­çois Fillon, candidatul dreptei și fost premier, care a anunțat că va promova relații mai apropiate cu Rusia și va soli­cita suspendarea regimului de sanc­țiuni impus de UE acesteia după ane­xarea Crimeei. Până acum, știrile despre Fillon au fost în mare măsură pozitive în știrile di­fuzate de cele două canale. Evident că Sputnik și RT au menajat-o și pe candidata de extremă dreap­­­­­tă, Marine Le Pen, ale cărei poziții proruse și antieuropene sunt deja bine ­cu­­nos­­cute. Nu la fel de to­­le­rante au fost însă cu Macron, fostul mi­nistru al Economiei, acuzat voa­lat de ști­­rile res­pec­­tivelor canale că și-a folosit po­ziția în guvern pentru a face lobby băn­­cilor și companiilor străine.

REȚEAUA. Sputnik, o reîncarnare a agen­­­­­ției de presă Novosti din perioada sovie­tică, funcționează în mai multe limbi. La fel și RT, o rețea de televiziune inter­na­țio­­na­­­­lă, în mai multe limbi pe mo­­delul CNN sau Al Jazeera, este con­dusă de Alexey Ni­­kolov, un apropiat al preșe­din­telui Vla­­di­­mir Putin. Cu 22 de birouri în 19 țări și peste o mie de an­gajați, RT are un buget care a explodat în ultimii zece ani – de la 30 de milioane de dolari în 2005 la circa 320 de mili­oane de dolari anul aces­­ta, majorare de care s-a bucurat în ciuda faptului că toate celelalte cheltuieli publice au fost sever tăiate. Iar în bugetarea din acest an, au fost alocate 20 de milioane de do­lari pentru lansarea unui canal în lim­­ba franceză, care va fi ope­rațional anul acesta, adăugân­du-se cana­­le­­lor în engle­­ză, spa­niolă, germană și ara­­bă.

„Vedem o țară care, în asaltul său de de­­zin­formare și folosire a mass-media ca o veritabilă armă, a contribuit la ceea ce astăzi numim era post-adevăr. Iar Occidentul trebuie să se implice mai mult pen­­tru a contracara această falsă realita­­te“, a avertizat ministrul britanic al Apă­­­­­rării, Michael Fallon.

Evident, Rusia respinge orice critică în acest sens, numind-o ipocrizia Occidentului. Replica liderului rus nu a în­târziat. La începutul acestei luni, Vladimir Putin, care susține că misiunea RT este de a sparge monopolul anglo-saxon asupra agendei mondiale, aprecia că mass-media europene au devenit o armă de mani­pulare a opiniei publice. La rândul său, purtătorul de cuvânt al Krem­linului, Di­mitri Peskov, crede că au­­diența de care se bucură mass-media ruse este o do­va­­­dă a succesului lor și în­­deamnă pu­bli­ca­­ții­­le occidentale „să evi­­te știrile false, când fac referire la Sputnik sau RT“.

IMPACT LIMITAT? Canalele de informare ale Kremlinului și-au făcut simțită prezența deja în Italia și Olanda. Cu câ­­te­­va săptămâni înainte de referendumul din decembrie din Italia, în urma căruia premierul Matteo Renzi a fost nevoit să demisioneze, RT a transmis live pe Facebook din timpul unor așa-zise proteste anti-Renzi desfășurate la Roma. Transmisia a avut 1,5 milioane de vizua­lizări și a fost masiv distribuită pe rețe­lele so­­ciale, potrivit cotidianului italian La Stam­­pa. Era însă exact pe dos: protestatarii erau de fapt fani ai lui Ren­­zi. Potrivit RT, a fost o eroare de pro­duc­­ție, iar titlul co­­rect al filmării a fost corectat în câteva ore. „Nu a existat nicio se­cundă in­­tenția de a ne induce au­­di­­en­­ța în eroa­re“, s-au apărat repre­zen­­tan­­ții ca­­na­­lului rus.

În Olanda, Sputnik a postat anul trecut o înregistrare video în care extre­miști ucraineni amenințau că vor ataca olandezi pe motiv că au votat împotriva unei strângeri a relațiilor dintre Ucraina și UE. Autoritățile de la Kiev și analiști independenți au asigurat că înregistrarea video era, de fapt, un fals.

Impactul RT poate fi însă limitat. Ca­na­lul este „foarte polemic, ideologic și anti­occidental, în special antiamerican“, este de părere Ellen Mickiewicz, politolog în cadrul Universității Duke. Potrivit acesteia, doar 1% din înre­gistrările video difuzate de RT pe YouTube – despre care reprezentanții cana­lului susțin că au peste 4 miliarde de vizualizări – sunt po­li­­­tice, iar audiența tv este, de fapt, foarte scăzută. În Marea Britanie, era de 0,05% în ianuarie, sub Channel 4, un canal în limba galeză. „Prin urmare, sutele de mi­li­oane de do­lari investite în dezvoltarea RT par a fi bani irosiți“, crede Mickiewicz, care ur­mă­rește îndeaproape RT.

Sancțiuni britanice. De la înființarea sa în 2005, RT a fost de zece ori sanc­­țio­­nat pen­­tru încălcarea stan­dardelor de obiectivitate de către Ofcom, reglementatorul pieței audiovizualului din Marea Britanie, cele mai multe amenzi fiind aplicate în decursul ultimilor doi ani. Derapajale au avut loc în cadrul infor­­mă­­rilor despre NATO, Ucra­­i­­na, Turcia sau BBC, când RT a fost suspectat că ar fi lan­­sat știri false cu privire la atacurile cu ar­­me chimice pe frontul din Siria.

În 2015, Germania a simțit pe propria piele ce înseamnă mașinăria de dezinformare de tip rusesc. În ianuarie, Ca­nalul Unu informa că un grup de tineri, cel mai probabil imigranți, au violat o tâ­nără de etnie rusă. Deși poliția ger­mană a stabilit că violul era o invenție, falsa po­­veste, difuzată în buclă de Sput­­nik și RT, a scos în stradă zeci de mii de etnici ruși sta­­bi­­liți în Germania pentru a protesta la a­dresa politicii imi­gra­țio­niste a cance­larului Merkel. RT susține că nu a promo­vat po­­v­es­­­­tea, de­­și a trans­­­mis protestele și a aco­­perit în­­­­treaga situație politică iscată de acest caz.

Tran­smisiile RT au atras peste un mi­li­on de vizualizări în re­­țe­­le­­le sociale, po­trivit lui Stefan Meister, ana­­list în ca­­drul Consiliului german pentru re­­la­­ții interna­ționale de la Berlin. „Desigur, toa­­­­­­te aces­­te postări rever­­be­­rea­­ză pu­­ter­­­­­nic în mijlocul grupurilor anti-UE, an­­ti-NATO și an­­ti­americane“, com­­ple­­tează acesta.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Vârfurile de lance” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Potrivit Bloomberg, Rusia cheltuie anual peste jumătate de miliard de dolari în mașinăria sa de propagandă, principalele canale fiind Sputnik și RT.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Sputnik. Considerat de mulți o reîncarnare a agenției de presă Ria Novosti din perioada sovietică, funcționează în mai multe limbi.
  • RT. Este o rețea internațională de canale TV, cu 22 de birouri în toată lumea, care difuzează în mai multe limbi, pe modelul CNN sau programe Al Jazeera. Bugetul de anul acesta este de zece ori mai mare comparativ cu 2005, ajungând la circa 320 de milioane de dolari. Circa 20 de milioane de dolari au fost alocați doar pentru lansarea unui canal în limba franceză.
  • Derapaje. Ofcom, reglementatorul audiovizualului din Marea Britanie, a sancționat RT de zece ori, de cele mai multe în decursul ultimilor doi ani. Derapajale s-au produs în știri despre NATO, Ucraina sau Turcia.
  • Eroare. RT a transmis live pe Facebook din timpul unor așa-zise proteste împotriva premierului Renzi desfășurate la Roma. În realitate, era fix pe dos, manifestația fiind una de susținere. RT a recunoscut că este o greșeală, dar a schimbat titlul transmisiei abia după câteva ore.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


de Henry Meyer, Carol Matlack și Stefan Nicola; adaptare de Mimi Noel

Articol preluat din BloombergBusinessweek

FOTO: Guliver / Getty images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.