Listarea Spotify, un studiu de caz care le dă emoții ”titanilor” de pe Wall-Street

Alexandra Pele 04/04/2018 | 13:53 Ştiri
Listarea Spotify, un studiu de caz care le dă emoții ”titanilor” de pe Wall-Street

Acțiunile Spotify, unul dintre cele mai importante servicii de streaming muzical din lume, lansat recent și în România, au înregistrat un avans de 12,9% în prima zi de tranzacționare pe bursa de la New York, transmite Reuters.

Debutul spectaculos ar putea pava calea și pentru alte companii care doresc să se listeze fără ajutorul ”titanilor” de pe Wall-Street, notează presa internațională.

În mod obișnuit, procesul unei Oferte Publice Inițiale (IPO) debutează în momentul în care compania care dorește să se listeze angajează o bancă sau mai multe mandatate să intermedieze oferta. Rolul bancherilor este de a găsi investitori interesați, de a se înțelege cu ei asupra unui preț și de a face tot posibilul pentru a asigura un debut lin al companiei pe piața de capital. În unele situații, acest lucru înseamnă inclusiv cumpărarea unor acțiuni în primele zile de tranzacționare, pentru a stabiliza prețul acestora.

În cazul Spotify, procesul a fost cu totul diferit. Compania a avut o serie de consilieri bancari, dar a ales varianta unei listări directe, fără a se baza pe serviciile de altfel scumpe care acompaniază în mod obișnuit un IPO, scrie CNBC.

Acțiunile companiei au deschis la 165,9 dolari, în creștere cu aproape 26% față de prețul de referință al IPO-ului, de 132 de dolari per acțiune (prețul a fost stabilit pe baza ofertelor depuse de investitori în faza de subscriere a IPO-ului). Cum Spotify nu a avut un partener care să ”stabilizeze” prețul acțiunilor, la sfârșitul primei zile de tranzacționare, acestea au închis la 149 de dolari, în scădere față de nivelul din timpul zilei, dar cu 12,9% peste prețul Ofertei Publice Inițiale, capitalizarea Spotify ridicându-se astfel la 26,5 miliarde de dolari.

Succesul listării Spotify ar putea convinge și alte companii să apeleze la un IPO direct, ceea ce ar putea avea efecte nefavorabile asupra industriei bancare care ar putea pierde milioane de dolari sub forma comisioanelor percepute pentru intermedierea Ofertelor Publice Inițiale.

”Este un preț corect. Nu este manipulat sau stabilit de o bancă sau de un investitor instituțional”, a comentat Chi-Hua Chien, de la compania de venture capital Goodwater Capital, unul dintre primii investitori ai Spotify.

Listarea directă a companiei înființată la Stockholm este cea mai mare din istorie. Valoarea de piață a Spotify o depășește în prezent pe cea a Snap Inc, companie care deține Snapchat și care s-a listat anul trecut. Facebook și Alibaba rămân însă cele mai valoroase IPO-uri IT ai ultimilor ani.

De la lansarea serviciului în urmă cu un deceniu, Spotify a făcut față presiunilor exercitate de marile case de discuri. Deși a revoluționat modul în care milioane de oameni ascultă muzică, Spotify este în continuare pe pierdere și puternic concurată de Apple și alte companii mari.

Spotify are 76 de milioane de clienți premium, utilizatori care și-au introdus datele cardului bancar fie pentru a plăti pentru serviciile de streaming, fie pentru a se bucura de perioada de testare gratuită a acestora. Spre comparație, Apple Music are 46 de milioane de clienți, Amazon Music Unlimited – 16 milioane, iar Pandora 5,5 milioane.

În urma listării, Spotify a ajuns la un enterprise value (evaluare a companiei care ține cont de datoriile și lichiditățile din bilanțuri) de aproape cinci ori mai mare decât veniturile din 2017, de circa cinci miliarde de dolari. Acest indicator este superior celui al rivalilor de la Pandora, unde este de unu, dar mult sub cel al Netflix sau Dropbox, de peste zece.

IPO-ul Spotify a presupus listarea pe bursă a unui pachet de 91% din capitalul companiei, un procent semnificativ mai ridicat decât cel tranzacționat în mod obișnuit în cadrul unei oferte publice.

Spotify a fost lansat în România la începutul lunii martie. Compania oferă pe plan local atât versiunea gratuită, susținută prin conținut publicitar, cât și versiunea premium, pe baza unui abonament lunar de 4,99 de euro (în versiunea contra cost, muzica poate fi ascultată și fără conexiune la internet și fără reclame).

La nivel global, Spotify are peste 159 de milioane de utilizatori activi. Peste 30.000 de melodii sunt adăugate zilnic, iar serviciul are disponibile peste două miliarde de playlist-uri.

Compania a adus peste opt miliarde de euro industriei muzicale de la lansarea serviciului, în 2008. Odată cu intrarea pe piaţa din România, Spotify a devenit disponibil în 65 de pieţe din întreaga lume.


FOTO: Mediafax Foto/ AFP

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.